Reklama

Lifestyle

Galerie handlowe – czy jeszcze przyciągają klientów?

Materiał Partnera
Dodano: 31.08.2021
55922_galeria0handlowa-750x400
Share
Udostępnij
W dwudziestym pierwszym wieku galeria handlowa to element, bez którego trudno sobie wyobrazić życie dużego, nowoczesnego miasta. Niepowtarzalna, elegancka atmosfera sprawia, że centrum handlowe jest przez wielu kupujących postrzegane jako oznaka prestiżu oraz luksusu. Wydarzenia ostatnich lat (m.in. pandemia koronawirusa) zadały jednak bolesny cios branży. Czy galerie handlowe jeszcze przyciągają klientów?

Galeria handlowa – dlaczego jest to tak chętnie odwiedzane miejsce?


Powodów, które sprawiają, że galerie handlowe są odwiedzane każdego dnia prze tysiące kupujących, jest wiele. Wszystko to sprawia, że galerie handlowe to miejsce, do którego przychodzą właściwie wszyscy, bowiem każdy znajdzie tu coś dla siebie niezależnie od poziomu dochodów, zainteresowań czy wieku (w centrach handlowych znajdują się zarówno sklepy z artykułami przeznaczonymi dla osób dojrzałych wiekowo, jak i np. miejsca dla nastolatków).

Kryzys galerii handlowych – stały trend czy tymczasowe zjawisko?


W 2020 roku na segment rynku, jakim są centra handlowe, spadł kolejny cios – pandemia koronawirusa, która doprowadziła do wielotygodniowych lockdownów. To właśnie galerie handlowe, obok firm z branży HoReCa (Hotel, Restaurants & Catering) niezwykle silnie ucierpiały podczas ograniczeń koronawirusowych, a niektóre spośród nich zanotowały spadek obrotów oraz liczby klientów wynoszący nawet kilkadziesiąt procent w stosunku do roku poprzedniego.

Z drugiej strony, wydaje się, że nawet światowa pandemia nie jest w stanie zniechęcić konsumentów do odwiedzania galerii handlowych. Zgodnie z wynikami przeprowadzonego przez agencję Retail Agency, Cushman & Wakefield w I połowie 2021 roku badania, po zniesieniu koronawirusowego lockdownu znaczna część klientów powróciła do zwyczaju robienia zakupów handlowych. Co więcej, decyzja ta jest umotywowana nie tylko chęcią powrotu do tradycyjnych zakupów w stacjonarnych placówkach. Respondenci badani przez agencję wskazywali także zainteresowanie usługami takich placówek znajdujących się w centrach handlowych, jak kina, restauracje, kręgielnie czy kawiarnie. Na odbudowę pozycji przez centra handlowe wpływa także wykorzystywanie takich rozwiązań jak np.
programy lojalnościowe dla stałych klientów,
eventy.

Innym z zagrożeń dla centrów handlowych może być także dynamiczny rozwój branży e-commerce, która według raportu przygotowanego przez PwC będzie w latach 2021-2026 wzrastać średnio o ok. 12% rocznie. Handel internetowy, który cechuje się znaczną wygodą (m.in. dlatego, że dzięki internetowi klienci zyskują dostęp do tysięcy domów) jest postrzegany jako groźna alternatywa dla działalności prowadzonej przez centrum handlowe.

Rentowność działalności prowadzonej przez galerie została osłabiona także w wyniku wprowadzenia niedziel niehandlowych. Choć część klientów w wyniku wprowadzenia tego zakazu zaczęła odwiedzać centra w pozostałe dni tygodnia, to nie zmienia to faktu, że w niedziele, kiedy centra są nieczynne, także trzeba ponosić koszty związane z utrzymywaniem placówki – należą do nich między innymi wydatki związane z zapewnieniem ochrony, oświetlenia czy ogrzewania.

Czy galerie handlowe jeszcze przyciągają klientów – podsumowanie


Czy galerie handlowe są jeszcze atrakcyjne dla klientów? Ostatnie wydarzenia sprawiły, że branża ta przechodzi silny kryzys. Z drugiej jednak strony warto przypomnieć, że galerie handlowe to nie tylko miejsce zakupów, ale także spotkań czy nawet pracy dla pracowników wykonujących obowiązki zawodowe w trybie home office (w wielu centrach handlowych można znaleźć np. strefy coworkingowe).

Ponieważ galerie to „styl życia”, to wydaje się, że handel internetowy nie będzie w stanie wyprzeć zakupów w atrakcyjnych centrach handlowych, zaś po pandemii koronawirusa galerie szybko odzyskają swoją dawną popularność. O tym, że galerie wciąż cieszą się sympatią klientów, może świadczyć chociażby zauważalny wzrost obrotów w pierwszym półroczu 2021 r. w stosunku do roku poprzedniego (zgodnie z danymi udostępnionymi przez PRCH, czyli Polską Radę Centrów Handlowych).
 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy