W Biurze Wystaw Artystycznych w Rzeszowie od czwartku, 11 sierpnia dwie nowe wystawy. Pierwsza w wakacyjnym klimacie, czyli „Wiśniowa pachnąca malarstwem” – prace artystów od 14 lat przyjeżdżających do Wiśniowej oraz Jana Zygmunta Mycielskiego i jego żona Heleny z Balów Mycielskiej, którzy w Wiśniowej w latach trzydziestych XX wieku stworzyli Wiśniowski Barbizon na wzór kolonii artystów we francuskim École de Barbizon koło Fontainbleau pod Paryżem. Druga wystawa prezentowana w dolnej sali BWA to malarstwo Mariusza Drzewińskiego.
Tradycja plenerów malarskich w Wiśniowej ożyła w 2008 roku i w pięknym, historycznym miejscu znów spotykają się artyści. Mycielscy, którzy sami byli artystycznie utalentowani, zapraszali swoich starszych kolegów, uczniów Józefa Pankiewicza, znanych pod nazwą Komitet Paryski, twórców kapizmu. W Wiśniowej przez wojną gościli m.in. Jan Cybis, Józef Czapski, Józef Jarema, Artur Nacht (Samborski), Tadeusz Potworowski, Hanna Rudzka Cybisowa, Zygmunt Waliszewski.
Z inicjatywy Towarzystwa Historycznego im. Zygmunta Mycielskiego w Wiśniowej, przy ogromnym wsparciu ówczesnych i obecnych władz Gminy Wiśniowa od 2008 roku w Wiśniowej znów odbywają się plenery malarskie. Pierwszym komisarzem był Jacek Kawałek, następnie Stanisław Białogłowicz, Łukasz Gil i od dwóch lat Tadeusz Błoński. Duży udział w tym przedsięwzięciu artystycznym miał i ma prezes Towarzystwa Andrzej Szypuła.
W plenerach uczestniczyło dotychczas 110 artystów z naszego regionu, kraju i zagranicy. Na wystawie w rzeszowskim salonie zaprezentowano niemal wszystkich reprezentatywnym dziełem, a filarami wystawy jest kilkanaście obrazów Jana Zygmunta i Heleny Mycielskich. Plenery malarskie w Wiśniowej to niezwykły most artystyczny łączący dwa brzegi sztuki klasycznego malarstwa zatopionego w realizmie i kolorze z brzegiem sztuki współczesnej, która inspirując się naturą i urokami otoczenia posługuje się nowymi formami wyrazu, co udowadnia i dokumentuje ta wystawa. Dodać należy, iż jest ona częścią ogromnej kolekcji obrazów, akwarel, rysunków, którą szczycą się Gmina Wiśniowa, Towarzystwo Historyczne i Zespół Szkół w Wiśniowej.
Druga ekspozycja w dolnej Sali BWA to wystawa malarstwa Mariusza Drzewińskiego. Ten lubelski artysta współpracował już z rzeszowską galerią. W 2019 roku był jurorem Triennale Polskiego Malarstwa Współczesnego – Jesienne Konfrontacje – Rzeszów 2019”.
Mariusz Drzewiński, Posadzka arabska.
Mariusz Drzewiński urodził w 1959 r. w Lublinie. W latach 1979-1983 odbył studia w Instytucie Wychowania Artystycznego UMCS w Lublinie w pracowni prof. Mieczysława Hermana. W 2004 roku otrzymał stopień doktora habilitowanego sztuk plastycznych z malarstwa na Wydziale Malarstwa i Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Obecnie zatrudniony jest na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Katedrze Malarstwa i Rysunku w Instytucie Sztuk Pięknych UMCS w Lublinie. Od 2009 do 2016 roku pełnił funkcję prodziekana ds. studenckich.
Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków w Lublinie. Od 2020 roku pełni funkcję zastępcy dyrektora ds. programowych w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. W pracy artystycznej skupia się na malarstwie i rysunku. Prezentował swoje prace na 38 wystawach indywidualnych i ponad 100 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Sam artysta mówi, iż jego obrazy nie ilustrują ani nie przedstawiają konkretnych miejsc, czy postaci, są aurą tego, co zobaczył i przeżył. To próba zharmonizowania tego, co zewnętrzne z tym, co wewnętrzne, tego, co materialne z tym, co duchowe.
– Zwłaszcza w ostatnich latach odnoszę się do roli pamięci, przemijania i kondycji współczesnego świata. Świadomie i z premedytacją nawiązuję w swojej twórczości do minimal artu, op-artu, pop artu i abstrakcji geometrycznej . Od lat interesuje mnie struktura malatury , przestrzeń i złudzenie ruchu na dwuwymiarowej płaszczyźnie płótna – dodaje Drzewiński.
Wystawy czynne do 11 września 2022 r., od wtorku do niedzieli w godz. 11.00 – 20.00.