Reklama

Biznes

Nowe przetargi na obwodnice Przemyśla i Miejsca Piastowego. Oferty były za wysokie

Opracowanie Alina Bosak
Dodano: 11.12.2020
52322_obwodnic
Share
Udostępnij
Nie 13 milionów a 6 milionów złotych jest gotowa zapłacić za obwodnicę Przemyśla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Najniższa oferta w przetargu dwukrotnie przekraczała inwestycyjne szacunki rzeszowskiego oddziału GDDKiA. Podobna sytuacja zdarzyła się w przetargu na obwodnicę Miejsca Piastowego. Postepowanie przetargowe zatem pod koniec listopada unieważniono. Nowe właśnie się rozpoczyna.
 
W tym tygodniu rzeszowski oddział GDDKiA ponownie ogłosi przetarg na wykonanie dokumentacji dla budowy obwodnicy Przemyśla w ciągu dróg krajowych nr 28 i 77 oraz dla budowy obwodnicy Miejsca Piastowego w ciągu DK28. Postępowania dotyczą opracowania Studium korytarzowego (SK), Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz uzyskania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych (DŚU). Ogłoszenia o przetargach zostało 9 grudnia br. skierowane do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i niebawem ukażą się na platformie zakupowej GDDKiA. 
 
Poprzednie postępowania zostały pod koniec listopada unieważnione. Powodem takiej decyzji były ceny złożonych ofert, które znacznie przewyższały szacunkową wartość zamówienia. W przypadku obwodnicy Przemyśla oferta z najniższą ceną złożona przez firmę IVIA S.A., zawierała kwotę 13,4 mln zł brutto. Tymczasem GDDKiA na ten cel zarezerwował ok. 6 mln zł. Co do obwodnicy Miejsca Piastowego, to ofertę z najniższą ceną złożyło Konsorcjum w składzie: MPRB Sp. z o.o. – Lider Konsorcjum, Mosty Kraków S.A. – Partner Konsorcjum, MP Infra Sp. z o.o. – Partner Konsorcjum. Opiewała ona na kwotę niemal 11,5 mln zł, podczas kiedy zamawiający zamierzał przeznaczyć na inwestycję ok. 6 mln zł. GDDKiA twierdzi, że nie jest w stanie dołożyć dodatkowych środków w takiej wysokości, by dorównać do ofert. Czy te złożone przez oferentów zbliżą się do poziomów akceptowalnych przez zamawiającego, okaże się po otwarciu kopert. 
 
Problemy przetargowe wydłużają oczywiście czas oczekiwania na realizację inwestycji. Zarówno obwodnica Przemyśla jak i Miejsca Piastowego to nowe zadania, dla których proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Głównym celem opracowania studium korytarzowego i studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego jest znalezienie optymalnego korytarza obwodnic i uzyskanie dla nich decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, a następnie dokonanie pełnego rozpoznania geologicznego i ustalenie granic pasa drogowego przyszłych nowych odcinków dróg krajowych. Ostatecznie przebieg nowych obwodnic zostanie ustalony w uzyskanej DŚU. Potem ogłoszony zostanie przetarg na realizację inwestycji w systemie „Projektuj i buduj”. 
 
Obwodnica Przemyśla pozwoli na usprawnienie ruchu tranzytowego, którego część z autostrady A4 przejmuje droga krajowa nr 77, prowadząc dalej przez Przemyśl na wschód do przejścia granicznego z Ukrainą w Medyce. Ponadto droga krajowa nr 77 pozwala na kontynuację transportu z kierunku północnego (Warszawa, Radom, Jarosław) w stronę południową do Przemyśla, a dalej drogą krajową nr 28 transport kierowany jest do przejść granicznych na południu Polski. Obwodnica w ciągu dróg krajowych nr 28 i 77 pozwoli na skierowanie ruchu tranzytowego poza zabudowę Przemyśla, a to zapewni odciążenie miasta z ruchu pojazdów ciężarowych, a w mieście będzie bezpieczniej.
 
Obwodnica Miejsca Piastowego usprawni z kolei ruch tranzytowy z kierunku zachodniego (od Katowic i Krakowa poprzez Nowy Sącz, Krosno, Sanok) w stronę wschodnią, tj. do przejścia granicznego w Medyce. Obwodnica pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy poza gęstą zabudowę miejscowości: Miejsce Piastowe, Rymanów, Besko oraz Zarszyn, a to zapewni odciążenie miejscowości z ruchu pojazdów ciężarowych. Nowa droga usprawni także transport samochodów osobowych na kierunku Jasło – Sanok. 
 
Obie obwodnice mają powstać w ramach rządowego Program budowy 100 obwodnic.
 
 
Fot. GDDKIA Oddział w Rzeszowie
 
 
W województwie podkarpackim powstanie w sumie osiem tego typu inwestycji. Będą to obwodnice:
 
Brzostka i Kołaczyc w ciągu DK73 – trwa postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
 
Jasła w ciągu DK73 – trwa postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
 
Kolbuszowej w ciągu DK9 – przetarg na dokumentację, po otwarciu ofert,
 
Miejsca Piastowego w ciągu DK28 – ogłoszony przetarg na dokumentację, 
 
Nowej Dęby w ciągu DK9 – przetarg na dokumentację, po otwarciu ofert,
 
Pilzna w ciągu DK73 – trwa postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
 
Przemyśla w ciągu DK28/77 – ogłoszony przetarg na dokumentację,
 
Sanoka w ciągu DK84 (II etap) – przetarg na koncepcję programową, po otwarciu ofert.
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy