Reklama

Świat

Komisja wstępnie stwierdza, że repozytorium reklam TikToka narusza akt o usługach cyfrowych

Źródło: Komisja Europejska
Dodano: 20.05.2025
Foto - Źródło: Komisja Europejska
Foto - Źródło: Komisja Europejska
Share
Udostępnij

Komisja Europejska zarzuca TikTokowi niewywiązanie się z obowiązku prowadzenia przejrzystego repozytorium reklam, co narusza przepisy unijnego aktu o usługach cyfrowych i utrudnia walkę z dezinformacją oraz fałszywymi reklamami.  

Komisja poinformowała dziś TikTok o swojej wstępnej opinii, że przedsiębiorstwo nie wypełnia obowiązku opublikowania repozytorium reklam wynikającego z aktu o usługach cyfrowych. Takie repozytorium reklam ma kluczowe znaczenie dla naukowców i społeczeństwa obywatelskiego w zakresie wykrywania reklam oszukańczych, kampanii zagrożeń hybrydowych, a także skoordynowanych operacji informacyjnych i fałszywych reklam, w tym w kontekście wyborów. 

Komisja ustaliła, że TikTok nie dostarcza niezbędnych informacji na temat treści reklam, użytkowników, do których reklamy te są skierowane, ani na temat tego, kto zapłacił za reklamy. Ponadto repozytorium reklam TikToka nie pozwala opinii publicznej na kompleksowe wyszukiwanie reklam na podstawie tych informacji, co ogranicza przydatność narzędzia. 

Wstępne ustalenia Komisji opierają się na szczegółowym dochodzeniu, które obejmowało między innymi analizę wewnętrznych dokumentów przedsiębiorstwa, testowanie narzędzi TikToka oraz wywiady z ekspertami w tej dziedzinie.   Przesyłając wstępne ustalenia, Komisja informuje TikTok o swoim wstępnym stanowisku, że narusza akt o usługach cyfrowych. Pozostaje to bez uszczerbku dla wyniku dochodzenia.

Kolejne kroki

TikTok ma teraz możliwość skorzystania z prawa do obrony poprzez zbadanie dokumentów znajdujących się w aktach dochodzenia Komisji oraz poprzez udzielenie pisemnej odpowiedzi na wstępne ustalenia Komisji. Równolegle prowadzone będą konsultacje z Europejską Radą ds. Usług Cyfrowych. 

Jeżeli wstępne opinie Komisji zostaną ostatecznie potwierdzone, Komisja może wydać decyzję stwierdzającą nieprzestrzeganie przepisów, co może skutkować nałożeniem grzywny w wysokości do 6 % całkowitego rocznego światowego obrotu dostawcy, a także wydłużeniem okresu nadzoru w celu zapewnienia zgodności ze środkami, które dostawca zamierza podjąć w celu usunięcia naruszenia. Komisja może również nakładać okresowe kary pieniężne, aby zmusić platformę do przestrzegania przepisów. 

Kontekst

19 lutego 2024 r. Komisja wszczęła formalne postępowanie w celu oceny, czy TikTok mógł naruszyć akt o usługach cyfrowych. Oprócz przejrzystości reklam, wszczęcie postępowania objęło również negatywne skutki wynikające z projektowania systemów algorytmicznych TikToka (takie jak „efekt dziury w króliku” i uzależnienie behawioralne), zapewnienie wieku, obowiązek zapewnienia wysokiego poziomu prywatności, bezpieczeństwa i ochrony małoletnich oraz dostęp do danych dla naukowców, w odniesieniu do których dochodzenie jest kontynuowane.

grudniu 2024 r. Komisja wszczęła również formalne postępowanie przeciwko TikTok w sprawie zarządzania ryzykiem związanym z wyborami i dyskursem obywatelskim, w odniesieniu do którego dochodzenie jest kontynuowane. Dochodzenia te są prowadzone przez Komisję w pierwszej kolejności. 

Komisja wprowadziła również narzędzie dla sygnalistów, które umożliwia pracownikom i innym osobom posiadającym wiedzę anonimowy kontakt z Komisją w celu przyczynienia się do monitorowania przez Komisję przestrzegania przepisów za pośrednictwem wyznaczonych bardzo dużych platform internetowych (VLOP) i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych (VLOSE). 

Henna Virkkunen

Przejrzystość w reklamie internetowej – kto płaci i w jaki sposób dociera się do odbiorców – ma zasadnicze znaczenie dla ochrony interesu publicznego. Niezależnie od tego, czy bronimy uczciwości naszych demokratycznych wyborów, chronimy zdrowie publiczne, czy też chronimy konsumentów przed oszukańczymi reklamami, obywatele mają prawo wiedzieć, kto stoi za wiadomościami, które widzą. W naszej wstępnej opinii TikTok nie przestrzega aktu o usługach cyfrowych w kluczowych obszarach swojego repozytorium reklam, co uniemożliwia pełną kontrolę ryzyka związanego z jego systemami reklamowymi i targetowania. 

Henna Virkkunen, wiceprzewodnicząca wykonawcza do spraw suwerenności technologicznej, bezpieczeństwa i demokracji

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy