Spektakl na podstawie „Nocy i dni” Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu zdobył nagrodę główną i statuetkę „Wanda” podczas 60. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych – Festiwalu Arcydzieł. Publiczność bardziej zachwyciła się natomiast „Metafizyką dwugłowego cielęcia” Teatru im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem. Ogłoszony 18 listopada werdykt przyniósł też sukces rzeszowskiej aktorce. Anna Demczuk otrzymała nagrodę za kreację twardej, mądrej i głęboko skrzywdzonej kobiety, w spektaklu „Wizyta starszej pani” Teatru im. Wandy Siemaszkowej.
Aż 10 nagród dla spektakli, reżyserów i aktorów przyznano podczas 60. Jubileuszowych Rzeszowskich Spotkań Teatralnych, które w tym roku odbywały się w formule Festiwalu Arcydzieł, w dniach 10-18 listopada 2022 r. W konkursie walczyło siedem teatrów z całej Polski.
Na scenie zaprezentowano wiele klasycznych dzieł, które, jak się okazuje, kolejne pokolenia reżyserów potrafią opowiadać na nowo i twórczo, odnajdując wciąż aktualne sensy. Za najoryginalniejsze i najbardziej twórcze odczytanie klasycznego tekstu nagrodę główną Festiwalu Arcydzieł, statuetkę „Wanda”, otrzymał Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu za spektakl „Noce i dnie, czyli między życiem a śmiercią”, inspirowany powieścią Marii Dąbrowskiej. To niejedyna nagroda dla Torunia przyznana przez jury, w którym zasiadali: Małgorzata Potocka, Jacek Sieradzki, Paweł Szkotak i Jan Wolski. Otrzymał ją również reżyser przedstawienia Michał Siegoczyński oraz Julia Szczepańska grająca Barbarę Niechcicową. Wyróżnienia powędrowały także do Ady Dec, która w „Nocach i dniach…” wcieliła się w niemą sylwetkę Racheli, wielkiej miłości Marii Dąbrowskiej, oraz Maria Kierzkowska „za brawurowy epizod matki Barbary – Jadwigi Ostrzeńskiej”.
Uznanie za Wujaszka Wanię
Wysoko jurorzy ocenili także „Wujaszka Wanię” Antona Czechowa Teatru Ludowego w Krakowie, który, zupełnie klasyczny, stał w kontrze do popkulturowego odczytania „Nocy i dni”. Reżyserka spektaklu Małgorzata Bogajewska została nagrodzona za „nowoczesną, a jednocześnie niezwykle wierną duchowi oryginału interpretację”. Aktorskie nagrody otrzymali rzeczywiście znakomici na scenie: Piotr Franasowicz i Piotr Pilitowski.
Teatr Witkacego zawsze lubiany
Wśród nagrodzonych reżyserów, obok wspomnianych już: Michała Siegoczyńskiego i Małgorzaty Bogajewskiej, znalazł się również Andrzej Stanisław Dziuk, który „w sposób klarowny, a jednocześnie odkrywczy” zmierzył się z sztuką Witkacego o problemach z poszukiwaniem własnej tożsamości w „Metafizyce dwugłowego cielęcia”.
Barwne, znakomite kostiumowo i muzycznie przedstawienie, z tekstem przetykanym prawami Murphiego, zachwyciło również publiczność, która właśnie Teatrowi Witkacego przyznała nagrodę za najlepszy spektakl, dając mu aż 1461 punktów. Drugi na liście publiczności (z1440 punktami) był spektakl w ogóle nie dostrzeżony przez jurorów – „Awantura w Chioggi” Teatru Wybrzeże w Gdańsku w reż. Pawła Aignera. Natomiast „Noce i dnie” były na trzecim miejscu z 1351 punktami.