Reklama

Biznes

VAT w Niemczech – stawki i progi rejestracyjne

materiał partnera
Dodano: 07.04.2022
62170_pexels-mikhail-nilov-8296974
Share
Udostępnij
Sprzedajesz towary klientom z Niemiec? Świadczysz usługi transportowe albo budowlane dla niemieckich firm? Dowiedz się, czy powinieneś zarejestrować się w niemieckim systemie VAT. Sprawdź, jakie są stawki VAT oraz progi rejestracyjne u naszych zachodnich sąsiadów.
 
VAT w Niemczech – kiedy należy go zarejestrować?
 
Przedsiębiorcy i zagraniczne firmy niebędące rezydentami kraju, które dostarczają towary albo świadczą usługi konsumentom lub firmom niemieckim, mogą być zmuszone do zarejestrowania swojej działalności gospodarczej dla niemieckiego podatku VAT. Należy to zrobić w kilku określonych sytuacjach. VAT w Niemczech obowiązuje zatem w przypadku:
sprzedaży towarów przez internet odbiorcom z Niemiec,
kupna i sprzedaży towarów w Niemczech,
przemieszczania produktów między Niemcami a innymi państwami UE,
importu towarów do Niemiec z innego kraju należącego do UE, jak również spoza UE,
samodzielnej dostawy produktów,
organizowania imprez, szkoleń na żywo lub wystaw w Niemczech,
przechowywania towarów w magazynie konsygnacyjnym,
kiedy firma nie jest podatnikiem VAT, ale jednocześnie korzysta z usług w Niemczech w ramach zasady odwrotnego obciążenia.
 
Stawki VAT w Niemczech
 
Obecnie obowiązują trzy stawki VAT w Niemczech. Stawka 7% (obniżona) dotyczy m.in. niektórych środków spożywczych, sprzętu medycznego dla osób niepełnosprawnych, książek, biletów wstępu na imprezy kulturalne czy też żywności na wynos. Stawka 0% dotyczy natomiast transportu międzynarodowego i wewnątrzwspólnotowego, z pewnymi wyłączeniami. Stawka standardowa 19% dotyczy wszystkich towarów i usług pozostałych, których nie obowiązują stawki 0 i 7%.
 
Jak uzyskać numer VAT?
 
Aby uzyskać numer VAT w Niemczech, należy złożyć stosowny wniosek w odpowiednim urzędzie skarbowym. Wybór konkretnej placówki zależy od tego, gdzie znajduje się siedziba zagranicznego przedsiębiorstwa. Firmy spoza Unii Europejskiej, które chcą się zarejestrować w Niemczech, powinny natomiast złożyć wniosek w urzędzie skarbowym w Berlinie.
Poza odpowiednim wnioskiem zazwyczaj skarbówka wymaga również wyciągu z umowy spółki. Ponadto urząd może zadać dodatkowe pytania w sytuacji, kiedy przedsiębiorstwo handluje towarami podatnymi na oszustwa dotyczące VAT-u lub też gdy spółka ma ograniczoną bądź krótką historię handlową.
Należy przy tym pamiętać, że przedsiębiorcy sprzedający towary przez internet klientom niemieckim, którzy przekroczą 10 000 euro obrotu, mają możliwość zarejestrowania się do VAT OSS i składania jednej deklaracji VAT.
 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy