Dokładnie 114 lat temu tytułową Heddę Gabler zagrała Wanda Siemaszkowa. W sobotę w rzeszowskim Teatrze im. Wandy Siemaszkowej premierą „Heddy Gabler” Henryka Ibsena w reżyserii Szymona Kaczmarka rozpoczął się jubileuszowy, 70. sezon teatralny rzeszowskiej sceny. Tym razem w rolę ibsenowskiej bohaterki wcieliła się Magdalena Woleńska, gościnnie występująca w Siemaszkowej.
Zestawienie tych dwóch faktów jest oczywiście nieprzypadkowe. Jubileuszowy sezon rzeszowskiego teatru, który obchodzi 70-lecie działalności, dedykowany jest Wandzie Siemaszkowej, patronce teatru, która spędziła w Rzeszowie ostatnie dwa lata życia (1945-1947), reżyserując tu spektakle i kreując swoje ostatnie role (Matki w Balladynie Słowackiego; Pani Tabret w Świętym płomieniu Maughama). Sezon 2014/2015 będzie znaczony śladami Siemaszkowej, aktorki żyjącej na pograniczu dwóch epok, która stworzyła nowy styl aktorski. Zaczęło się od premiery „Heddy Gabler” w reżyserii młodego, utalentowanego reżysera Szymona Kaczmarka.
Można oczywiście zadać pytanie, co ponad stuletni dramat norweskiego dramatopisarza może ważnego powiedzieć człowiekowi z drugiej dekady XXI wieku. Paradoksalnie, dużo. Tym bardziej, że na scenie widz obejrzy „pokolenie Heddy”, dwudziestoparolatków, od których nie da się odciąć skojarzeń, jak wygląda i jakie jest pierwsze pokolenie wolnej Polskiej, czyli współcześni 20 i 30-latkowie.
Zdaniem Kaczmarka współczesne młode pokolenie doskonale zrozumie Heddę, dla której status materialny jest głównym wyznacznikiem w myśleniu o przyszłości. A sama Hedda Gabler? Bezwzględnie oceniająca rzeczywistość, bez upiększeń i z ironią analizująca świat wokół siebie – nienawidzi go i z nim walczy. Proces unicestwiania siebie i wszystkiego wokół jest obrazem społeczeństwa współczesnego zarówno Ibsenowi, jak i widzowi w XXI wieku.
W kolejnych miesiącach rzeszowski teatr zaproponuje kolejne inscenizacje dramatów z repertuaru aktorskiego i reżyserskiego Wandy Siemaszkowej:
– „Balladyna” Juliusza Słowackiego, w reżyserii Radosława Rychcika, którego premiera krakowska będzie miała miejsce podczas Festiwalu „Boska Komedia”, natomiast rzeszowska odbędzie się 12 grudnia,
– „Złote runo” Stanisława Przybyszewskiego, w reżyserii Krzysztofa Prusa, premiera zaplanowana na luty/ marzec 2015,
– „Szalenica”, remiks poświęcony Wandzie Siemaszkowej i jej kreacjom młodopolskich „szalenic”, napisany na zamówienie.
12 grudnia odbędzie się też ogólnopolska konferencja naukowa: „Wanda Siemaszkowa i jej teatr”. Wydarzeniem towarzyszącym jubileuszowi będzie interdyscyplinarny projekt „Podkarpackie Terytorium Sztuki”. Obejmie on różne formy twórczości realizowane w wielu mediach, a służyć ma zaprezentowaniu potencjału intelektualno-artystycznego Rzeszowa i okolic.
„Hedda Gabler”
Autor: Henrik Ibsen
Reżyseria: Szymon Kaczmarek
Współpraca dramaturgiczna: Żelisław Żelisławski
Przekład: Anna Marciniakówna
Scenografia: Kaja Migdałek
Opracowanie muzyczne: Żelisław Żelisławski
Obsada:
Magdalena Woleńska (gościnnie)
Beata Zarembianka
Joanna Baran
Magdalena Kozikowska-Pieńko
Mateusz Mikoś
Paweł Dobek (gościnnie)
Robert Żurek