Niemal każda działalność gospodarcza, niezależnie od branży, obarczona jest ryzykiem. Dlatego ryzykiem trzeba zarządzać, ponieważ tylko w taki sposób można go uniknąć lub ograniczyć jego konsekwencje. Jednak ile przedsiębiorstw, tyle możliwości zdarzeń. A to oznacza, że nie ma jednego wzorca dla wszystkich. Istnienie ryzyka ogranicza swobodę decyzyjną, a zatem i trafność podejmowanych decyzji, tym samym może się stać przyczyną strat w przedsiębiorstwie.
Istnieje wiele metod i technik ograniczania ryzyka. Są one niejednokrotnie opisane w standardach zarządzania ryzykiem, jak choćby ten najnowszy, opublikowany w roku 2009 przez Międzynarodowy Komitet Normalizacyjny (International Organization for Standardization) – ISO 3100:2009 Zarządzanie ryzykiem. Zasady i wytyczne.
Norma ta definiuje zbiór wytycznych, które są tylko sugestiami, a tym samym mają charakter dobrowolnych zaleceń. Trzeba jednak podkreślić, iż same standardy i oparte na nich koncepcje zarządzania nie chronią przedsiębiorstwa przed stratami. Najkrócej rzecz ujmując – skuteczne zarządzanie ryzykiem polega na jego identyfikacji, analizie, oszacowaniu oraz wyborze wariantów i narzędzi do zarządzania. Oczywiście, przedsiębiorstwa zazwyczaj podejmują wobec zidentyfikowanych ryzyk określone działania, wśród których jest unikanie lub świadome ponoszenie ryzyka, ale także jego dywersyfikacja lub transfer.
Z pewnością dla każdego przedsiębiorstwa kluczowymi ryzykami są również i te, które występują w obrocie gospodarczym. Któż z nas w bieżącym natłoku informacji nie słyszał lub nie czytał o upadłościach firm wciągających w tarapaty finansowe swoich kontrahentów. Tu przykłady z budowy dróg i autostrad były aż nadto widoczne. Często również pojawiają się w mediach informacje o wadach produktów, których stosowanie może zagrażać życiu lub zdrowiu konsumentów oraz o złej jakości usług np. budowlanych, wydłużających termin oddania inwestycji lub powodujących spory pomiędzy uczestnikami procesu inwestycyjnego.
Problematykę i ważkość tych zagadnień przybliży organizowane po raz pierwszy na Podkarpaciu Seminarium Zarządzanie ryzykiem w obrocie gospodarczym, które odbędzie się 28 maja br. w rzeszowskim Hotelu Hilton Garden Inn. Zaproszeni prelegenci, przedstawiciele kancelarii prawnych, towarzystw ubezpieczeniowych, biegli rewidenci, brokerzy ubezpieczeniowi i oczywiście przedsiębiorcy, podzielą się swoimi doświadczeniami i przybliżą problematykę związaną z zarządzaniem ryzykiem i jego dywersyfikacją lub transferem na inne podmioty.
AGENDA SEMINARIUM:
9:30 Rejestracja
10:00 Powitanie, przedstawienie partnerów merytorycznych i agendy
10:15 Zarządzanie ryzykiem – moda czy potrzeba. Wprowadzenie do problematyki, dr Marek Żołdak, Prezes Zarządu Dom Brokerski Vector Sp. z o.o.
10:30 Transfer ryzyka kredytu kupieckiego na ubezpieczyciela i faktora, Marcin Kaczmarek, Dyrektor Oddziału w Krakowie, Coface Poland Credit Management Services Sp. z o.o.
11:00 Przestępstwa Karuzelowe – ryzyko ponoszenia przez przedsiębiorców odpowiedzialności finansowej za działania oszustów. Procedury podatkowe – rozwiązanie umożliwiające identyfikację nieuczciwych kontrahentów oraz wskazanie działania w dobrej wierze, Grzegorz Mularczyk, Partner w GWW Tax
11:30 Praktyka rynku – panel dyskusyjny podsumowanie cz. I 12:00 Przerwa kawowa
12:30 Transfer ryzyka odpowiedzialności cywilnej producenta za produkt, Martyna Dziwer-Wołosz, Departament Ubezpieczeń Odpowiedzialności Cywilnej, AXA Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji S.A.
13:00 Dochodzenie roszczeń w obrocie międzynarodowym – praktyka rynku niemieckiego, Kancelaria, Grzegorz Sękowski, prawnik Kancelaria Derra Meyer&Partner Rechtsanw?lte
13:30 Rewizja finansowa jako składnik systemu obrony przedsiębiorstwa przed ryzykiem, Elżbieta Pudło, Wiceprezes Zarządu, biegły rewident, REVISION Józef Król sp. z o.o. Sp. k.
13:45 Praktyka rynku – panel dyskusyjny podsumowanie cz. II
14:15 Lunch
15:15 Hedging – praktyczne i teoretyczne rozwiązania w zakresie zarządzania ryzykiem kursowym, stopy procentowej oraz ryzykiem cen towarów, Paweł Ostrowski, Dyrektor Biura Sprzedaży Produktów Skarbowych, Departament Skarbu, PKO Bank Polski SA
16:15 „By wilk był syty i owca cała – czyli jak podzielić się ryzykiem prawnym na gruncie umów o świadczenie usług w sektorze TSL (Transpot- Spedycja-Logistyka). Czego może oczekiwać Klient, a na co może się zgodzić wykonawca w granicach wyznaczonych swobodą umów i przepisami bezwzględnie obowiązującymi?, Krzysztof Wysocki, Partner GWW Legal
17:00 Podsumowanie konferencji