Strona główna>Automoto>Klub PGM 2024 o przyszłości branży motoryzacyjnej w obliczu globalnych wyzwań
Automoto
Klub PGM 2024 o przyszłości branży motoryzacyjnej w obliczu globalnych wyzwań
Źródło: Polska Grupa Motoryzacyjna
Dodano: 23.10.2024
Foto: Polska Grupa Motoryzacyjna
Udostępnij
Ekspansja Chin w Europie czy transformacja energetyczna w transporcie ciężkim – to tylko niektóre tematy trzeciego spotkania z cyklu Klub PGM. 17-18 października br. w Baranowie Sandomierskim spotkali się właściciele i kadra zarządzająca firm zrzeszonych w Polskiej Grupie Motoryzacyjnej.
Klub PGM to cykliczne spotkania organizowane przez Polską Grupę Motoryzacyjną („PGM”), wiodącą organizację motoryzacyjną w Polsce zrzeszającą blisko 80 największych fabryk motoryzacyjnych i firm inżynierskich. Stowarzyszenie odgrywa kluczową rolę w rozwoju polskiego przemysłu motoryzacyjnego w kraju i za granicą.
Gośćmi specjalnymi trzeciej edycji byli wybitni eksperci:
prof. Bogdan Góralczyk – ekspert w dziedzinie Chin, Węgier i globalizacji, były dyplomata,
Maciej Radziwiłł – prezes Fundacji Książąt Czartoryskich, przedsiębiorca z doświadczeniem w energetyce odnawialnej, mecenas kultury,
Krystyna Boczkowska – wieloletnia prezes Robert BOSCH, jedna z najbardziej wpływowych kobiet w polskim przemyśle motoryzacyjnym,
Wojciech Rowiński – dyrektor generalny SCANIA Polska, lider w przygotowaniach firmy do sprzedaży i obsługi pojazdów elektrycznych.
„Klub PGM to nie tylko okazja do spotkania kadry właścicielskiej i zarządzającej polskich fabryk motoryzacyjnych, ale przede wszystkim przestrzeń do wymiany poglądów i doświadczeń i do refleksji nad przyszłością polskiego przemysłu motoryzacyjnego w kontekście globalnych wyzwań. Jako PGM podejmujemy wysiłki, aby tworząc warunki sprzyjające rozwojowi polskich producentów, zwiększać konkurencyjność części motoryzacyjnych pochodzących z polskich fabryk. Takie spotkania są bardzo potrzebne!” – mówił Bartosz Mielecki, Dyrektor Zarządzający PGM.
Potwierdzał to gość specjalny Klubu PGM, prof. Bogdan Góralczyk, który w rozmowie z Krzysztofem Frelkiem – wspólnikiem i prezesem FA KROSNO SA oraz prezesem PGM mówił, że „chociaż świat docenia chińską ofertę biznesową, to równocześnie kraje naszego regionu zaczęły patrzeć na Państwo Środka bardziej jako na konkurenta niż partnera”.
„Nie zdajemy sobie sprawy z chińskiego wyzwania. Od 2018 r. nasiliła się wojna handlowa, wzmocniona ostatnio przez dodatkowe cła na samochody elektryczne. Tym samym jesteśmy obserwatorami strategicznej rywalizacji, która wciąż narasta. Przyśpieszył to COVID-19, gdy w 2020 r. Zachód uświadomił sobie uzależnienie od chińskich łańcuchów dostaw, a w 2022 r. pełnoskalowa rosyjska agresja na Ukrainę, której nie potępiły władze w Pekinie”.
Prof. Góralczyk wskazał jednak, że chiński wzrost gospodarczy nie jest już tak spektakularny i Chiny borykają się z głębszym problemem. Wg Profesora nastąpił powrót do chińskiej tradycji, gdy to państwo decyduje o wszystkim. Dlatego sektor prywatny boryka się z trudnościami. Zanik innowacyjności jest alarmujący – liczba nowych startupów spada, a postępująca centralizacja i monopolizacja majątku pod kontrolą władz mocno uderzyły w zaufanie sektora prywatnego. Chiny napotkały bariery strukturalne, a więc długofalowe.
Rowiński stwierdził też, że przyszłością będą baterie wykorzystywane przez 25-32 lat – przez pierwsze 10 lat jako bateria w aucie ciężarowym, a przez kolejne 10 lat – jako sporych rozmiarów magazyn energii, który po podzieleniu na wiele jednostek służyć będzie przez kolejnych kilka lat w formie magazynów energii w domach prywatnych.
Opierając się na niezależnych raportach, Krystyna Boczkowska wskazywała, że im wyżej w hierarchii organizacyjnej tym udział kobiet w gremiach zarządczych maleje. Wg prelegentki to wynik stereotypów w podejściu do funkcji społecznych, zgodnie z którymi mężczyzna walczy, a kobieta sprawuje funkcje opiekuńcze. „Wprowadzenie kobiet na najwyższe szczeble zarządzania to skorzystanie z zalet, jakie niesie ze sobą różnorodność, czyli podniesienie wyników finansowych firm i zadowolenia pracowników” – mówiła Boczkowska.
Duże zainteresowanie wzbudziła część rozmowy poświęcona poprawie poziomu edukacji technicznej i promowaniu nowoczesnego szkolnictwa zawodowego.
„Brakuje mi głosu przedsiębiorców w kwestii szkół zawodowych” – mówiła Krystyna Boczkowska. „Szkoły zawodowe mają w Polsce wciąż słaby PR. A szkoda, bo te szkoły ucząc konkretnego zawodu i umiejętności, dają młodym szansę uzyskania ekonomicznej niezależności, jednocześnie nie blokując możliwości dalszego, osobistego rozwoju: Jesteś specjalistą, masz pracę lub firmę, możesz też studiować”. Zwróciła również uwagę, że zwiększona ilość absolwentów skutecznie wypełniłaby luki kompetencyjne, z jakimi boryka się polska gospodarka.
„W codziennym życiu przedsiębiorcy warto sięgać do etyki biznesu. Czyli po pierwsze – starać się robić coś pożytecznego. Po drugie – pracować tak, żeby ta praca jednak nie przesłaniała całości życia. I po trzecie – mieć wewnętrzne przekonanie, że częścią zarobionych pieniędzy warto podzielić się z potrzebującymi” – mówił Maciej Radziwiłł. Rozmówcy poruszyli też wątki szukania wspólnych elementów kultury między narodami, losów rodziny Czartoryskich i Radziwiłłów w ostatnich pięciu stuleciach oraz wychowywania dzieci w poszanowaniu i zrozumieniu dziedzictwa rodowego i narodowego.
To spotkanie przedstawiciela kultury z grupą przedsiębiorców uświadomiło uczestnikom, że dziedzictwo narodowe jest nie tylko wspólnym dobrem i przywilejem, ale również wspólną odpowiedzialnością.
Klub PGM to platforma do dyskusji w swobodnej atmosferze, w otoczeniu wiodących ekspertów i liderów branży o wyzwaniach, przed którymi aktualnie stoi przemysł motoryzacyjny, To także szansa na wypracowanie rozwiązań, które pomogą utrzymać konkurencyjność i innowacyjność polskich firm na światowych rynkach.
Organizację trzeciej edycji Klubu PGM w Baranowie Sandomierskim wsparło także Województwo Podkarpackie. Tym samym wydarzenie wpisało się w cykl paneli realizowanych w ramach strategii innowacyjności regionu, gdzie motoryzacja jest jedną z czterech wiodących, inteligentnych specjalizacji.
O Polskiej Grupie Motoryzacyjnej (PGM)
Polska Grupa Motoryzacyjna(PGM) jest największym ogólnopolskim stowarzyszeniem i Krajowym Klastrem Kluczowym, zrzeszającym wyłącznie rodzimych producentów z branży automotive. Do organizacji należy blisko 80 najlepszych polskich fabryk i firm inżynierskich, które są dostawcami rozmaitych części do produkcji nowych pojazdów oraz części zamiennych i akcesoriów do pojazdów używanych. Stowarzyszenie wspiera rozwój firm, animując współpracę pomiędzy nimi (w obszarach badań i rozwoju, sprzedaży, zakupów, HR, itd.), ułatwiając nawiązywanie współpracy z potencjalnymi partnerami biznesowymi (klientami i dostawcami), dostarczając aktualną i praktyczną wiedzę (szkolenia, webinary, wymiana doświadczeń), organizując zagraniczne misje gospodarcze, wspólne stoiska targowe oraz konferencje i warsztaty.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.