Co dziesiąty nowy samochód wyjeżdżający z europejskich salonów ma napęd wyłącznie elektryczny. W Polsce auta na prąd też dynamicznie się rozpędzają. Po pięciu miesiącach tego roku liderem nad Wisłą była Kia. Koreańczycy wyprzedzili nawet Teslę!
W całym 2019 roku w Polsce zarejestrowano 945 samochodów czysto elektrycznych. W tym roku liczba ta może być nawet dziesięciokrotnie wyższa, bo segment BEV bardzo szybko się rozpędza. Jak wynika z danych organizacji ACEA, zrzeszającej producentów samochodów, tylko w pierwszym kwartale tego roku z polskich salonów wyjechało na drogi 2289 elektryków. To oznacza wzrost o 143,5 proc. w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej. Analitycy rynku motoryzacyjnego są zdania, że jeżeli w kolejnych kwartałach segment ten będzie rozwijał się równie dynamicznie, to do końca roku możemy przekroczyć magiczny pułap 10 tys. zarejestrowanych elektryków.
Na tej nakręcającej się koniunkturze na BEV (Battery Electric Vehicle) wyjątkowo skorzystała Kia. Już w 2021 zajmowała drugie miejsce w sprzedaży elektryków w Polsce i ustąpiła miejsca tylko Tesli. W tym roku koreańskiej marce udało się wyprzedzić nawet Elona Muska. Od stycznia do końca maja nad Wisłą zarejestrowano 461 elektryków ze znaczkiem Kia. Tesli w tym czasie sprzedało się 390, a reszta graczy jest daleko w tyle. Dużym zaskoczeniem jest bardzo słaby wynik Volkswagena – w ciągu pierwszych pięciu miesięcy sprzedał w Polsce tylko 117 sztuk modeli ID.3 oraz ID.4.
Świetny debiut EV6
Sukces Kii to w dużej mierze zasługa modelu EV6, który zadebiutował w końcówce zeszłego roku. Auto zebrało bardzo dobre recenzje za jakość, przestronność, prowadzenie, realny zasięg, osiągi, czas ładowania (tylko 18 minut od 10 do 80 proc.), technologie i design. Niektórzy dziennikarze po testach wprost nazwali je najlepszym elektrykiem dostępnym na rynku (więcej na ten temat możecie przeczytać TUTAJ).
Wersja GT z racji na swoje osiągi (585 koni, przyspieszenie do setki w 3,5 sekundy i maksymalnie 260 km/h) wprost porównywana jest do aut Tesli.
Wszystko to znalazło odbicie w wynikach sprzedaży. Od stycznia do maja w Polsce zarejestrowano 205 sztuk EV6 – ponad dwukrotnie więcej, niż konkurencyjnej Tesli Y.
Doskonale poradziła sobie również Kia e-Niro, która z wynikiem 166 sprzedanych egzemplarzy przegoniła m.in. Nissana Leafa. Kia e-Soul znalazła od stycznia do maja 90 nabywców.
Dzięki tym trzem modelom Kia ma udział w segmencie elektryków w Polsce na poziomie 12 proc. I apetyt na więcej. Lada chwila do salonów wjedzie zupełnie nowe Niro EV, które ma powtórzyć sukces EV6. Po uwzględnieniu rządowej dopłaty dla osób fizycznych z Kartą Dużej Rodziny auto kosztuje 154 900 zł, co zbliża go pod względem ceny do hybrydowych crossoverów podobnej klasy, wielkości i mocy. Kia zapowiada, że w relacji ceny do przestronności (bagażnik 475 litrów), osiągów (7,5 sekundy do 100 km/h) i zasięgu (ponad 460 km) nowe Niro EV nie będzie miało sobie równych.
Rosnąca popularność elektryków w Polsce wpisuje się w ogólnoeuropejski trend. Ze statystyk ACEA wynika, że w pierwszym kwartale tego roku elektryki miały już 10 proc. udziałów w całym rynku unijnym. Dekadę temu wynosił on 0,1 proc., zaś trzy lata temu 2 proc. Gdy dorzuci się do tego hybrydy plug-in (PHEV), to okazuje się, że już co piąty samochód rejestrowany w krajach UE ma wtyczkę!
Rok do roku sprzedaż elektryków w Europie wzrosła 53,4 proc. Na największym, niemieckim rynku w pierwszych trzech miesiącach tego roku zarejestrowano aż 83,7 tys. samochodów na prąd, a we Francji 43 tys. Pikanterii dodaje fakt, że jeszcze pięć lat temu oba te kraje były rozkochane w dieslach. Teraz ich sprzedaż dołuje – we Francji spadła o ponad 40 proc. rok do roku.
