W przyszłym roku 100-lecie świętować będzie jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek szkła użytkowego w Polsce – KROSNO. Jubileusz obchodzić będzie nie tylko w kraju. Szkło z podkarpackiej huty przez sieć dystrybucji, a także platformy: Amazon czy eBay trafia na 70 rynków na całym świecie. Od arabskich szejków zamawiających szkło ze złoceniami, po codziennych użytkowników w USA czy Niemczech.
Trudno znaleźć w Polsce, na Podkarpaciu mieszkanie, w którym nie byłoby chociaż jednego produktu od marki KROSNO. Podkarpacka huta szkła Krosno Glass tworzy wyroby szklane o różnorodnym przeznaczeniu: do alkoholi, napojów, do serwowania potraw, a także szkło dekoracyjne i prezentowe.
Huta szkła Krosno Glass
W ostatnich kilku latach firma przeszła kompleksową modernizację linii produkcyjnych, odświeżenie produktów, wprowadziła nowe wzory i kolekcje sezonowe. Rozmachu nabrał też własny dział projektowy, który mistrzowsko łączy sztukę z walorami użytkowymi szkła, wzmocniony dodatkowo przez kooperacje ze znanymi twórcami, jak Jan Kochański. Ostatnio w ofercie pojawiły się kieliszki do wódki stworzone we współpracy z Januszem Palikotem.
Dzieła projektantów do życia powołują mistrzowie w swoim fachu: artyści-hutnicy, projektanci, szlifierze i zdobnicy z Krosno Glass. Tworzą oni szkło super premium, wytwarzane tradycyjną metodą ręczną, która stanowi serce krośnieńskiej huty, a największą popularnością wśród konsumentów spośród wyrobów ręcznych cieszy się kolekcja ROMANCE. Krośnieński projekt i jakość szkła w przystępnej cenie zapewnia dział produkcji mechanicznej, którego flagowym produktem jest kolekcja AVANT-GARDE.
– Zanotowaliśmy dynamiczną ekspansję naszych kolekcji w e-commerce, a także w sieciach lokalnych i wielkopowierzchniowych. Rozwijamy sprzedaż m.in. w DUKA, Carrefour oraz Pepco, w którym w ostatnim roku podwoiliśmy obroty. Na przestrzeni ostatnich 2 lat marka KROSNO weszła z ofertą do takich sieci jak LIDL czy Dino i planuje dalszą penetrację rynku w tym kanale – relacjonuje Inga Kamińska, prezes Krosno Glass.
KROSNO to nie tylko kultowa polska marka, ale także globalna wizytówka rzemiosła i wzornictwa szkła użytkowego z Polski. Huta sprzedaje produkty w kraju i na świecie pod marką własną, jak również realizuje zamówienia dla uznanych firm i globalnych liderów rynku z kategorii fashion i home & living, jak Lehmann czy Crate & Barrel. Realizuje też specjalne zamówienia dla arystokratów i najbogatszych klientów na świecie.
Eksport przekracza 80 proc. przychodów firmy i trafia do około 70 krajów. Największe obecnie obroty na rynkach zagranicznych Krosno Glass notuje w Stanach Zjednoczonych, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Penetracji zagranicznych rynków w dłuższej perspektywie nie przeszkodziła pandemia.
– Zwiększony popyt na rynkach w 2021 zaowocował obłożeniem linii produkcyjnych ze znacznym wyprzedzeniem. Dla niektórych kategorii produkcji ręcznej klienci otrzymują na chwilę obecną terminy w połowie 2023 – wyjaśnia Inga Kamińska.
Huta dobrze wykorzystuje światowy rozwój e-commerce. Jeszcze w 2018 roku rozpoczęła sprzedaż przez platformę Amazon w Europie w modelu FBA (Fulfillment by Amazon). Dołączając do strefy Pan-European FBA zapewniła sobie sprzedaż na wszystkich europejskich rynkach, na których jest obecny Amazon, tj. Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii, Francji, Włoch, Holandii, Szwecji oraz Polski.
– Jesteśmy obecni również na innych europejskich platformach Marketplace, w tym w Niemczech: eBay, Kaufland, Hood oraz Wayfair, we Francji Cdiscount oraz we Włoszech na eBay. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy współpracę z Amazon w Stanach Zjednoczonych, a w bieżącym roku w Kanadzie. W planach mamy start sprzedaży na kolejnych platformach w Europie: eBay UK, Bol, Home 24, a w Stanach Zjednoczonych na eBay – wymienia prezes.
100 lat Huty Krosno
Huta Krosno Glass od 1923 roku budowała swoją tradycję, rzemiosło, technologię i markę w szklanym zagłębiu Polski. Przetrwała II wojnę światową, działała przejściowo jako przedsiębiorstwo państwowe, wyszła obronną ręką z kryzysu jako prywatna firma. W ostatnich latach wzmocniła się w oparciu o inwestycje i modernizację.
– KROSNO stoi u progu drugiego stulecia, ale wizerunek i oferta pozostają otwarte na konsumentów w różnym wieku i na różnym etapie życia: od młodych ludzi, poszukujących jakości i minimalistycznych rozwiązań, przez miłośników ponadczasowego wzornictwa, koneserów napojów i trunków serwowanych w tradycyjnym szkle – wyjaśnia Inga Kamińska, prezes Krosno Glass.
„Krosno. Dodaje blasku chwilom” stawia na budowanie więzi emocjonalnej z marką. Z tą strategią przygotowuje się też do obchodów 100-lecia, które świętować chce z konsumentami w Polsce i na świecie.
– Szczegóły ujawnimy w 2023 roku, ale już teraz mogę zdradzić, że planujemy wspólną celebrację krośnieńskiego designu przez co najmniej kilka jubileuszowych kolekcji oraz aktywacje dla naszych konsumentów – zapowiada prezes Krosno Glass.