Nowe autobusy na liniach podmiejskich obsługiwanych przez MKS pojawią się jeszcze w tym roku. Na początku sierpnia zarząd Związku Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa podpisał umowy na dostawę 39 autobusów z firmą ABP Bus&Coach autoryzowanym dealerem Iveco. Drugą partię – 15 autobusów – dostarczy sanocki Autosan, który wygrał trzecią cześć przetargu. Cały zakup będzie kosztował 54,5 mln zł.
Wysłużony tabor podmiejskiego przewoźnika MKS zostanie wymieniony niemal w całości. W wyniku postępowania przetargowego, które ogłosił Związek Gmin PKS, zakupione zostaną 54 nowe autobusy. Przetarg podzielono na trzy części. Dwa pierwsze zamówienia zrealizuje ABP Bus&Coach ze Słupska, a trzecie – Autosan z Sanoka.
Zgodnie z umowami podpisanymi 6 sierpnia br. firma ABP Bus&Coach za 37,5 mln zł dostarczy 39 autobusów Iveco. Będą to 10-metrowe modele Crossway 10,8LE. Jeśli chodzi natomiast o Autosan, to zgodnie z ofertą złożoną w przetargu ma on dostarczyć 15 autobusów Sancity, 12-metrowych miejskich niskopodłogowych pojazdów za 17 mln zł.
– Zdecydowaliśmy się przyjąć ofertę Autosanu chociaż kwota, jakiej zażądał była o 1 mln zł wyższa od zaplanowanej – informuje Remigiusz Wzorek, przewodniczący Związku Gmin Podkarpackiej Komunikacji Samochodowej. – Autosan startował także w drugiej części przetargu, ale oferta firmy ABP Bus&Coach była korzystniejsza cenowo. 25 autobusów Iveco dostarczonych zostanie jeszcze w tym roku, pozostałe pojawią się do końca lutego 2019 roku.
ABP Bus&Coach i Autosan to jedyne firmy, jakie zgłosiły się do postępowania przetargowego ogłoszonego przez ZG PKS.
– Dzięki zakupowi dotychczasowy tabor MKS zostanie w większości wymieniony – podkreśla Remigiusz Wzorek.
Zakup autobusów jest częścią dużego projektu transportowego, jaki realizuje ZG PKS wspólnie z podrzeszowskimi gminami pn. „Rozwój gospodarki niskoemisyjnej oraz poprawa mobilności mieszkańców poprzez usprawnienie zrównoważonego transportu publicznego na terenie ROF”.
– Jako lider tego projektu modernizujemy również całą infrastrukturę techniczną – dodaje przewodniczący ZG PKS. – Budujemy nową halę do serwisu autobusów, nowoczesną myjnię i wprowadzamy system zarządzania transportem ITS. Ponadto, szereg inwestycji realizują gminy, będące partnerami projektu. Budują drogi, mosty i centra przesiadkowe, modernizują przystanki. Cały projekt wart jest prawie 130 mln zł.
W planach wciąż pozostaje wprowadzenie zintegrowanego biletu, dzięki któremu pasażerowie mogliby przesiadać się z podmiejskich autobusów MKS na rzeszowskie MPK bez konieczności zakupu innego biletu. – Po rozmowach z przedstawicielami Zarządu Transportu Miejskiego jestem dobrej myśli co do tych planów – zapewnia Remigiusz Wzorek. – Rozmawialiśmy także z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, ponieważ chcemy, aby bilet zintegrowany obejmował także powstającą podmiejską kolej aglomeracyjną.
ZG PKS to spółka utworzona przez dziewięć podrzeszowskich gmin – Boguchwała, Chmielnik, Czarna, Czudec, Głogów Małopolski, Krasne, Świlcza, Trzebownisko i Tyczyn.