Jeszcze lepszym przykładem dynamicznych przemian zachodzących na rynku motoryzacyjnym jest Holandia, gdzie niegdyś ponad 50 proc. nowych aut miało diesla pod maską. Tymczasem od stycznia do marca tego roku zarejestrowano tam zaledwie 1,4 tys. osobówek na olej napędowy. W tym czasie nowych elektryków wyjechało na drogi aż 12,4 tys. A do tego 10 tys. hybryd typu plug-in.
W pierwszym kwartale tego roku auta z silnikami wysokoprężnymi nie zanotowały wzrostu rejestracji w ani jednym kraju unijnym, a średni spadek dla całej wspólnoty wyniósł 33,2 proc. W Polsce w pierwszych trzech miesiącach roku sprzedało się tylko 9,7 tys. diesli, czyli o 42,9 proc. mniej niż rok wcześniej.
Samochody z klasycznymi silnikami benzynowymi mają się lepiej. Poprawiły wyniki w kilku krajach byłego bloku wschodniego (w Bułgarii, Rumunii, na Łotwie i Słowacji) oraz na Cyprze i w Portugalii. Ale ogólnie we wszystkich krajach Wspólnoty i tak zanotowały zjazd o 22,6 proc. W Polsce ich rejestracje spadły rok do roku o 21 proc.
Również na zagranicznych rynkach elektryki Kia bardzo dobrze sobie radzą. W kwietniu (najświeższe europejskie dane) dwa jej modele, EV6 oraz e-Niro, znalazły się w pierwszej dziesiątce najchętniej kupowanych BEV w krajach Unii. Znacznie ciekawsza jednak wydaje się inna statystyka, pokazująca, jak elektryfikacja zmienia układ się na rynku motoryzacyjnym. Chodzi o udziały poszczególnych koncernów w całym rynku oraz w segmencie BEV+PHEV.
Grupa Volkswagena miała w kwietniu aż 24,11 proc. udziałów w całym europejskim rynku, ale w segmencie elektryków i pluginów już tylko 16,74 proc. Podobnie było z grupą Stellantis, Renault, Toyotą, Fordem i całą resztą popularnych marek. Wyjątkiem jest koncern Kia-Hyundai, który w całym rynku miał 10,32 proc. udziałów, podczas gdy w segmencie BEV+PHEV wyniósł on 12,63 proc. Poza Koreańczykami tylko BMW i Mercedes z liczących się producentów, mają większe udziały w kategorii aut zelektryfikowanych, niż całościowo. Co ósmy samochód z wtyczką wyjeżdżający na drogi Europy to Kia lub Hyundai. To tylko dowodzi, że Koreańczycy zdystansowali inne popularne marki pod względem elektryfikacji.
Zapewniły im to nie tylko takie przełomowe modele, jak EV6, ale przede wszystkim fakt, że rozwijali takie napędy już wiele lat temu, zanim w ogóle którykolwiek z koncernów europejskich zaczął poważnie o tym myśleć. W efekcie Kia ma dzisiaj w ofercie nie tylko trzy pełnowartościowe elektryki, ale także pięć modeli plug-in (Sorento PHEV, Sportage PHEV, Ceed kombi PHEV, XCeed PHEV i Niro PHEV). A do tego jeszcze trzy klasyczne hybrydy (Sorento HEV, Sportage HEV i Niro HEV). Jednocześnie nie wycofuje z oferty klasycznych motorów benzynowych (W Stingerze ciągle dostępne jest V6, a w Picanto i Rio jednostki wolnossące), ani diesli.
Więcej informacji na temat oferty KIA na Podkarpaciu uzyskać można w Autoryzowanym Salonie KIA MULTITRUCK mieszczącego się w Rzeszowie ul. Handlowa 4, tel. 17 - 85 04 161, 162 oraz w Jarosławiu ul. 3-go Maja 98c tel. (16) 62 24 617. Więcej informacji na stronie https://www.kia.com/pl/dealers/multitruck/
Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.
Zgoda
Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności.
Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.
Administrator danych osobowych
Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/ http://poradnikbudowlany.eu/ http://modnieizdrowo.pl/ http://www.sagier.pl/ Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.
Podstawa i cel przetwarzania
Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.
Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.
Przekazywanie danych
Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.
Cookies
Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.
Twoje uprawnienia
Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.