Kierowcy mogą już korzystać z nowego przejazdu pod torami w ciągu ul. Batorego. Miasto zyskało połączenie północnych osiedli z południowymi. Inwestycja kosztowała prawie 54 mln zł.
– Zakres tego zadania był potężny. Przebudowywany został układ drogowy w części Śródmieścia sąsiadującej z głównym dworcem kolejowym oraz na os. 1000-lecia. Prace prowadzone były m.in. na ul. Batorego, Siemieńskiego, Styki, Żółkiewskiego, Głowackiego. Wiele z nich zostało wykonanych pod ziemią – przebudowane zostały wszystkie instalacje, m.in. wodociągowa i kanalizacyjna. Koszt tego zadania także był potężny – wydaliśmy blisko 54 mln zł – mówi Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
Głównym celem inwestycji była poprawa komunikacji pomiędzy północną a południową częścią Rzeszowa. Stary przejazd pod torami na ul. Batorego był wąski – obowiązywał ruch wahadłowy. Na nowym ruch odbywa się równocześnie w obydwu kierunkach.
Na inwestycję składało się wiele zadań. Wśród nich była budowa 3-wlotowego ronda dwupasowego na skrzyżowaniu ulic Głowackiego, Fredry, Siemiradzkiego, połączona z wykonaniem ciągu pieszo-rowerowego wokół ronda oraz rozbudową ul. Głowackiego, polegającą m.in. na wymianie nawierzchni, otwarciu zatoki autobusowej, wymianie nawierzchni na chodnikach. Kolejnym z elementów była budowa nowego odcinka drogi od ronda do przejazdu pod przebudowywanym wiaduktem kolejowym. Przebudowany i poszerzony został most na potoku Przyrwa w ciągu ul. Siemieńskiego.
Rozbudowana została ul. Fredry, ul. Orzeszkowej, przebudowano skrzyżowania z ul. Śniadeckich wraz z chodnikami. Pomiędzy ul. Śniadeckich a Orzeszkowej powstało nowe połączenie wraz miejscami postojowymi po obu stronach drogi. Przebudowane zostało także skrzyżowanie ul. Styki z ul. Kopczyńskiego.
Wiele prac zostało wykonanych na ul. Żółkiewskiego. Rozbudowano ulicę na odcinku od ul. Kochanowskiego do ul. Batorego oraz dobudowano nowy odcinek tej drogi – od ul. Batorego do skrzyżowania z drogą prowadzącą do przejazdu pod torami. Na Żółkiewskiego, po obu jej stronach powstały chodniki, po jednej ścieżka rowerowa. Wybudowano także mury oporowe i przebudowano zatokę autobusową znajdującą się po stronie zachodniej.
Ulicę Siemieńskiego przebudowano na odcinku od ul. Kochanowskiego do ul. Maczka. Została poszerzona do trzech pasów ruchu, po stronie wschodniej powstał ciąg pieszo-rowerowy oraz nowa zatoka autobusowa, po zachodniej rozbudowano chodnik. Rozbudowano także skrzyżowania z ul. Kosynierów.
Po wschodniej stronie ul. Żółkiewskiego powstała droga serwisowa, obsługującej wschodni odcinek ul. Kochanowskiego oraz ulice: Chocimską, Klonowicza i Karpińskiego. Przy niej są nowe miejsca postojowe.
Wzmocniono także nawierzchnie istniejących ulic, wybudowano i przebudowano ich odwonienia, wybudowano przepompownię wód opadowo-roztopowych oraz gruntowych, wybudowano i przebudowano oświetlenie, sieci wodociągowe, kanalizacje sanitarną i deszczową, gazociągi, sieci ciepłownicze.
Na skrzyżowaniu ulic Siemieńskiego, Kochanowskiego, Żółkiewskiego powstała sygnalizacja świetlna oraz przebudowano tę na wlocie ul. Siemieńskiego do ul. Maczka.
Kierowcy z nowych dróg korzystają od wtorku, 29 listopada. Wykonawca inwestycji – firma Strabag na całkowite zakończenie prac ma czas do 16 grudnia. Do finiszu pozostały już tylko drobne prace – dokończenie układania nawierzchni chodników, malowanie ścian wiaduktu kolejowego oraz ścian murów oporowych, czy montaż słupów oświetleniowych po północnej stronie ul. Żółkiewskiego.
Przebudowa układu dróg w centrum Rzeszowa wraz z budową przejazdu pod torami były możliwe dzięki dofinasowaniu z funduszy Unii Europejskiej.