Komisja Europejska i władze krajowe wzywają SHEIN do przestrzegania unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumentów.
Po przeprowadzeniu skoordynowanego dochodzenia na szczeblu europejskim, sieć współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów (CPC) składająca się z krajowych organów ochrony konsumentów i Komisji Europejskiej powiadomiła internetową platformę handlową i detalistę elektronicznego SHEIN o szeregu praktyk na swojej platformie, które naruszają unijne prawo konsumenckie. Sieć CPC poleciła przedsiębiorstwu SHEIN dostosowanie tych praktyk do unijnego prawa ochrony konsumentów. Przedsiębiorstwo SHEIN jest nadal przedmiotem dochodzenia i zwrócono się do niego o dostarczenie dalszych informacji sieci CPC.
Działania sieci CPC przeciwko SHEIN są prowadzone przez właściwe organy krajowe Belgii, Francji, Irlandii i Niderlandów, koordynowane przez Komisję Europejską.
Kluczowe elementy skoordynowanego działania sieci CPC
Dochodzenie obejmuje szeroki zakres praktyk, z którymi konsumenci mają do czynienia podczas zakupów w SHEIN i które naruszają prawo UE, w tym:
Fałszywe rabaty: udawanie, że proponuje lepsze oferty, pokazując obniżki cen, które nie są oparte na rzeczywistych „wcześniejszych cenach”.
Sprzedaż pod ciśnieniem: wywieranie presji na konsumentów, aby dokonywali zakupów za pomocą taktyk, takich jak fałszywe terminy zakupu.
Brakujące, nieprawidłowe i wprowadzające w błąd informacje: wyświetlanie niepełnych i nieprawidłowych informacji na temat praw konsumentów do zwrotu towarów i otrzymania zwrotu pieniędzy oraz nieprzetwarzanie zwrotów i zwrotów zgodnie z odpowiednimi prawami konsumentów.
Zwodnicze etykiety produktów: stosowanie etykiet produktów, które sugerują, że produkt oferuje coś specjalnego, gdy w rzeczywistości odpowiednia cecha jest wymagana przez prawo.
Wprowadzające w błąd twierdzenia dotyczące zrównoważonego rozwoju: Dostarczanie fałszywych lub wprowadzających w błąd informacji na temat korzyści płynących ze zrównoważonego rozwoju produktów.
Ukryte dane kontaktowe: Konsumenci nie mogą łatwo skontaktować się z SHEIN w przypadku pytań lub skarg.
Ponadto sieć CPC zwróciła się do przedsiębiorstwa SHEIN o udzielenie informacji w celu oceny przestrzegania przez nie dalszych obowiązków wynikających z unijnego prawa ochrony konsumentów, takich jak obowiązek zapewnienia, aby rankingi, recenzje i oceny produktów nie były przedstawiane konsumentom w sposób wprowadzający w błąd. Sieć bada również, czy SHEIN informuje konsumentów o sposobie podziału obowiązków wynikających z umowy między sprzedawcą będącym osobą trzecią a SHEIN (w stosownych przypadkach) oraz czy prawa konsumentów nie mają zastosowania do umowy w przypadkach, gdy sprzedawca będący osobą trzecią nie jest przedsiębiorcą.
To działanie w zakresie egzekwowania prawa stanowi uzupełnienie prowadzonego przez Komisję dochodzenia dotyczącego aktu o usługach cyfrowych. Oba działania mają na celu zapewnienie bezpiecznego i godnego zaufania środowiska internetowego, w którym prawa konsumentów w Europie są w pełni chronione.
Z zadowoleniem przyjmuję to skoordynowane działanie z organami ochrony konsumentów, które stanowi uzupełnienie bieżącego wniosku Komisji o udzielenie informacji przesłanego do SHEIN na podstawie aktu prawnego o usługach cyfrowych. Zgodnie z niedawnym komunikatem Komisji w sprawie handlu elektronicznego działanie to dowodzi naszej determinacji, aby zapewnić skoordynowaną i skuteczną reakcję w zakresie egzekwowania prawa, w przypadku gdy platformy handlu elektronicznego i detaliści internetowi nie przestrzegają naszych przepisów. Skupiamy się na bezpieczeństwie konsumentów i konkurencyjności sektora e-commerce. Henna Virkkunen, wiceprzewodnicząca wykonawcza do spraw suwerenności technologicznej, bezpieczeństwa i demokracji
Wszystkie przedsiębiorstwa, które docierają do konsumentów w UE, muszą przestrzegać naszych przepisów. Dzisiejsze działania wysyłają jasny sygnał: nie uchronimy się przed rozliczaniem platform e-commerce, niezależnie od tego, gdzie się znajdują. Unijne przepisy dotyczące ochrony konsumentów nie są opcjonalne – muszą być stosowane we wszystkich przypadkach. Z dużym zadowoleniem przyjmuję zdecydowane działania podjęte przez sieć CPC. Teraz SHEIN musi zintensyfikować działania, przestrzegać przepisów i w pełni dostosować swoje praktyki do unijnych standardów konsumenckich. Michael McGrath, komisarz do spraw demokracji, wymiaru sprawiedliwości, praworządności i ochrony konsumentów
Kolejne kroki
SHEIN ma teraz miesiąc na udzielenie odpowiedzi na ustalenia sieci CPC i zaproponowanie zobowiązań dotyczących sposobu, w jaki zajmą się zidentyfikowanymi kwestiami prawa konsumenckiego. W zależności od odpowiedzi SHEIN sieć CPC może nawiązać dialog z przedsiębiorstwem. Jeżeli SHEIN nie rozwiąże problemów zgłoszonych przez sieć CPC, organy krajowe mogą podjąć środki egzekwowania prawa w celu zapewnienia zgodności. Obejmuje to możliwość nakładania grzywien na podstawie rocznego obrotu SHEIN w zainteresowanych państwach członkowskich UE.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.