Reklama

Biznes

Finał budowy drogi lotniskowej. Ponad 100 mln zł na usprawnienie ruchu

Katarzyna Grzebyk
Dodano: 30.08.2018
40523_gs
Share
Udostępnij

Zakończyła się budowa i odbiory techniczne drogi lotniskowej (etap I, II i III), pomiędzy drogą ekspresową S19, autostradą A4 i drogą krajową nr 9. Kierowcy, zmierzający do lotniska, strefy „Aeropolis” i Centrum Wystawienniczo-Kongresowego G2A Arena, jadą drogą dwujezdniową, jezdniami posiadającymi po dwa pasy ruchu. Całkowita wartość projektu obejmującego budowę etapów I-III to ponad 75 mln zł. Etap czwarty, zrealizowany pod koniec 2015 roku, to ponad 38 mln zł. Łącznie – ponad 100 mln zł.

– Historia tej drogi zaczyna się w 2000 roku. Zarząd województwa, pod przewodnictwem marszałka Bogdana Rzońcy i wicemarszałka Jana Tomaki, podjął strategiczną decyzję o przejęciu portu lotniczego i budowie drogi, która umożliwiłaby komunikację między drogami nr 9 i 19. W niecałe 18 lat później trzeba było podjąć decyzję o rozbudowie tej drogi – przypomniał podczas otwarcia drogi marszałek województwa marszałek Władysław Ortyl. – Uczestniczymy dzisiaj w oddaniu naprawdę wspanialej inwestycji, związanej z infrastrukturą lotniskową, przemysłową, wystawienniczą, czyli można powiedzieć, że w tym miejscu zbiegają się wszystkie nici, wszystkie sprawy ważne dla Podkarpacia.  

Droga była budowa w czterech etapach, powstało sześć rond

Droga niemal na całej długości posiada przekrój uliczny, dwujezdniowy, rozdzielony pasem dzielącym. Każda jezdnia o szerokości 7 m posiada po dwa pasy ruchu po 3,5 m każdy. Budowa tej drogi została podzielona na trzy etapy.

Etap I obejmował budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej o długości 1,7 km, od węzła S19 Jasionka do drogi wojewódzkiej nr 878 (była droga krajowa nr 19), budowę i przebudowę trzech skrzyżowań, w tym dwóch rond, budowę mostu nad potokiem Świerkowiec oraz drogi dojazdowej zapewniającej dostęp do drogi publicznej terenom położonym na południe od drogi nr 869. Rozbudowywana była droga wojewódzka nr 869 biegnąca po byłej drodze krajowej nr 19 w kierunku północnym, do połączenia z etapem II.

Etap II dotyczył m.in. rozbudowy drogi wojewódzkiej na odcinku 0,92 km od włączenia ronda (koniec I etapu) w kierunku północnym do połączenia z istniejącą DW nr 869 wraz z budową ronda. Na przecięciu dróg wojewódzkich nr 869 i 878 wybudowano rondo, przebudowę dróg dojazdowych, zjazdów, oświetlenia drogowego, kanalizacji, zatok autobusowych i ścieżki rowerowej.

W etapie III rozbudowana została droga wojewódzka na odcinku ponad 5 km – na całej długości poszerzyła się o drugą jezdnię. Wybudowano m.in. trzy ronda, skrzyżowanie, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe, zatoki autobusowe.

Budowa odbywała się przy normalnym ruchu pojazdów

Władysław Ortyl przypomniał, że budowa drogi odbywała się przy normalnym ruchu pojazdów, a jest to trasa ruchliwa, bo kierowcy dojeżdżają nią do lotniska, a pracownicy do strefy Aeropolis, gdzie już pracuje ponad 5 tysięcy osób. – Na lotnisko i do Centrum Wystawienniczo-Kongresowego przyjeżdżają najważniejsze osoby w państwie, więc bezpieczeństwo na tej drodze jest szczególnie potrzebne – dodał Władysław Ortyl.

Całość prac wszystkich trzech etapów kosztowała ponad 75 milionów z czego prawie 62 mln złotych to dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020. I i III etap budowała firma Skanska, zaś wykonawcą II etapu było Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów. Wcześniej w latach 2012-2015 powstał IV etap inwestycji, który był realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013, a jego budowa kosztowała ponad 38 mln złotych.

– To ważna inwestycja nie tylko dla Rzeszowa, ale dla całego Podkarpacia, która pokazuje, że Podkarpacie potrafi mieć wizje, dobre pomysły, dobre projekty i je realizować. Ta inwestycja pochłonęła ponad 100 milionów złotych – mówił minister Jerzy Kwieciński. – Ta droga stanowi taki krwioobieg komunikacyjny pomiędzy najważniejszymi instytucjami w tej części województwa. To kluczowy węzeł komunikacyjny, który jest bardzo potrzebny, zupełnie nowa jakość.

Poseł PiS Wojciech Buczak zwrócił uwagę, że droga ma znaczenie nie tylko dla rozwoju lotniska, ale też strefy przemysłowej, która daje wiele miejsc pracy ludziom. – Jest budowany nowy hotel, niebawem powstanie centrum edukacji Łukasiewicz. To sprawia, że to miejsce przyciąga – mówił poseł.

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy