Zorganizowany w Rzeszowie już po raz szósty Festiwal Teatrów Ożywionej Formy Maskarada 2016 zakończył się ogłoszeniem trzech werdyktów. Swojego zwycięzcę wybrało jury dziecięce, jury dorosłe oraz tajny juror. Każdemu spodobał się inny spektakl.
Podczas trzydniowej „Maskarady” publiczności zaprezentowano aż 16 spektakli, ale tylko dziewięć z nich brało udział w konkursie na najlepszy spektakl festiwalu. W tym roku zmieniono formułę konkursu i o tym, który teatr wyjedzie z Rzeszowa z nagrodą decydowały także dzieci.
Jury dziecięce oceniało spektakle dedykowane najmłodszym widzom, czyli: „Księgę dżungli” w reżyserii Ewy Piotrowskiej Teatru Lalek Banialuka w Bielsku-Białej, „Palko” w reżyserii Katy Csato Białostockiego Teatru Lalek, „Dobrze, że jesteś” w reżyserii Joanny Gerigk Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu oraz „A niech to Gęś kopnie!” w reżyserii Marty Guśniowskiej Teatru Animacji w Poznaniu.
Ostatecznie jurorzy, wśród których znaleźli się: Magdalena Janosz, Luiza Konefał, Filip Sobol, Karolina Woźniak i Feliks Żarna, postanowili przyznać nagrodę za najlepszy spektakl dla dzieci
Teatrowi Lalki i Aktora w Wałbrzychu za przedstawienie „
Dobrze, że jesteś”. Jak napisały dzieci w uzasadnieniu,
spektakl miał ich zdaniem ważne przesłanie i ciekawie wykorzystano w jego scenografii codzienne przedmioty.
Z kolei jury dorosłe (Karolina Kunsz, Małgorzata Wrona i Agnieszka Żybura) obejrzało spektakle dla nieco starszych widzów, a wśród nich: „Dziady po Białoszewskim” w reżyserii Anny Retoruk Teatru Lalki i Aktora Kubuś w Kielcach, „Made in Heaven” w reżyserii Christophera Bochdansky’ego Grupy Coincidentia, „Wesele” w reżyserii Jakuba Roszkowskiego Teatru im. Andersena w Lublinie, „Jak to niegrzecznym bywa źle” w reżyserii Pauli Czarneckiej Stowarzyszenia Twórczego SztukPuk Sztuka w Rzeszowie oraz „Ony” w reżyserii Daniela Adamczyka Teatru Czytelni Dramatu w Lublinie. Wygrał ten ostatni.
– Każdy ze spektakli, które zaprosiliśmy na „
Maskaradę” dawał
możliwość obcowania ze sztuką teatralną na najwyższym poziomie. Publiczność to docenia, a festiwal z roku na rok ma większą widownię – zauważa Monika Szela, dyrektor
Teatru Maska, który jest
organizatorem Festiwal Teatrów Ożywionej Formy „Maskarada”. – Różne oceny jurorów tylko potwierdzają, jak ciekawe propozycje pojawiły się na scenie festiwalowej i jak trudno było wybrać te najlepsze. Każdy z nagrodzonych spektakli był wyjątkowy i wszystkie werdykty publiczność nagrodziła brawami.
Dobrym pomysłem było też zaproszenie do sędziowania najmłodszych widzów. W jury znalazły się dzieci, które uczestniczą w zajęciach prowadzonej przez nas
Małej Akademii Teatralnej. Młodzi, edukowani już artystycznie teatromani, okazali się bardzo odpowiedzialni, a ich uzasadnienia werdyktu nie mogłoby się powstydzić żadne dorosłe jury.