Reklama

Biznes

Rolls-Royce i Safran otwarły nowy zakład lotniczy na Podkarpaciu

Alina Bosak
Dodano: 12.04.2017
32212_7K7A4638
Share
Udostępnij
– Ropczyce to jedyne miejsce na świecie, gdzie będziemy produkować  układy przeniesienia napędu nowej generacji do silników lotniczych Rolls-Royce’a – podkreślił Alan Davis, dyrektor zarządzający Aero Gearbox International Polska, otwierając w środę, 12 kwietnia br., nową fabrykę w Dolinie Lotniczej.  Wstęgę razem z nim przecinali m.in. prezesi Grupy Safran i Rolls-Royce – współautorzy tego przedsięwzięcia, a także wicepremier Mateusz Morawiecki, który zapewniał, że stawiając na Podkarpacie, podjęli najlepszą decyzję. 
 
 
Rok od wmurowania kamienia węgielnego przecięto wstęgę nowego zakładu produkcyjnego w Dolinie Lotniczej. W Ropczycach na 7-hektarowej działce, spółka joint venture Aero Gearbox International postawiła za ok. 60 mln euro, fabrykę o powierzchni 13,5 tys. mkw. i już uruchamia produkcję układów przeniesienia napędu (ADT – Accessory Drive Trains) do wszystkich silników lotniczych Rolls-Royce’a nowej generacji. W tej chwili w zakładzie pracuje 50 osób, a do roku 2020 ma ich być 200. 
 
– Jeszcze w sierpniu 2015, kiedy AGI kupowała działkę w tym miejscu było, jak w piosence, ściernisko, a teraz, po półtorej roku otwieramy fabrykę – wspominał podczas uroczystości Bolesław Bujak, burmistrz Ropczyc, przypominając, że wielka w tym zasługa Ryszarda Łęgiewicza, wiceprezesa Safran Transmission Systems Poland w Sędziszowie Małopolskim (wcześniej Hispano-Suiza), który tę lokalizację dla nowego – brytyjsko-francuskiego zakładu zaproponował. Sojusznikami tej inwestycji był także dr hab. Zdzisław Gawlik, były wiceminister skarbu państwa, a po zmianie rządu – wicepremier Mateusz Morawiecki. Wszyscy obecni na ceremonii otwarcia.   
 
Wicepremier Morawiecki, podkreślał, że produkcja w Ropczycach będzie oparta na najbardziej zaawansowanych na świecie rozwiązaniach technicznych. I zapewnił przedstawicieli Rolls-Royce’a oraz Grupy Safran, że lokalizacja fabryki na Podkarpaciu, gdzie myśl inżynierska ma długą tradycję, a Ignacy Łukasiewicz dał początek potężnemu przemysłowi naftowemu, jest najlepszą z możliwych.
 
 
Współpraca Rolls-Royce i Grupy Safran ma już długą, bo 50-letnią tradycję i w ramach takich spółek joint venture jak AGI obie firmy podejmowały ją już wcześniej w innych krajach. Obie firmy są liderami w przemyśle lotniczym. Brytyjski Roll-Royce jest drugim na świecie pod względem wielkości producentem silników na potrzeby lotnictwa cywilnego. Dostarcza je do ponad 400 linii lotniczych i klientów leasingowych, oferując najszerszy wybór modeli silników. Firma jest także największym w Europie producentem silników lotniczych przeznaczonych dla samolotów wojskowych, a jej silniki są wykorzystywane w ok. 25 proc. samolotów wojskowych na świecie. 
 
Francuska Grupa Safran skupia zaawansowane technologicznie firmy, specjalizujące się w dostarczaniu systemów i wyposażenia dla przemysłu lotniczego, kosmicznego i obronnego. Należąca do niej spółka Safran Transmission Systems Poland w Sędziszowie Małopolskim należy do liderów rynku przekładni do silników lotniczych i jest jednym z filarów „Doliny Lotniczej” – skupiska przemysłu lotniczego w południowo-wschodniej Polsce. Na Podkarpaciu działa już od 2001 roku i zatrudnia 800 osób. Właśnie jej kadrą między innymi posiłkuje się nowy zakład w Ropczycach. Trafili tu także inżynierowie z WSK Rzeszów, czyli obecnego Pratt&Whitney Rzeszów oraz Hamilton Sundstrand Poland.    
 
W fabryce AGI produkowane będą układy przeniesienia napędu, czasami określane jako przekładnie, które są kluczowym elementem silników z napędem turbinowym, umożliwiającym wykorzystanie mocy silnika do napędzania takich systemów, jak: pompy paliwowe, pompy hydrauliczne i generatory prądu. Nowa fabryka rozpoczęła produkcję układów przeniesienia napędu (ADT) dla silnika Trent XWB Rolls-Royce’a, który zasila Airbusa A350 XWB. Takie produkuje również fabryka we Francji, ale kolejne produkty, jakie zostaną wdrożone do produkcji w Ropczycach będą już unikatowe i produkowane wyłącznie na Podkarpaciu. Znajdą zastosowanie w samolotach odrzutowych nowej generacji dla biznesu oraz w silnikach Trent 7000, który będzie wykorzystywany w samolotach Airbus A330neo.
 
– Produkcja ruszyła. Trent 7000 ma być wykorzystany już w 2018 roku, a AGI w Ropczycach ma umowę na wyłączność na 25 lat, na produkcję układów dla wszystkich naszych zastosowań z turbogazowymi silnikami w lotnictwie cywilnym – podkreślił Warren East, dyrektor zarządzający Rolls-Royce’a. A Stephane Abrial, wiceprezes Safranu ds. relacji instytucjonalnych i międzynarodowych, zapewnił, że jest pewien sukcesu. Pozwala mu w to wierzyć i długa współpraca obu firm, jak i lokalizacja na Podkarpaciu: – Uważamy ten region za centrum przemysłu lotniczego w Polsce, z wykwalifikowaną kadrą i dobrą siecią połączeń międzynarodowych – podkreślił.    
W ceremonii otwarcia obok wymienionych już wyżej osób wzięli udział także: Pierre Lévy – ambasador Francji w Polsce, Ewa van Veenendaal-Rawicz – przedstawiciel ambasadora Wielkiej Brytanii w Polsce, Władysław Ortyl – marszałek podkarpacki, Ewa Leniart – wojewoda podkarpacki, Etienne Boisseau – prezes AGI i Benoit Broudy – dyrektor operacyjny AGI, a także przedstawiciele Stowarzyszenia „Dolina Lotnicza” i firm, które projektowały i budowały zakład w Ropczycach – PM Group oraz Mostostal Zabrze. 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy