Nagłe rozerwanie opony zdarza się rzadko, ale jest bardzo niebezpieczne. Co może być powodem? Z reguły mamy do czynienia z długotrwałymi zaniedbaniami – przede wszystkim jazdą na niedopompowanych oponach i brakiem regularnej kontroli opony pod kątem zużycia. W konsekwencji najechanie na uszkodzenie na jezdni lub leżący na niej przedmiot może, szczególnie przy większych prędkościach, doprowadzić do rozerwania opony. Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault radzą, jak się zachować w takiej sytuacji i jak jej zapobiec.
Warto przy okazji zmiany opon na letnie bardzo dokładnie sprawdzić ich stan. Przede wszystkim stopień zużycia, czyli głębokość bieżnika oraz pod kątem widocznych uszkodzeń. Należy też skontrolować wiek opony. Maksymalną granicą jest 10 lat od daty produkcji. Po takim czasie guma traci swoje właściwości. Trzeba pamiętać, że nieprawidłowe przechowywanie opony może skrócić jej życie o wiele lat – wyjaśnia Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Istotnym elementem wpływającym negatywnie na zużycie opony jest nieprawidłowe ciśnienie. Szczególnie zbyt niskie powoduje szybsze zużycie opony. Dodatkowo wydłuża drogę hamowania i może zwiększać zużycie paliwa. Informacje na temat prawidłowego ciśnienia w oponach, jakie przewidział producent samochodu, można znaleźć na wewnętrznej stronie drzwi samochodu. Pomiarów należy dokonywać za pomocą manometru np. na stacjach paliw. Kierowca powinien także regularnie sprawdzać stan opon pod kątem nie tylko głębokości bieżnika, ale także wszelkich widocznych uszkodzeń.
Co robić, gdy nastąpi rozerwanie opony?
Po pierwsze powstrzymać instynkt i nie naciskać na hamulec. To mogłoby pogorszyć sytuację. Najlepiej trzymać mocno kierownicę i pozwolić, aby samochód sam wytracił prędkość, korygując jedynie tor jazdy. Można nawet dodać gazu. Celem oczywiście nie jest nabieranie prędkości, ale uniknięcie niekontrolowanego ześlizgnięcia się na pobocze – radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Co robić, gdy auto już się zatrzyma?
Po zatrzymaniu samochodu należy jak najszybciej sprawdzić, czy miejsce, w którym stoi auto, jest bezpieczne, tzn. nie powoduje zagrożenia dla nas i innych uczestników ruchu. Jeśli tak nie jest, najlepiej spróbować przetoczyć się w odpowiednie miejsce (pod warunkiem, że znajduje się w odległości kilku do kilkunastu metrów), odpowiednio oznaczyć i zadzwonić po pomoc. Nawet jeśli są ranni, należy najpierw zabezpieczyć miejsce i dopiero wtedy dzwonić na numer alarmowy – dodają trenerzy.
Najwięcej zdarzeń drogowych związanych z rozerwaniem opony zdarza się w okresie od połowy maja do końca września ze względu na wyższe temperatury.
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie lotniska Warszawa-Bemowo. W ofercie szkoły znajdują się kursy dla klientów indywidualnych i flotowych, program dla kierowców samochodów dostawczych, jazda defensywna, czyli szkolenie z techniki bezpiecznej jazdy w realnym ruchu drogowym, kompletne audyty flot samochodowych, kurs eko jazdy, wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje 50 000 m² powierzchni do ćwiczeń, w tym płytą poślizgową o długości 120 m oraz kręgiem poślizgowym o średnicy 60 m, a także płytami betonowymi do jazdy na trolejach i torem do jazdy terenowej.
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego.
Szczegóły: szkolabezpiecznejjazdyrenault.pl
Kontakt prasowy:
Constans PR, Maja Świerszcz, tel. 22 401 09 93
Renault Polska, Adela Karlińska, tel. 22 541 10 78
Al. Armii Krajowej 82, 35-307 Rzeszów TEL. 17 859 15 00
www.renault.autospektrum.pl