Reklama

Biznes

Adam Łaszyn: Kasujmy negatywne wpisy, mamy do tego prawo!

Natalia Chrapek
Dodano: 25.04.2019
45451_laszyn
Share
Udostępnij
Rzeszowski Rzeszowski Kongres Profesjonalistów Public Relations to must have na liście branżowych wydarzeń dla osób, które na co dzień odpowiadają za komunikację. W czwartek w hotelu Bristol Tradition & Luxury już po raz dziewiętnasty pijarowcy podpowiadali, jak dbać o własną reputację i relacje z dziennikarzami oraz skutecznie walczyć z hejtem i trollingiem. Kongres potrwa do piątku.
 
Przeniesienie działań marketingowych do Internetu nieodwracalnie zmieniło oblicze komunikacji. O skutecznych działaniach w przestrzeni cyfrowej, wykorzystaniu nowych technologii i narzędzi w komunikowaniu się oraz kryzysach wizerunkowych  opowiadało w Rzeszowie ponad 20 prelegentów, m.in.  Adam Łaszyn, prezes Alert Media Communications i Amerykanin Ryan Socash, założyciel i dyrektor zarządzający Mediakraft TV, asystent legendarnego jazzmana, Williama Russo. 

Kongres przyciągnął także wykładowców, praktyków i pasjonatów branży PR z całej Polski. Nie zabrakło znanych nazwisk, przedstawicieli dużych firm, organizacji, instytucji, samorządów i agencji PR. 
 
– Media społecznościowe, od których w dzisiejszych czasach nie da się już uciec, wpisały się na stałe w kanon działań PR-owych. Jeśli firma czy marka chce być rozpoznawalna i szanowana, musi prowadzić aktywne działania w sieci – podkreślała Aida Bella, dyrektor Biura Rzecznika Prasowego Totalizatora Sportowego.

Siódemka Łaszyna
 
Swoistym resume najciekawszych wydarzeń wizerunkowych w branży PR w minionym roku było wystąpienie Adama Łaszyna, inaugurujące Kongres. Jako specjalista w zarządzaniu komunikacją w sytuacjach kryzysowych i media relations zwrócił szczególną uwagę na wzrastającą brutalizację w środowiskach komunikacyjnych. W 7 punktach, zatytułowanych: „Wzrost brutalności w komunikacji”, „Stop hate”, „Dir date handling”, „Deficyt świeżej krwi”, „Gdzie ta dobra nowina”, „Szarża Prezesa” oraz „Andrzej Stolarczyk”, poruszył problematykę wyzwań i zagrożeń współczesnej komunikacji. 
 
– Zaczęliśmy niedawno realizować szkolenia, które mają pokazać, jak sobie radzić z hejtem. W naszym społeczeństwie coraz częściej spotykamy się z koniecznością walki z otwartą agresją słowną skierowaną do instytucji, urzędów i firm komercyjnych, gdzie przy problemach z danym produktem, wszystko eksploduje wśród użytkowników mediów społecznościowych – mówił Adam Łaszyn. 
 
Tak było m.in. w przypadku producenta wybuchowego „supersmartfona” Galaxy Note 7. Ośmiordzeniowy, wodoodporny, z rysikiem i skanerem tęczówki miał być murowanym hitem. Wszystko przekreśliła bateria o pojemności 3500 mAh, przez którą w przedmiocie dochodziło do samozapłonu. Drobny błąd konstrukcyjny wywołał największą w mobilnej branży katastrofę marketingową. Jak bardzo ucierpiała kondycja i wizerunek Samsunga wie najlepiej Olaf Krynicki, rzecznik prasowy Samsung Electronics Polska.
 
– Na każdym lotnisku brzmiały komunikaty o zakazie wnoszenia smartfona na pokład samolotu. To było dla nas bardzo trudne doświadczenie. Internet „oszalał”, pojawiły się artykuły, memy i materiały telewizyjne. Z tych ostatnich najbardziej utkwił mi w pamięci ten o wybuchu samochodu w USA. Jedna z lokalnych telewizji skojarzyła to zdarzenie z Samsungiem Galaxy Note 7. Po dokładnej analizie straży pożarnej okazało się, że w wozie nie było nawet telefonu. Sprostowania już nikt nie napisał. Musieliśmy sobie z tym jakoś poradzić, chociaż łatwo nie było. Doszło do tego, że jako rzecznik firmy, zacząłem traktować całą sprawę personalnie. Zapomniałem o dystansie, który w takich sytuacjach bywa zbawienny – opowiadał Olaf Krynicki.
 
Obok korzyści płynących z komunikacji w sieci pojawiają się też zagrożenia wizerunkowe. W ostatnich latach kryzysy wizerunkowe spowodowane nierozważną aktywnością w mediach społecznościowych przyniosły wielu znanym firmom oraz markom niewyobrażalne straty. Zaledwie kilka krytycznych uwag do działań prowadzonych w media relations, czy nieumiejętna reakcja na stawiane zarzuty, mogą być zarzewiem ciągnącego się całymi tygodniami kryzysu wizerunkowego.
 
 
 Fot. Archiwum  Kongresu Profesjonalistów Public Relations
 
Przemoc werbalna- społeczne zagrożenie
 
– W dzisiejszych czasach mamy do czynienia z hejtem i mową nienawiści. Pierwsze zjawisko jest bardziej zindywidualizowane, skierowane do danej osoby czy instytucji. Drugie porywa tłumy ludzi. Wszystko dzieje się w obszarze, za który my odpowiadamy – Internecie i mediach. Akceptacja hejtu i mowy nienawiści może prowadzić do przestępstw. Było tak w przypadku śmierci prezydenta Adamowicza. Przecież jego morderca nie miał z nim osobistej relacji, działania oprawcy ocierały się o komunikację społeczną, wirtualną – dodawał Adam Łaszyn. 
 
Brytyjska organizacja „Article 19” w ubiegłym roku opublikowała raport, który omawia zarówno obowiązujące przepisy prawa, jak i praktykę związaną z mową nienawiści w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem środków masowego przekazu. Tekst zawiera również analizę zgodności polskich ustaw z międzynarodowymi standardami obejmującymi wolność słowa i zalecenia w celu poprawy sytuacji, takie jak wprowadzanie regulaminów w serwisach internetowych, czy kasowanie wpisów łamiących prawo. 
 
– Powinniśmy reagować na hejt w Internecie, wyrażać głośny sprzeciw wobec nietolerancji i dyskryminacji nie tylko w polityce, ale i we wszystkich sferach życia. Kasujmy negatywne wpisy, mamy do tego prawo! Zakładajmy też na naszych serwisach internetowych regulaminy. Jeżeli nie pozwalamy na to w życiu offline’owym, to dlaczego mamy to akceptować w Internecie?  – pytał prezes zarządu Alert Media Communications.
 
Nowe wyzwania w procesie komunikowania
 
Do piątku, w trakcie 19. już edycji Kongresu Profesjonalistów Public Relations specjaliści branży PR z całej Polski będą dyskutować w Rzeszowie o potrzebie walki z hejtem i współpracy z influencerami promującymi  działania marketingowe. 
 
W drugim dniu Kongresu odbędzie się także sesja naukowa „Polskie standardy etyczne w public relations” pod patronatem Związku Firm Public Relations, Wydziału Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
 
Podczas obrad zaprezentowane zostaną wyniki prac Społecznego Zespołu Ekspertów PR, który powstał w 2018 r. przy Radzie Etyki PR. W trakcie sesji  odbędzie się panel dyskusyjny „Czy definicja: „Public relations (PR) to planowe i długofalowe zarządzanie komunikowaniem organizacji ze swym otoczeniem, realizowane z poszanowaniem norm etycznych i innych norm społecznych. PR służy budowie i utrzymaniu wzajemnie korzystnych relacji z tym otoczeniem, uwzględniając nie tylko cele organizacji oraz opinie i interesy różnorodnych części tego otoczenia, ale także dobro wspólne” jest adekwatnym opisem profesjonalnego public relations, w którym świadomie uczestniczą specjaliści PR we wszystkich sektorach życia publicznego w Polsce?
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy