Trwa transport największych elementów maszyny TBM, która wydrąży tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe–Babica. W poniedziałek rozpoczną się przygotowania do przejazdu elementów potężnego urządzenia przez Rzeszów. Konieczne jest obniżeniu nawierzchni (o ok. 36 cm) ul. 9 Dywizji Piechoty pod wiaduktem kolejowym.
Transport maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine) to wyjątkowe przedsięwzięcie pod względem logistycznym i technicznym przygotowywane od wielu miesięcy przez wyspecjalizowane firmy.
Maszynę rozłożono na części, ale i tak niektóre z jej elementów mają duże rozmiary i wagę, co jest dodatkowym utrudnieniem w transporcie kołowym. Tak dużych elementów jeszcze po polskich drogach nie przewożono. Maszyna TBM jest ogromna i będzie składana na placu budowy przy pomocy żurawi gąsienicowych o udźwigu 650 i 300 ton.
Nowy odcinek drogi ekspresowej S19 będzie miał ponad 10 kilometrów długości, jego fragment stanowi ponad 2-kilometrowy tunel drogowy. Powstanie on w miejscowości Babica. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zostanie wykonany „metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m”. Największe elementy maszyny TBM są już w drodze na miejsce inwestycji. Transport odbywa się nocami. Pierwsza kolumna wioząca elementy maszyny przez Rzeszów przejedzie w nocy z 28 na 29 listopada. Po zjeździe z S19 pojazdy będą poruszać się ul. 9 Dywizji Piechoty oraz ul. Podkarpacką do granicy miasta i gminy Boguchwała.
Transportowane elementy są tak duże, że konieczna jest odpowiednie przygotowanie trasy przejazdu przez miasto. Chodzi przede wszystkim o obniżeniu nawierzchni (o ok. 36 cm) ul. 9 Dywizji Piechoty pod wiaduktem kolejowym. Prace obejmą odcinek o długości ok. 250 metrów i rozpoczną się 21 listopada. W tym dniu na ul. 9 Dywizji Piechoty wprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu. Wyłączona z ruchu zostanie jezdnia od strony południowej, na odcinku od ul. Zawiszy Czarnego do ronda na ul. Podkarpackiej. Ruch w dwóch kierunkach będzie odbywał się jezdnią po stronie północnej.
Wszelkie koszty związane z obniżaniem nawierzchni oraz przywracaniem jej do stanu pierwotnego (nastąpi to po 23 grudnia, kiedy ostatnie elementy maszyny TBM przejadą przez Rzeszów) poniesie Mostostal Warszawa, czyli współwykonawca budowy odcinka S19 Rzeszów Południe–Babica.