Reklama

Kultura

Wernisaż w Galerii Pastuła! Bettina Bereś i jej rodzice

Alina Bosak
Dodano: 24.06.2022
64631_bettina
Share
Udostępnij
Awangardowa, ukryta w Porębach Kupieńskich, 20 km od Rzeszowa, w lasach dawnej Puszczy Sandomierskiej, Galeria Pastuła zaprasza miłośników sztuki na wyjątkową wystawę. W sobotę, 2 lipca, o godz. 16.00 otwarta zostanie wystawa  „Mama, tata i ja” autorstwa Bettiny Bereś. Malarka i hafciarka z Krakowa pokaże na niej swoje prace malarskie oraz obiekty jej legendarnych rodziców: Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia.
 
„Wychowałam się w pracowni rzeźbiarskiej, w której toczyła się wieczna dyskusja o sztuce, awangardzie i najwyższych wartościach. Moim najbliższym środowiskiem naturalnym zawsze była sztuka, a rodzicami artyści. Na wystawie „Mama, tata i ja” pomiędzy dwiema pracami moich rodziców „Egzystencjarium” Marii Pinińskiej-Bereś i „Ołtarzem spokoju” Jerzego Beresia, którymi ojciec pożegnał się z nami, wieszam na ścianach galerii we wsi Poręby Kupieńskie moje „Domowe obrazy” – pisze Bettina Bereś w zaproszeniu na wystawę, która od 2 lica zagości w Galerii Pastuła, jednym z ulubionych miejsc rzeszowskich miłośników sztuki awangardowej.  

Bettina Bereś, artystka wizualna, malarka, hafciarka i ceramiczka, pochodzi z Krakowa. W latach 1978-1981 roku studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Nie została historyczką ani krytyczką sztuki, współtworzyła jednak dwie galerie: Zderzak i Otwartą Pracownię. W 2015 roku założyła Wypożyczalnię Obrazów, która ma na celu popularyzację wieszania obrazów na ścianach. Umożliwia obcowanie ze sztuką współczesną bez angażowania środków finansowych. Współtworzy środowisko artystyczne Krakowa, jak kiedyś czynili to jej znani i charyzmatyczni rodzice. 

Maria Pinińska-Bereś

Maria Pinińska-Bereś (1931-1999) była rzeźbiarką i performerką, autorką instalacji i environment. "Studiowała na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Xawerego Dunikowskiego. W 1962 roku z Jerzym Beresiem, mężem, zainicjowała cykliczne wystawy-konkursy Rzeźba Roku, które odbywały się regularnie przez niemal 20 lat. Od 1979 roku należała do Grupy Krakowskiej. W latach sześćdziesiątych uczestniczyła w happeningach Tadeusza Kantora, m.in. w Panoramicznym happeningu morskim (Osieki, 1967). W kolejnej dekadzie zaczyna wykonywać akcje performance odwołujące się mocno do natury, często kameralne, intymne, przeznaczone tylko dla małych grupek zaprzyjaźnionych osób, albo dla oka kamery. Artystka odwoływała się mocno do społecznych ról kobiety, towarzyszących postrzeganiu Jej stereotypów. Często uważana jest za prekursorkę sztuki feministycznej w Polsce. Jej prace znajdują się m.in. w kolekcjach Muzeum Narodowego w Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Warszawie, w Muzeum Śląskim w Katowicach, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, w Muzeum w Bochum."
 
Maria Pinińska Bereś, Egzystencjaria, fot. M. Węgrzyn.
 

Jerzy Bereś

Jerzy Bereś (1930–2012 w Krakowie), polski rzeźbiarz, autor akcji i performer, poznał przyszłą żonę w pracowni Xawerego Dunikowskiego na ASP, gdzie również studiował. Jak możemy przeczytać w oficjalnym biogramie: „W swojej twórczości posługiwał się manifestacjami artystycznymi. Jego prace i przedsięwzięcia, mają często charakter wypowiedzi polityczno-etycznej, głosił postulat wartości „aktu twórczego” nad przedmiotem. Jerzy Bereś wykształcił swój własny i niepowtarzalny styl, jednak jego praktyki były pokrewne: happeningowi i performance, chociaż osobiście nigdy nie przyznaje się do jakiegokolwiek pokrewieństwa z tymi kierunkami w sztuce nazywając swoje działania manifestacjami (akcjami, „mszami”). Sztuka Beresia jest sztuką symbolu, metafory i metafizycznych skojarzeń. Wykonał też działania o charakterze dysput ze znanymi twórcami z historii sztuki XX wieku np. z Witkacym, Kantorem czy Duchampem.” 
 
Jerzy Bereś, Ołtarz spokoju, 2012. Fot. A. Zgirska
 
W swoich rzeźbach w drewnie zmierzał do prostoty, starając się, by w charakterze zbliżone były do natury używanego materiału. W 1960 r. powstały jego pierwsze rzeźby z cyklu Zwidy, a w 1967 z cyklu Wyrocznia, wykonane z naturalnych surowców: polnych kamieni, konopnych sznurów, strzępów workowego płótna, skórzanych rzemieni (charakterystycznych materiałów dla jego twórczości). W 1968 w Galerii Foksal w Warszawie zaprezentował pierwszą manifestację artystyczną Przepowiednia I. Otworzyła ona cały cykl wystąpień, będących komentarzem do polityki, religii, sztuki i filozofii, w których artysta często posługiwał się własnym ciałem i obiektem. Realizował również akcje nazywane „mszami”, w których poruszał on najważniejsze polskie problemy. Został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
 
Z dziełem rodziny Beresiów będzie się można spotkać podczas wernisażu 2 lipca, a także przez cały lipiec. Zwiedzanie jest możliwe po telefonicznym umówieniu: 608 880 093. Adres Galerii Pastuła: Poręby Kupieńskie, Kupno 492.
 
 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy