W poniedziałek o godz. 13 w Przemyślu odbędzie się montaż kładki pieszo-rowerowej w ramach projektu „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej”. Po podwieszeniu pomostu wykonany zostanie obrót kładki o 90 stopni, aby obiekt znalazł się nad wodą. Montaż będzie można obserwować z tarasu widokowego na Zasaniu przy Wybrzeżu Jana Pawła II w Przemyślu. Po zamocowaniu kładki odbędzie się krótki briefing prasowy z udziałem marszałka Władysława Ortyla, samorządowców z Przemyśla oraz przedstawicieli wykonawcy – firmy Skanska.
Kładka będzie gotowa w październiku. Połączy dwa popularne w mieście deptaki – Wybrzeże Józefa Piłsudskiego z Wybrzeżem Ojca Świętego Jana Pawła II. Z nowej przeprawy będą mogli korzystać zarówno rowerzyści, jak i piesi. Budowa pochłonie blisko 3,8 mln zł. Zadanie wykonywane jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”.
Prace prowadzone są na obszarach zalewowych rzeki San, które mieszkańcy wykorzystują do aktywnego wypoczynku. Ich zakres obejmuje budowę 138-metrowej podwieszanej kładki
z drewna klejonego wraz z dojazdami oraz miejsce obsługi rowerzystów, które zostanie zlokalizowane w sąsiedztwie kładki od strony Wybrzeża Marszałka Józefa Piłsudskiego. Konstrukcję kładki tworzy stalowy pylon o wysokości 38 m wraz z dwoma dźwigarami z drewna klejonego
o wysokości 155 cm i długości 138 m, stężonymi stalowym rusztem. Dźwigary są jednocześnie balustradami, które zabezpieczają ruch pieszych i rowerzystów. Kładka została podwieszona za pomocą 24 stalowych lin o średnicy 32 oraz 40 mm. Jej pokład oraz wewnętrzne obicie zostały wykonane z drewna kompozytowego odpornego na działanie warunków atmosferycznych. Cała konstrukcja waży blisko 175 ton.
Po podwieszeniu pomostu, aby obiekt znalazł się nad wodą, wykonany zostanie obrót kładki o 90 stopni. Montaż pylonu stalowego odbywał się będzie według specjalistycznego planu montażu, który przewiduje unoszenie konstrukcji pylonu za pomocą dwóch dźwigów 100t i 300t. Po wypionowaniu, pylon zostanie ustawiony na specjalnej konstrukcji przygotowanej ze stalowych kształtowników, tworzącej „tor jezdny” umożliwiający obrót całej kładki. Pylon zostanie dodatkowo wsparty za pomocą konstrukcji pomocniczej tworzącej podporę kroczącą, która będzie obracała się po specjalnie przygotowanym stalowym ślizgu razem z całą konstrukcją kładki. Aby zapewnić stateczność, podpora ta zostanie dociążona balastem o masie 30 ton.
Sam obrót zostanie wykonany przy pomocy dwóch siłowników kotwionych do konstrukcji stalowego toru, które zapewnią siłę oraz kontrolę przemieszczenia podczas obrotu.
Po przełożeniu kładki na drugi brzeg rozpoczną się prace związane z doprężeniem lin, do których podwieszony jest drewniany pomost. Ostatnim etapem prac będzie przeprowadzenie próbnego obciążenia kładki, które polegać będzie na pomiarach ugięć i przemieszczeń kładki pod wpływem obciążenia ruchem pieszych i rowerzystów. Wszystko po to, aby być pewnym, że ugięcia nie są większe od tych przewidzianych w projekcie. Jest to kolejny ciekawy etap budowy, do przeprowadzenia którego niezbędnych będzie ok. 40 osób –pracowników Skanska S.A.
„Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej” to pięć projektów regionalnych, które utworzą spójną trasę rowerową biegnącą przez pięć województw: lubelskie (ok. 350 km), podkarpackie (ok. 460 km), podlaskie (ok. 590 km), świętokrzyskie (ok. 190 km) i warmińsko-mazurskie (ok. 420 km). Całkowita wartość projektu w województwie podkarpackim przekracza 74 mln zł, z czego 85 proc. stanowią pieniądze z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,10 proc. pochodzi z budżetu państwa, a pozostałe 5 proc. to wkład własny województwa. Szlak rowerowy w województwie podkarpackim biegnie od granicy z województwem lubelskim w miejscowości Podlesina (gmina Narol) przez Horyniec Zdrój, Przemyśl, Dynów, Rzeszów, Łańcut, Leżajsk, Ulanów, aż do granicy z województwem świętokrzyskim w miejscowości Trześń (gmina Gorzyce).
W ramach podkarpackiego odcinka powstanie nie tylko blisko 460 kilometrów oznakowanej trasy rowerowej, z czego ponad 36 będą stanowiły ścieżki asfaltowe. Powstaną także nowe drogi o nawierzchni tłuczniowej – ponad 52 kilometry. Wybudowane zostaną nowe obiekty mostowe, gdzie na szczególną uwagę zasługuje właśnie kładka nad Sanem w Przemyślu. Poza przemyską kładką powstaną jeszcze dwie: w Olszanach i Żabnie, a kolejne dwie zostaną wyremontowane (w Chałupkach Dusowskich i Bachowie). Szóstym obiektem powstającym w ramach projektu jest most w Chyrzynie.
Wzdłuż całej trasy powstanie 50 miejsc obsługi rowerzystów (MOR).