W piątek na ulice Sanoka wyjechał pierwszy egzemplarz wodorowego Sancity 12 LFH wyprodukowanego w Autosanie. Spółka jeszcze w tym roku przystąpi do jego homologacji.
Na koniec 2020 roku w Europie w użytkowaniu znajdowało się 150 wodorowych autobusów. Szacuje się, że w najbliższych pięciu latach rejestracje takich pojazdów dojdą do 1200 sztuk.
Dostawcą większości ogniw do europejskich autobusów jest kanadyjski Ballard. Dzięki unijnej inicjatywie European Clean Hydrogen Alliance wodorowe technologie mają rozwinąć się także w Europie.
Wodór, będąc najpowszechniejszym pierwiastkiem, jest jednocześnie jedną z kluczowych substancji wykorzystywanych w nowoczesnym przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym. Polska Grupa Lotos produkuje obecnie około 16,5 ton wodoru na godzinę.
Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.). To dlatego Grupa Lotos realizuje właśnie projekt Pure H2, zgodnie z którym na terenie rafinerii powstanie instalacja do oczyszczania i dystrybucji wodoru oraz dwa punkty tankowania tego paliwa (w Gdańsku i Warszawie). Lotos zamierza wytwarzać aż ok. 160 kg czystego wodoru na godzinę.