Sztukę, która dopiero co się narodziła, w całej jej różnorodności – od malarstwa i grafiki po rzeźbę i prace konserwatorskie – będącą dziełem artystów ze Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Rzeszowskiego od czwartku 25 maja można odkrywać w Biurze Wystaw Artystycznych. Tego dnia o godz. 18. zaplanowano dwa wernisaże – także „Autoportret wewnętrzny” braci bliźniaków Piotra i Witolda Adamczyków.
Biennale Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Rzeszowskiego, które w czwartek zainaugurowane zostanie w Biurze Wystaw Artystycznych w Rzeszowie, odbywa się cyklicznie i jest okazją do prezentacji aktualnych prac członków stowarzyszenia. To dzieła z różnych obszarów, takich jak: malarstwo, grafika, rzeźba oraz publikacje realizacji konserwatorskich. Tegoroczne Biennale gromadzi 37 artystów, reprezentujących zarówno nestorów, jak i młode pokolenie. W ramach wspólnej wystawy spotykają się klasyczne motywy z nowoczesnymi formami obrazowania, tworząc fascynujące konfrontacje.
– Dzięki Biennale ZPAP Orz oraz Galerii r-z, Związek Polskich Artystów Plastyków Okręgu Rzeszowskiego nie tylko umożliwia swoim członkom prezentację twórczości – podkreśla Magdalena Uchman, nowa prezes ZPAP Orz. – Prace artystów, zarówno tych doświadczonych, jak i początkujących, mają okazję być docenione przez publiczność oraz stanowią inspirację dla innych twórców.
Autoportret wewnętrzny Adamczyków
Również od czwartku w BWA pokazywane będą obrazy Piotra i Witolda Adamczyk. To ciekawe spojrzenie na dwa z jednej strony niezależne, a z drugiej związane jakąś szczególną jednością, światy braci bliźniaków. Adamczykowie tworzyli obrazy niezależnie lub jako wspólne projekty. Wystawa „Autoportret wewnętrzny” ukazuje zmagania twórców z problemem dwoistości osobowości istniejącej w człowieku w kontekście twórczości bliźniaczej jako nowej artystycznej kreacji. Problem podwójności osobowości rozumiany jest jako walka dobra ze złem, nierozerwalny niczym jin / jang, wschód i zachód, dzień i noc, kobieta i mężczyzna, sacrum i profanum, istniejące od zawsze, czyli od początku.
– Tak dualistycznie pojmowany świat objawił się mi w pracach ostatnich lat doprowadzając do jakby olśnienia, że najważniejszym problemem mojej podwójności jest bycie bliźniakiem – mówi wyjaśnia Witold Adamczyk. – Projekt ten jest próbą dojścia do początku naszego (mojego i brata – bliźniaka) istnienia, powstania naszej świadomości nie tylko jako artystów, ale do własnej tożsamości – dojścia do własnego „ja”. Projekt w swych zamierzeniach wykracza [jednak] poza czysto artystyczne rozważania zrodzone z osobistych pytań o własną tożsamość. I o ile w moich działaniach w problemie podobieństwa szukam różnic, o tyle w realizacjach brata różnice są głównym punktem do szukania podobieństw.
Urodzili się w 1966 roku w Nowej Dębie.
Witold Adamczyk ukończył studia w Państwowej Szkole Sztuk Plastycznych (później Akademia Sztuk Pięknych) w Łodzi na kierunku wychowania plastycznego w latach 1987- 1992. Dyplom w 1992 r. zdobył w pracowni malarstwa prof. J. Bigoszewskiego. W 2013 r. obronił doktorat w dziedzinie sztuk plastycznych w dyscyplinie artystycznej – sztuki piękne Wydziału Malarstwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu pod kierunkiem prof. A. Leśnika. Brał udział w 30 wystawach indywidualnych i 70 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Tworzy prace symboliczno-abstrakcyjne.
Piotr Adamczyk studiował w Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Edukacji Wizualnej w Łodzi. Dyplom z malarstwa zdobył w pracowni prof. Romy Hałat. Uprawia malarstwo nieprzedstawiające oraz realizm. Przez wiele lat współpracował z gazetami wykonując dla nich rysunki, karykatury np. z Przeglądem Kolbuszowskim i Nowinami.
Obie wystawy – biennale plastyków i malarstwo Adamczyków będzie można oglądać w BWA do 18 czerwca 2023 roku. Wystawy są czynne od wtorku do niedzieli w godz. 10.00 – 18.00.W godzinach 10.00 – 12.00 wymagane wcześniejsze umówienie. Bilet kosztuje 7 zł, ulgowy 4 zł. W niedzielę wstęp specjalny – 2 zł.