Audi rozpoczyna rok z imponującymi wynikami sprzedaży – pierwsze miejsce w Polsce w grupie marek premium
Źródło: Audi Media Center
Dodano: 10.05.2023
Udostępnij
Od początku roku 2023 do końca kwietnia, w Polsce zarejestrowano 8119 nowych samochodów marki Audi, o ponad 36% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego
Audi na pierwszym miejscu sprzedaży w grupie marek premium w naszym kraju
Grupa Audi globalnie: Wzrost przychodów w pierwszym kwartale 2023 roku do 16,9 mld euro i zysku operacyjnego do 1,8 mld euro, przepływy pieniężne netto
w wysokości 1,7 mld euro – nieco powyżej w stosunku do poprzedniego roku
Grupa Audi rozpoczęła rok 2023 z dobrymi wynikami dostaw na wszystkich kluczowych dla siebie rynkach. Również w Polsce pobiła wcześniejsze wyniki sprzedażowe. Od początku roku, do końca kwietnia, w naszym kraju zarejestrowano 8119 nowych egzemplarzy Audi, o ponad 36% więcej niż od stycznia do kwietnia 2022. W ten sposób nieprzerwanie od początku roku Audi jest liderem rejestracji w grupie marek premium w skali Polski. Natomiast globalnie, w pierwszym kwartale tego roku, Grupa dostarczyła do rąk klientów około 422 000 pojazdów marek Audi, Bentley i Lamborghini – około 8 procent więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Poprawa sytuacji w zakresie dostaw półprzewodników pozwoliła firmie pełniej zaspokoić wysoki popyt na modele Audi, zwłaszcza w Europie i USA. Przychody wzrosły do 16,9 mld euro. Zysk operacyjny wzrósł do 1,8 mld euro, a marża operacyjna w wysokości 10,8 procent znalazła się w górnej części przedziału celów strategicznych. Wzrost dostaw samochodów elektrycznych o 43 procent świadczy o tym, że grupa jest na dobrej drodze. Tym bardziej, że na trasie w kierunku elektryfikacji, Audi nabrało znacznego tempa: w największej w historii Audi ofensywie modelowej, od końca 2023 do końca 2025 roku, marka zapowiedziała wprowadzenie na rynek około 20 nowych modeli, z których ponad dziesięć będzie w pełni elektrycznych.
Cała Grupa marek rozpoczęła bieżący rok od mocnego pierwszego kwartału. Z liczbą 421 824 dostarczonych pojazdów (Q1 2022: 390 826), marki Audi, Bentley i Lamborghini dostarczyły
o 7,9 procent więcej samochodów niż w roku poprzednim. Dzięki poprawie sytuacji w zakresie dostaw półprzewodników, do klientów z całego świata trafiło 415 684 (Q1 2022: 385 084) pojazdów.
W pierwszym kwartale Grupa zwiększyła tempo realizacji swojej drogi ku elektromobilności, dostarczając globalnie 34 584 (Q1 2022: 24 236) samochody elektryczne, co stanowi wzrost
o około 43 procent w stosunku do roku poprzedniego. Udział dostarczonych pojazdów elektrycznych wzrósł znacząco, z 6,2 do 8,2 procent.
Prezes zarządu Audi Markus Duesmann przyznaje: "Zwiększyliśmy dostawy modeli całkowicie elektrycznych w Grupie o 43 procent. To pokazuje, jak atrakcyjne jest nasze elektryczne portfolio. A dzięki największej w historii Audi ofensywie modelowej, rozpoczynającej się od modelu
Q6 e-tron w drugiej połowie roku, będziemy właściwą odpowiedzią na przyspieszony trend mobilności elektrycznej."
Audi osiąga znaczne zyski w Europie i USA
W Europie marka Audi kontynuuje swój trend wzrostu. W pierwszym kwartale producent dostarczył klientom 181 001 (Q1 2022: 153 408) pojazdów, czyli o 18,0 procent więcej niż
w I kwartale roku poprzedniego. Do tak dobrych wyników przyczynił się rodzimy rynek marki, czyli Niemcy, gdzie odnotowano wzrost o 13,1 procent, dostarczając około 61 000 modeli Audi.
W USA dostarczono 52 763 (I kwartał 2022: 35 505) pojazdy – to wzrost o 48,6 procent
w porównaniu z pierwszym kwartałem poprzedniego roku. To już trzeci kwartał z rzędu,
w którym Audi zwiększyło swoje dostawy w Stanach Zjednoczonych.
W Chinach, marka Audi dostarczyła w pierwszym kwartale 136 416 pojazdów (I kwartał 2022: 161 621). Po pandemii koronawirusa i styczniowych obchodach chińskiego Nowego Roku, Audi udało się w marcu zwiększyć dostawy w Państwie Środka o 19 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Mimo to, nadal oznacza to spadek w pierwszym kwartale o 15,6 procent
w stosunku do roku poprzedniego.
Duży wzrost sprzedaży w Polsce
Marka Audi od początku tego roku odnosi pasmo sukcesów w naszym kraju. Sprzedaż nowych Audi w Polsce znacznie wzrosła. Nieprzerwanie od stycznia, Audi jest numerem jeden wśród marek segmentu premium jeśli chodzi o rejestracje nowych samochodów. W sumie, w naszym kraju od początku roku do końca kwietnia 2023 zarejestrowano 8119 nowych Audi. To o 36,2 procent więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Globalne wyniki finansowe
Dobre wyniki dostaw zaowocowały także silnym wzrostem wyników finansowych w pierwszym kwartale tego roku. Przychody wzrosły o 18,2 procent do 16 mld 883 mln (Q1 2022: 14 mld 282 mln) euro, przy czym głównymi sprawcami tego wzrostu były w pełni elektryczne Audi Q4 e-tron i Audi e-tron GT quattro a także Audi Q5 i Audi Q7. Udział przychodów dostosowanych do taksonomii UE ponownie wzrósł, osiągając 14,5 (Q1 2022: 11,3) procent.
Niezależny rating ESG zapewnia przejrzystość
Audi nadaje wysoki priorytet kryteriom zrównoważonego rozwoju ESG (environmental, social, and corporate governance). Chcąc zapewnić większą widoczność i przejrzystość w tym zakresie, firma uzyskała rating ESG od niezależnej agencji ratingowej ISS ESG1. Dzięki temu Audi zajmuje własną pozycję na drodze do bardziej zrównoważonej przyszłości. Z oceną C+, Audi jest jednym
z najwyżej ocenionych producentów motoryzacyjnych, a jednocześnie wie, że wynik ten daje przestrzeń do wprowadzania dalszych ulepszeń; skala obejmuje zakres od A+ do D-. "Wstępna ocena to solidny wynik, ale jednocześnie zachęta do wykonania kolejnego kroku" – mówi Jürgen Rittersberger, członek zarządu AUDI AG ds. finansowych.
Audi postrzega obecną ocenę jako krok w kierunku poprawy i traktuje ją jako punkt wyjścia do realizacji dalszych działań w zakresie wyznawanych wartości. "Zrównoważony rozwój rozumiemy holistycznie" – podkreśla Rittersberger. "Patrzymy poza produkt, aby skupić się na całym łańcuchu wartości i cyklu życia naszych pojazdów. Rating ESG pomoże nam zidentyfikować
i systematycznie wykorzystywać dalsze możliwości poprawy."
Poszanowanie praw człowieka jest jednym z podstawowych elementów strategii zrównoważonego rozwoju Audi. Od początku roku, stanowisko Human Rights Officera objął Daniel Patnaik – koordynuje i monitoruje przestrzeganie praw człowieka w Grupie Audi na przestrzeni całego łańcucha dostaw. To nowe stanowisko jest kolejnym wyrazem zaangażowania korporacji Audi w kryteria ESG. Daniel Patnaik podlega bezpośrednio zarządowi. "W Audi, poszanowanie praw człowieka i ochrona środowiska to najwyższe priorytety" – podkreśla prezes zarządu Markus Duesmann. "Uznajemy naszą ekonomiczną, ekologiczną i społeczną odpowiedzialność, także w naszym łańcuchu dostaw."
Marża operacyjna w przedziale docelowym
Zysk operacyjny Grupy Audi wyniósł 1 mld 816 mln (I kw. 2022: 3 mld 468 mln) euro. Spadek rok do roku wynika przede wszystkim z negatywnych efektów zabezpieczeń surowcowych
w wysokości 1,6 mld euro. Podczas gdy w I kwartale 2022 r. działania te dały pozytywny efekt
w wysokości 1,2 mld euro, w I kwartale 2023 r. negatywnie wpłynęły na zysk operacyjny o 0,4 mld euro. Utrzymująca się dobra pozycja cenowa oraz mocne wyniki marek grupy wniosły pozytywny wkład do zysku operacyjnego. W efekcie Grupa Audi osiągnęła silną, dwucyfrową marżę operacyjną w wysokości 10,8 procent (Q1 2022: 24,3 procent), która znajduje się
w górnej części strategicznego przedziału docelowego.
W tegoroczny, mocny start znaczący wkład wniosły, znajdujące się pod parasolem grupy marek, Bentley, Lamborghini i Ducati. Bentley dostarczył 3517 (Q1 2022: 3 203) pojazdów, czyli prawie 10 procent więcej niż w poprzednim roku. Bentley zwiększył również sprzedaż do 882 milionów euro (Q1 2022: 813 milionów), co oznacza wzrost o 8,5 procent. Zysk operacyjny zwiększył się do 216 milionów euro (Q1 2022: 170), a marża operacyjna wzrosła o 3,5 procent do 24,4 procent (Q1 2022: 20,9).
Lamborghini wciąż „jedzie na rekord”, dostarczając 2 623 (Q1 2022: 2 539) samochodów, co oznacza wzrost o 3,3 procent. Sprzedaż wzrosła znacząco o 22,8 procent do 728 milionów euro (Q1 2022: 592), natomiast zysk operacyjny wzrósł aż o 46,1 procent do bardzo mocnego poziomu 260 milionów euro (Q1 2022: 178). Luksusowa marka była nawet w stanie przekroczyć marżę operacyjną z poprzedniego roku, która wynosiła 30 procent (Q1 2023: 30,0), osiągając 35,7 (Q1 2023: 30,0).
Ducati dostarczyło 14 725 (Q1 2022: 13 492) motocykli, co oznacza wzrost o 9,1 procent. Silne otoczenie rynkowe i premiery nowych modeli sprawiły, że przychody wyniosły 323 (Q1 2022: 230) miliony euro, co oznacza wzrost o 40,3 procent. Zysk operacyjny skoczył do 58 milionów euro (Q1 2022: 25), przekraczając wzrost o 134 procent. Marża operacyjna, wynosząca 17,8 procent, była o 7,1 punktu procentowego wyższa niż w tym samym kwartale poprzedniego roku (Q1 2022: 10,7 procent).
Wynik finansowy wyższy niż w poprzednim roku
Wynik finansowy Grupy Audi wzrósł do 544 mln euro (I kwartał 2022: 430), częściowo dzięki wyższym stopom procentowym. Obejmuje to działalność Grupy Audi w Chinach, która wniosła do wyniku 226 mln euro (Q1 2022: 295). Zysk po opodatkowaniu na koniec pierwszego kwartału wyniósł 1 mld 767 mln euro (2022: 2 mld 939 mln).
Przepływy pieniężne netto nieco wyższe niż w 2022
Przepływy pieniężne netto Grupy Audi wzrosły o 4,4 procent do 1 mld 710 mln (I kwartał 2022: 1 mld 638 mln) euro, odzwierciedlając dobre wyniki operacyjne firmy. Ostateczny wynik zniwelowały środki przeznaczone na wzrost inwestycji, w tym bieżące inwestycje w Audi FAW NEV Company Ltd., która jest w pełni skonsolidowana w ramach Grupy Audi, a także działania związane z wejściem firmy do Formuły 1.
"W pierwszym kwartale odnotowaliśmy mocny początek roku, udowadniając po raz kolejny, że mamy siłę ekonomiczną, by kontynuować realizację naszej ambitnej e-podróży, a jednocześnie systematycznie kontynuować naszą drogę do stania się wiodącym dostawcą w pełni elektrycznej mobilności premium" – mówi CFO Jürgen Rittersberger. "W obecnym roku będziemy kontynuować naszą systematyczną podróż na tej trasie".
Prognoza na rok 2023 potwierdzona
Grupa Audi w roku obrotowym 2023 nadal spodziewa się dostaw na poziomie od 1,8 do 1,9 mln samochodów i przychodów w wysokości od 69 do 72 mld euro. Marża operacyjna ma pozostać na niezmienionym poziomie między 9 a 11 procent. Grupa Audi spodziewa się także, że przepływy pieniężne netto pozostaną na stabilnym poziomie 4,5 do 5,5 mld euro.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.