Reklama

Kultura

“Siemaszka” powędruje “Wyżej niż połonina”

Anna Matusz-Gap
Dodano: 10.06.2015
20098_DSC_0348
Share
Udostępnij
Od 21 sierpnia do 13 września w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie będzie sezon „nieteatralny”. Ale bez obaw, teatr „wyjdzie” do ludzi i zaprezentuje swój spektakl „Wyżej niż połonina. Saga w VI aktach” w reżyserii Tomasza Żaka w dziesięciu urokliwych miejscówkach na Podkarpaciu.
 
Przedstawienie „Wyżej niż połonina. Saga w VI aktach” otwiera nową przestrzeń artystyczną, która w funkcjonowaniu Teatru im. Wandy Siemaszkowej opatrzona jest dwoma nazwami. Pierwszą z nich jest Teatr Wędrowny, którego ideą jest dotarcie do takich miejsc, gdzie być może mieszkają ludzie, którzy nie przyszliby do teatru. Druga nazwa – Genius loci, czyli duch miejsca, związana z magią i mitem regionu, gdzie doskonale wpasowały się Bieszczady. 
 
Osadzenie spektaklu w świadomości i życiorysie reżysera, Tomasza Żaka, trwało kilkanaście lat. Musiało minąć sporo czasu, żeby Bieszczady i to co się z nimi wiąże, udało mu się zamienić w tak zwaną estetykę teatralną. Bieszczady w jego życiorysie miały ogromne znaczenie, gdyż jako młody człowiek spędził tam część swojego życia. Dotknął tamtego świata i ludzi (nazwanych przez Andrzeja Potockiego zakapiorami lub bieszczadnikami). Scenariusz w wielu przypadkach odnosi się do prawdziwych postaci. Bohaterowie noszą w sobie znamiona prawdziwych postaci, czasami nawet kilku. Ktoś znający tamten świat, znający go z autopsji, bez problemu odnajdzie rzeczywiste wzorce bohaterów scenicznych. W wielu przypadkach, nie bez powodu znajdują się odwołania do autentycznych imion, a w przebiegu scenariusza, przywołane są postaci z imienia i nazwiska. Są to osoby które odeszły, czasem Ci żyjący, którzy być może pojawią się na widowni, w miejscu gdzie dotrze widowisko.
 
Jedną z postaci, która wystąpi w spektaklu jest Aniołobies lub Biesoanioł, podmiot liryczny, skrywający w swym brzuchu pewną tajemnicę.  W jego brzuchu znajduje się coś ważnego i ujawni się jako bardzo ważna metafora. Jest to jabłko, które czeka, żeby się urodzić.
 
Wędrujące widowisko wymagać będzie od całego zespołu teatralnego elastyczności. Każdy spektakl będzie wymagał zaprzyjaźnienia się aktorów z nową przestrzenią, ponieważ są dwa rodzaje tej opowieści – zamknięta we wnętrzach, do których trafi oraz otwarta realizowana w plenerach. Nie w każdym miejscu będzie także możliwe rozłożenie dekoru w całości, dlatego niekiedy będą wykorzystywane tylko niektóre jego elementy.
 
Premiera spektaklu „Wyżej niż połonina. Saga w VI aktach”, wiąże się z dwoma ważnymi datami. W tym roku mija 20 lat od śmierci Jędrka Połoniny i nie przypadkowo to słowo jest w nazwie spektaklu oraz 30 lat od śmierci Wojtka Belona.
 
Ideą, która towarzyszyła spektaklowi od samego początku było to, że do udziału w spektaklu dopraszani są ludzie stamtąd, z terenów bieszczadzkich. Wejdą na scenę, staną się jej częścią oraz idealnym dopełnieniem.
 
Nie bez znaczenia jest także postać Lutka Pińczuka, żywej legendy, który od kilkudziesięciu lat prowadzi schronisko „Chatka Puchatka” na Połoninie Wetlińskiej. Podróż teatralna aktorów biorących udział w spektaklu, zacznie się od Lutka. Dzień przed premierą pojadą w Bieszczady, pójdą na Wetlińską i spędzą noc z Lutkiem. Następnego dnia zejdą i rozpoczną bieszczadzką opowieść. 
 
Dyrektor Teatru im. Wandy Siemaszkowej nie ukrywa, że stoczył batalię o to, aby spektakl nie odbył się w Rzeszowie. Uważa on, że musi się on zdarzyć gdzieś w naturze albo w miejscu metaforycznym, które ma w sobie sacrum. Ważna jest magia miejsca, w którym teatr pojawi się niespodziewanie.
 
Jan Nowara podkreśla, że wystawiając sztukę w okresie sierpień-wrzesień, chce przedłużyć w ten sposób sezon, i otworzyć sezon tzw. nieteatralny. Stanie się to przy pomocy teatru wędrownego, który dotrze do miejsc, gdzie przyjadą ludzie spoza regionu, aby odpocząć, a jednocześnie coś przeżyć. 
 
Spektakl nie ujrzał jeszcze światła dziennego. Aktorzy na razie trenują w teatrze, aby już za dwa miesiące, mogło się narodzić coś pięknego.
 
Każdy spektakl będzie swego rodzaju premierą ze względu na to, że każde przedstawienie będzie odbywało się w innym miejscu, a dokładnie w 10 różnych miejscach.
 
I Premiera Leska
 
21 sierpnia 2015r. – Baligród – cerkiew
22 sierpnia 2015r. – Cisna – Gminne Centrum Kultury i Ekologii
23 sierpnia 2015r. – Wetlina – remiza OSP
 
II Premiera Bieszczadzka
 
28 sierpnia 2015r. – Zatwarnica – Kino „Końkret”
29 sierpnia 2015r. – Ustrzyki Dolne – Muzeum Młynarstwa i Wsi
30 sierpnia 2015r. – Olszanica – Pałac Biesa
 
III Premiera Sanocka
 
4 września 2015r. – Sanok – dziedziniec zamku
5 września 2015r. – Zagórz – ruiny klasztoru
12 września 2015r. – Polańczyk – przystań Ośrodka Unitra
13 września 2015r. – Lesko – synagoga
 
Cena biletów wynosi 20zł. 
 
Istnieje możliwość zakupu biletów przez Internet. W przypadku biletów zakupionych w ten sposób, wejście na spektakl będzie możliwe wyłącznie po okazaniu wydruku biletu. Na miejscu bilety będzie można nabyć na godzinę przed spektaklem.
 
Rezerwacja biletów: bilety@teatr-rzeszow.pl, Dział Sprzedaży i Marketingu oraz pod nr 17 853 22 52/ 17 853 20 01 wew. 330,341, 661 559 123/ 693 376 995
 
Wszystkie spektakle odbędą się o godzinie 20:00
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy