Reklama

Biznes

Budowa tunelu na S19 wstrzymana. Wykryto metan

PAP/ala
Dodano: 08.09.2023
W miejscu budowy tunelu na drodze ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica wykryto metan. Fot. GDDKiA
W miejscu budowy tunelu na drodze ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica wykryto metan. Fot. GDDKiA
Share
Udostępnij

Na odcinku budowy szlaku Via Carpatia Rzeszów Południe-Babica, gdzie ma powstać ponad 2,2-km tunel, wykryto metan. Drążenie tunelu rozpocznie się dopiero po przeprowadzeniu szczegółowych badań – poinformował PAP zastępca dyrektora rzeszowskiego oddziału GDDKiA Wiesław Sowa.

Wykonawca odcinka, konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción zakładał, że drążenie tunelu przez specjalną maszynę TBM, która została nazwana Karpatką, rozpocznie się w III kwartale br.

Jak zaznaczył w rozmowie z PAP Sowa, teraz może nastąpić przesunięcie tego terminu.

Jest to spowodowane tym, że w wyniku pompowania wody ze studni zlokalizowanych na całym śladzie tunelu, po to, aby obniżyć poziom wody gruntowej, odkryto ulatnianie się gazu. Badania wykazały, że jest to metan – tłumaczył Sowa.

Wicedyrektor rzeszowskiego oddziału GDDKiA podkreślił, że Wyższy Urząd Górniczy, który nadzoruje prace przy budowie tunelu, wstrzymał możliwość pompowania tej wody, aby można było przeprowadzić badania.

– Te badania określą ilość i ciśnienie tego gazu. Prace w warunkach występowaniu gazu są możliwe do wykonania po przeprowadzeniu pełnego rozpoznania środowiska gazowego i odpowiedniego dostosowania technologii drążenia – powiedział.

Pobieranie próbek potrwa ok. dwa tygodnie, potem będą one analizowane w różnych laboratoriach.

Analizy i strategia jak zabezpieczyć budowę tunelu – to potrwa

Jak mówił wicedyrektor GDDKiA w Rzeszowie, następnie opracowany zostanie projekt, który pozwoli „określić w jaki sposób trzeba zabezpieczyć maszynę-Karpatkę, aby mogła pracować w warunkach metanowych”.

Zdaniem Sowy, jeśli maszyna TBM zostanie dostosowana do „warunków pracy w metanie” wówczas Wyższy Urząd Górniczy wyda pozwolenie na drążenie tunelu.

Wicedyrektor rzeszowskiego oddziału zaznaczył, że jest jeszcze za wcześnie, aby mówić o tym, jaki będzie miało to wpływ na harmonogram prac na tym odcinku.

Zwrócił uwagę, że na pozostałej części tego ponad 10-kilometrowego odcinka trwają roboty budowlane.

– Choćby prace przy budowie estakad w Mogielnicy, Lutoryżu i Racławówce – dodał Sowa.

Karpatka, maszyna TBM, która ma drążyć tunel o długości 2,2 km jest na końcowym etapie montażu. Musi przejść ostatnie odbiory i wstępny rozruch.

Zakończenie budowy odcinka S19 do Babicy planowano do końca 2026 roku

Tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny.

Budowa drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica to zadanie zlokalizowane w powiecie rzeszowskim i strzyżowskim, na terenie gmin Rzeszów, Boguchwała, Czudec, Niebylec i Strzyżów. 

W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Lutoryż oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem). 

Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to 2 230 165 684,48 zł. Zakończenie prac zaplanowano w 2026 roku. 

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy