Reklama

Świat

Platforma SHEIN oszukuje klientów!

Źródło: Serwis Informacyjny Komisji Europejskiej
Dodano: 01.06.2025
Cover-2-1024x484_edited
Share
Udostępnij

Komisja Europejska i władze krajowe wzywają SHEIN do przestrzegania unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumentów.

Platforma SHEIN oszukuje klientów

Po przeprowadzeniu skoordynowanego dochodzenia na szczeblu europejskim, sieć współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów (CPC) składająca się z krajowych organów ochrony konsumentów i Komisji Europejskiej powiadomiła internetową platformę handlową i detalistę elektronicznego SHEIN o szeregu praktyk na swojej platformie, które naruszają unijne prawo konsumenckie. Sieć CPC poleciła przedsiębiorstwu SHEIN dostosowanie tych praktyk do unijnego prawa ochrony konsumentów. Przedsiębiorstwo SHEIN jest nadal przedmiotem dochodzenia i zwrócono się do niego o dostarczenie dalszych informacji sieci CPC.

Działania sieci CPC przeciwko SHEIN są prowadzone przez właściwe organy krajowe Belgii, Francji, Irlandii i Niderlandów, koordynowane przez Komisję Europejską.

Kluczowe elementy skoordynowanego działania sieci CPC

Dochodzenie obejmuje szeroki zakres praktyk, z którymi konsumenci mają do czynienia podczas zakupów w SHEIN i które naruszają prawo UE, w tym:

  • Fałszywe rabaty: udawanie, że proponuje lepsze oferty, pokazując obniżki cen, które nie są oparte na rzeczywistych „wcześniejszych cenach”.
  • Sprzedaż pod ciśnieniem: wywieranie presji na konsumentów, aby dokonywali zakupów za pomocą taktyk, takich jak fałszywe terminy zakupu.
  • Brakujące, nieprawidłowe i wprowadzające w błąd informacje:  wyświetlanie niepełnych i nieprawidłowych informacji na temat praw konsumentów do zwrotu towarów i otrzymania zwrotu pieniędzy oraz nieprzetwarzanie zwrotów i zwrotów zgodnie z odpowiednimi prawami konsumentów.
  • Zwodnicze etykiety produktów: stosowanie etykiet produktów, które sugerują, że produkt oferuje coś specjalnego, gdy w rzeczywistości odpowiednia cecha jest wymagana przez prawo.
  • Wprowadzające w błąd twierdzenia dotyczące zrównoważonego rozwoju: Dostarczanie fałszywych lub wprowadzających w błąd informacji na temat korzyści płynących ze zrównoważonego rozwoju produktów.
  • Ukryte dane kontaktowe: Konsumenci nie mogą łatwo skontaktować się z SHEIN w przypadku pytań lub skarg.

Ponadto sieć CPC zwróciła się do przedsiębiorstwa SHEIN o udzielenie informacji w celu oceny przestrzegania przez nie dalszych obowiązków wynikających z unijnego prawa ochrony konsumentów, takich jak obowiązek zapewnienia, aby rankingi, recenzje i oceny produktów nie były przedstawiane konsumentom w sposób wprowadzający w błąd. Sieć bada również, czy SHEIN informuje konsumentów o sposobie podziału obowiązków wynikających z umowy między sprzedawcą będącym osobą trzecią a SHEIN (w stosownych przypadkach) oraz czy prawa konsumentów nie mają zastosowania do umowy w przypadkach, gdy sprzedawca będący osobą trzecią nie jest przedsiębiorcą.   

To działanie w zakresie egzekwowania prawa stanowi uzupełnienie prowadzonego przez Komisję dochodzenia dotyczącego aktu o usługach cyfrowych. Oba działania mają na celu zapewnienie bezpiecznego i godnego zaufania środowiska internetowego, w którym prawa konsumentów w Europie są w pełni chronione.

Henna Virkkunen

Z zadowoleniem przyjmuję to skoordynowane działanie z organami ochrony konsumentów, które stanowi uzupełnienie bieżącego wniosku Komisji o udzielenie informacji przesłanego do SHEIN na podstawie aktu prawnego o usługach cyfrowych. Zgodnie z niedawnym komunikatem Komisji w sprawie handlu elektronicznego działanie to dowodzi naszej determinacji, aby zapewnić skoordynowaną i skuteczną reakcję w zakresie egzekwowania prawa, w przypadku gdy platformy handlu elektronicznego i detaliści internetowi nie przestrzegają naszych przepisów. Skupiamy się na bezpieczeństwie konsumentów i konkurencyjności sektora e-commerce. Henna Virkkunen, wiceprzewodnicząca wykonawcza do spraw suwerenności technologicznej, bezpieczeństwa i demokracji

Michael McGrath

Wszystkie przedsiębiorstwa, które docierają do konsumentów w UE, muszą przestrzegać naszych przepisów. Dzisiejsze działania wysyłają jasny sygnał: nie uchronimy się przed rozliczaniem platform e-commerce, niezależnie od tego, gdzie się znajdują. Unijne przepisy dotyczące ochrony konsumentów nie są opcjonalne – muszą być stosowane we wszystkich przypadkach. Z dużym zadowoleniem przyjmuję zdecydowane działania podjęte przez sieć CPC. Teraz SHEIN musi zintensyfikować działania, przestrzegać przepisów i w pełni dostosować swoje praktyki do unijnych standardów konsumenckich. Michael McGrath, komisarz do spraw demokracji, wymiaru sprawiedliwości, praworządności i ochrony konsumentów

Kolejne kroki

SHEIN ma teraz miesiąc na udzielenie odpowiedzi na ustalenia sieci CPC i zaproponowanie zobowiązań dotyczących sposobu, w jaki zajmą się zidentyfikowanymi kwestiami prawa konsumenckiego. W zależności od odpowiedzi SHEIN sieć CPC może nawiązać dialog z przedsiębiorstwem. Jeżeli SHEIN nie rozwiąże problemów zgłoszonych przez sieć CPC, organy krajowe mogą podjąć środki egzekwowania prawa w celu zapewnienia zgodności. Obejmuje to możliwość nakładania grzywien na podstawie rocznego obrotu SHEIN w zainteresowanych państwach członkowskich UE.

Czytaj także:

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy