Artykuły sponsorowane

Niezbędnik Poszukiwacza Pracy – Cz. 7. Niestandardowe formy prezentacji siebie

Grupa Progres
Dodano: 08.07.2014
No image
Share
Udostępnij
Na zdecydowaną większość ogłoszeń, zdecydowana liczba osób wysyła standardowe CV i ewentualnie list motywacyjny (jeśli pracodawca tego wymaga). Pojawiają się jednak pracodawcy, którzy oczekują czegoś więcej, a także pojawiają się coraz częściej kandydaci, którym standardowe CV nie wystarcza i szukają innych możliwości. Biorąc pod uwagę jak wiele osób szuka pracy, staramy się zwiększyć swoje szanse na to, aby to właśnie nas pracodawca zaprosił na rozmowę i dlatego właśnie szukamy sposób na wyróżnienie się na tle innych osób. To, na jakie możliwości się zdecydujemy zależy od kilku elementów. Na pewno istotne jest na jakie stanowisko aplikujemy, jaki mamy budżet, który możemy na to poświęcić, a także jakie mamy możliwości samodzielnego wykonania czegoś ponadstandardowego – te obszary zdeterminują naszą decyzję o wyborze odpowiedniego narzędzia.
 
A na co możemy się zdecydować?
 
Portfolio naszych dokonań – to wbrew pozorom narzędzie nie tylko dla osób, które chcą pokazać zdjęcia czy swoje marketingowe lub graficzne realizacje. To narzędzie dla każdego, który chce opowiedzieć o sobie pod kątem swoich doświadczeń. Portfolio takie możemy przygotować nawet w programie PowerPoint i korzystając z ciekawych grafik lub animacji możemy pokazać siebie w obszarach, które są wymagane przez pracodawcę. 
 
Strona internetowa – to coraz bardziej powszechne narzędzie. Przygotowujemy swoją stronę, na której znajdują się wszystkie istotne informacje na nasz temat pogrupowane w odpowiedni sposób i pokazujące nas pod kątem naszych kompetencji i tego, co nas wyróżnia. Podobnie będą działały także blogi – one dodatkowo pokażą potencjalnemu pracodawcy naszą już bardziej 'namacalną' wiedzę. Poprzez czytanie naszych artykułów/wpisów pracodawca zorientuje się jaką jesteśmy osobą, jak patrzymy na pewne kwestie i jaką posiadamy wiedzę w danym obszarze. Mówię tu o sytuacji, w której szukamy pracy np. w dziale marketingu i prowadzimy bloga o takiej tematyce. Inną opcją jest  szukanie pracy w obszarze, w którym potrzebne są umiejętności związane z pisaniem artykułów, redagowaniem ich itp., wtedy niezależnie od tematyki bloga pokażemy te umiejętności, które są pożądane przez pracodawcę. Jeśli prowadzimy bloga lub mamy swoją stronę i chcemy ją pokazać pracodawcy – w CV pod danymi personalnymi zamieszczamy link, który bezpośrednio przeniesie rekrutera w odpowiednie miejsce.
 
CV jako infografika – zamiast standardowego CV możemy przygotować infografikę opisującą wszystkie te informacje, które zwykle zamieszczamy w CV. Przygotowując CV w takiej formie trzeba zwrócić dużą uwagę na jego czytelność i profesjonalny układ, a także na kolorystykę i grafikę dopasowaną do danej branży. Jeśli chcielibyście pójść tym tropem, możecie skorzystać z kilku darmowych programów, które Was w tym wesprą, m.in. http://infogr.am/ i http://piktochart.com/
 
Ulotki – przygotowanie ulotek i ich dystrybucja w miejscach, gdzie potencjalnie możemy znaleźć pracę – wysłanie ich do firm, w których chcielibyśmy pracować lub roznoszenie po biurowcach, w których znajdują się takie firmy. Ważne, aby przygotować ulotkę w sposób, który zaciekawi pracodawcę i pokaże nas jako osobę odpowiednią na dane stanowisko.
 
Video CV – to bardzo popularna forma prezentacji siebie, która chętnie wykorzystywana jest przez kandydatów już od kilku lat. Dzięki nagraniu krótkiego filmu o sobie i zamieszczeniu do niego linku w CV lub formularzu aplikacyjnym dajemy możliwość szerszego poznania siebie. Aby przygotować skuteczne video CV ważne jest, aby zrobić to profesjonalnie i dobrze przemyśleć poszczególne elementy, które będziemy w nim zamieszczać – tu będzie bardzo liczył się pomysł. 
 
To tylko część możliwych działań, ale na ogół w zupełności wystarczają. Jeśli jednak chcecie poczytać o czymś więcej, to zapraszam:
 
o wykorzystaniu instagramu: http://mashable.com/2013/12/14/instagram-job/
i oczywiście strona internetowa Robby Leonardi: http://rleonardi.com/interactive-resume/
 
Na koniec dodam jeszcze najważniejsze – przygotowując kreatywne CV trzeba mieć jednak na uwadze to, aby forma nie przerosła treści. W CV kluczowa jest zawartość merytoryczna i jeśli potrafimy dobrze ją przedstawić, wtedy możemy zadbać o to, aby się wyróżnić na tle innych korzystając z niestandardowych form prezentacji swojego życiorysu. Im bardziej kreatywne jest stanowisko i branża, do której aplikujemy, tym niestandardowa forma CV będzie dla nas większym wsparciem. Jeśli stanowisko nie wymaga kreatywnych działań, warto pomyśleć np. o portfolio, stronie internetowej, czy ulotkach – to z pewnością wystarczy.
 
 
Share
Udostępnij

Nasi partnerzy