Flota samolotów E-3A należących do Systemu Ostrzegania i Kontroli Powietrznej NATO (AWACS) oraz wielonarodowe wielozadaniowe tankowce transportowe A330 (MRTT) wykazały swoją zdolność do tankowania w powietrzu. W lipcu 2025 roku, po udanych lotach testowych, uzyskano niezbędny certyfikat zdatności do lotu dla procedur przesyłu paliwa w powietrzu. Wraz ze wzmacnianiem potencjału NATO, zwiększa się strategiczna elastyczność, interoperacyjność i zasięg operacyjny Sojuszu.
Potwierdzenie technicznej kompatybilności i gotowości operacyjnej systemów samolotów Boeinga i Airbusa umożliwia przyszłe szybkie rozmieszczenie i ciągłe misje nadzoru powietrznego. Połączenie AWACS i MRTT stanowi kolejny przykład współpracy między sojusznikami, a także intensyfikacji działań sojuszników europejskich, demonstrując jedność i determinację transatlantycką. Flota samolotów AWACS NATO jest zarządzana przez Siły Powietrzne Wczesnego Ostrzegania i Kontroli NATO (NAEW&CF) z siedzibą w Geilenkirchen w Niemczech. Flota MRTT, stacjonująca głównie w Eindhoven w Holandii, jest własnością NATO i zarządzana przez Agencję Wsparcia i Zamówień NATO (NSPA). Wsparcie w procesie certyfikacji zapewniły Centrum Testów Lotniczych Królewskich Holenderskich Sił Powietrznych (RNLAF), Wielonarodowa Jednostka MRTT (MMU), Europejskie Dowództwo Transportu Lotniczego (EATC) oraz Agencja Certyfikacji Tankowania Lotniczego (ARCA).
W ślad za historycznymi decyzjami podjętymi przez przywódców na szczycie NATO w Hadze, sojusznicy będą nadal dbać o to, aby NATO w przyszłości mogło chronić swoje niebo i zachowywać czujność wszędzie tam, gdzie jest to potrzebne, realizować nowe ambitne cele w zakresie zdolności oraz dbać o bezpieczeństwo miliarda naszych obywateli.