Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

30 zapachów, które zachwyciły świat w ostatnich 100 latach

A A A
Aneta Gieroń

Dodano: 26-04-2022

Prof. Piotr Tutka. Fot. Dominik Matuła

Prof. Piotr Tutka. Fot. Dominik Matuła

GALERIA ZDJĘĆ
Fot. Dominik Matuła
Fot. Dominik Matuła
Fot. Dominik Matuła
Fot. Dominik Matuła
Fot. Dominik Matuła
Fot. Dominik Matuła
Fot. Dominik Matuła
Fot. Dominik Matuła
Fot. Dominik Matuła
Fot. Dominik Matuła
Fot. Dominik Matuła
Fot. Dominik Matuła
Fot. Dominik Matuła
Fot. Dominik Matuła
Fot. Dominik Matuła
Fot. Dominik Matuła
Fot. Dominik Matuła
Fot. Dominik Matuła
Fot. Dominik Matuła
Fot. Dominik Matuła
Fot. Dominik Matuła
Fot. Dominik Matuła
Fot. Dominik Matuła
Fot. Karolina Kapustyńska
Fot. Karolina Kapustyńska
Fot. Karolina Kapustyńska
W Muzeum Okręgowym w Rzeszowie o najsłynniejszych perfumach, jakie zawładnęły naszymi zmysłami w ostatnich 100 latach opowiadał prof. Piotr Tutka. Farmakolog, specjalista chorób wewnętrznych i endokrynologii, od 10 lat związany z Uniwersytetem Rzeszowskim, gdzie jest kierownikiem Zakładu Farmakologii Doświadczalnej i Klinicznej  w Kolegium Nauk Medycznych i który od zawsze kojarzy się z medycyną, ale okazuje się, że wielką pasją prof. Tutki jest też historia perfum, stąd wykład "Legendarne Perfumy" w ramach cyklu spotkań związanych z wystawą "Modowy Luksus". Prof. Tutka jest też kolekcjonerem – zgromadził ponad 1500 miniatur najsłynniejszych perfum oraz kolekcję historycznych flakonów. Niewykluczone, że pachnące luksusem zbiory będzie można w przyszłości obejrzeć na wystawie czasowej w Muzeum Okręgowym w Rzeszowie. 
Reklama
 
W trakcie wykładu prof. Tutka przedstawił 30 najważniejszych perfum, jakie pojawiły się w ostatnich 100 latach, a które zrewolucjonizowały nasze spojrzenie na zapachy i historię perfumiarstwa. Rozpoczął od Jicky firmy Guerlain z 1889 roku, a zakończył na perfumach J’adore Christiana Diora z roku 1999.
 
Profesor przyznał, że to jego subiektywny ranking, jaki stworzył  biorąc pod uwagę: oryginalność i innowacyjność zapachu; zapoczątkowanie nowego trendu w perfumiarstwie; długotrwałą obecność na rynku oraz popularność i sławę perfum.
 
Rok 1889 jest nieprzypadkowy, gdyż wtedy właśnie narodziły się pierwsze współczesne perfumy, do których zaczęto używać syntetycznych składników – w przypadku Jicky były to: kumaryna, wanilina oraz benzaldehyd.
 
Kolejny ważny zapach to L'heure bleue, także Guerlaina z 1912 roku. Pachnidło "Chwila przed zmierzchem" nieskończenie romantyczne ale i eleganckie - jedne z ostatnich wielkich francuskich perfum powstałych przed pierwszą wojną światową.
 
- Emeraude, czyli Szmaragd. Orientalny zapach dla kobiet wylansowany w 1919 roku przez  Francois Coty. Kamień milowy w historii perfum i jednocześnie prototyp tysięcy zapachów, które narodziły się później. Jak głosi plotka, Shalimar Guerlaina został zainspirowany Emeraude. Woń kryje w sobie nuty pomarańczy, bergamotkę i cytrynę. Piękny zapach, który do dziś za kilka dolarów można kupić w Stanach Zjednoczonych – opowiadał prof. Tutka.
Reklama
 
Chanel No 5 – legenda z 1921 roku. Twórcą niezwykłego zapachu jest najsłynniejszy francuski „nos” - perfumiarz Ernest Beaux. To on na życzenie Coco Chanel miał stworzyć unikalny aromat, coś czego słynna rewolucjonistka jeszcze nigdy wcześniej nie wąchała. Główną inspiracją stała się niezależna, nowoczesna kobieta. Perfumy miały w pełni oddać charakter, styl i osobowość Coco. Tak naprawdę Chanel No 5 powstały na podstawie innych słynnych perfum - Rallet Le No 1, jednak to Chanel stały się najsłynniejszymi perfumami świata, reklamowanymi przez największe gwiazdy, w których po raz pierwszy użyto aldehydów. Chanel No 5 są najczęściej używanym zapachem w historii perfumiarstwa.
 
Ciekawa jest historia zapachu Soir de Paris firmy Bourjois z 1929 roku. Niedrogi, ale wspaniały zapach, który w PRL-u można było kupić w Pewexie za 1,6 dolara. Przez kilka dekad  najpopularniejszy prezent przywożony z Francji. Niestety, już niedostępny w sprzedaży.

W latach 40. i 50. XX wieku prawdziwe triumfy święcił zapach Vent Vert z roku 1947. Pierwszy zapach marki Balmain, którego twórcą był sam Pierre Balmain. W roku 1990 wznowiono produkcję tych perfum nie zmieniając nut zapachowych.
 
 
Fot. Dominik Matuła
 
Bardzo ciekawy zapach to też Aromatics Elixir marki Clinique. Szyprowo - kwiatowe perfumy dla kobiet wprowadzone do sprzedaży w 1972 roku. Nutami głowy są: rumianek, aldehydy, szałwia muszkatołowa, kolendra, geranium, werbena cytrynowa, brazylijskie drzewo różane i bergamotka.
 
Reklama
Przełom na rynku perfum przyniosło Opium - legendarny zapach stworzony przez Dom Mody Yves Saint Laurent w 1977 roku. Zmysłowy orientalny aromat do dziś stanowi jeden z najlepiej sprzedających się zapachów. Perfumy tworzone są z olejków, które w kontakcie ze skóra rozwijają swój zapach w różnym tempie. 
 
Z 1990 roku pochodzi Tresor Lancome. I tak czystej i tak pięknej brzoskwini nie było w kompozycjach zapachowych nigdy wcześniej i prawdopodobnie nigdy później. Sofia Grojsman – jedna z najwybitniejszych perfumiarek wszechczasów – zagrała tą nutą w sposób spektakularny. Celem było zamknięcie w perfumach aromatu zasypki dla niemowląt, który kojarzył się z bezpieczeństwem, komfortem i ciepłem. To dlatego obok brzoskwini bardzo ważną składową Tresor Eau de Parfum jest też wanilia, drewno sandałowe, heliotrop oraz irys.
 
- Sama Sophia Grojsman to wyjątkowy perfumiarz z polskimi korzeniami. Urodziła się na Białorusi w 1945 roku w żydowskiej rodzinie jako córka Polki i Rosjanina. W roku 1960 roku razem z rodziną przeniosła się do Polski, skąd w 1965 wyemigrowała na stałe do USA. Będąc specjalistą w dziedzinie chemii nieorganicznej dość szybko znalazła pracę jako laborant w koncernie IFF – jednym z największych na świecie w branży przemysłu perfumeryjnego – mówił prof. Tutka.
 
Grojsman w ostatnich 30 latach stworzyła jedne z najbardziej podziwianych i rozpoznawalnych zapachów na świecie. Kompozycje przez nią stworzone należą do najlepiej sprzedających się zapachów na rynku perfumeryjnym. Sophia jest twórcą m.in. takich kompozycji jak: Yves Saint Laurent Paris, Champagne , Parisienne; Calvin Klein Eternity; Lancome Tresor; Elizabeth Taylor Diamonds and Rubies; Karl Lagerfeld Sun Moon Stars czy Kenzo Kashaya.
Reklama
 
Historię perfumiarstwa według prof. Tutki zamknął zapach J'adore Christiana Dior z 1999 roku. Kwiatowa kompozycja zaliczana jest do największych perfumeryjnych klasyków. Siłą zapachu jest jego prostota oraz harmonijna równowaga między poszczególnymi nutami. Łącząc te dwie cechy, J’adore spaja dorobek historii perfumerii z nowoczesnością.
 
Prof. nauk med. Piotr Tutka, farmakolog, specjalista chorób wewnętrznych i endokrynologii. Absolwent Wydziału Lekarskiego Akademii Medycznej w Lublinie, gdzie w Katedrze Farmakologii Doświadczalnej i Klinicznej uzyskał kolejno stopień doktora (1993), doktora habilitowanego (2003) i tytuł profesora nauk medycznych (2009). Profesor wizytujący Uniwersytetu w Sydney w Australii. Wykładowca wielu uczelni medycznych w Polsce i na świecie.  Od 10 lat związany z Uniwersytetem Rzeszowskim, gdzie jest kierownikiem Zakładu Farmakologii Doświadczalnej i Klinicznej  w Kolegium Nauk Medycznych. Ekspert w dziedzinie neurofarmakologii, farmakologii klinicznej i uzależnienia od tytoniu. Zdobywca prestiżowych międzynarodowych nagród w dziedzinie medycyny. Członek towarzystw naukowych w Europie i USA. W 2004 r. rozpoczął badania nad cytyzyną, lekiem w terapii zespołu uzależnienia od tytoniu, stając się światowym ekspertem w zakresie badań nad tym lekiem. Prof. Tutka pochodzi z Rudnika nad Sanem na Podkarpaciu, gdzie do dziś często bywa i wspólnie z siostrą Barbarą Tutką prowadzi Fundację „Ocalić od zapomnienia” imieniem Stanisławy Tutka. Kontynuuje też medyczne tradycje w rodzinie. Lekarzem był jego ojciec, z pacjentami jako lekarz dermatolog pracuje też jego siostra Barbara. Od roku jest też kierownikiem projektu „Cytyzyna w leczeniu uzależnienia od elektronicznych papierosów: randomizowane placebo - kontrolowane badanie”, który zajął I miejsce w konkursie Agencji Badań Medycznych na niekomercyjne badania kliniczne w obszarze psychiatrii i neurologii, a na który Uniwersytet Rzeszowski otrzymał 9 860 039,10 zł dofinasowania. 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.