Agata Kulesza i Adam Cywka w "Matce" na deskach Siemaszkowej. Fot. Tadeusz Poźniak
Udostępnij
„Matka” ze zgryźliwym humorem, 100 lat temu napisana przez Witkacego, koncertowo zainaugurowała 62. Rzeszowskie Spotkania Teatralne: 03. Festiwal Arcydzieł. I choć dramat Stanisława Ignacego Witkiewicza, to nie jest repertuar z kategorii „pewniak na sukces”, w reżyserii Anny Augustynowicz, z aktorami warszawskiego Teatru Ateneum zachwyca w formie i treści. A to dopiero początek. Przez najbliższy tydzień na widzów Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie czekają najlepsze spektakle z teatrów z całej Polski zrealizowane na podstawie dzieł literatury polskiej i światowej. Teatralne święto potrwa do 27 października.
„Niesmaczna sztuka w dwóch aktach z epilogiem”, tak opisał „Matkę” Witkacy w podtytule. W rzeczywistości ma 3 akty, a Annie Augustynowicz wystarczyło nieco ponad 60 minut, by uczynić z tego precyzyjne, czarno-białe, doskonałe w formie przedstawienie, które zachwyca na pierwszym i drugim planie. Aktorzy umościli się w swoich rolach i są znakomici w cieniowaniu, psychologizowaniu swoich postaci. Gwiazdą spektaklu pozostaje Agata Kulesza, znakomita aktorka kinowa, postać wręcz mainstreamowa, ale o równie mistrzowskiej kreacji można mówić w przypadku Adam Cywki występującego w podwójnej roli Leona i Alberta Węgorzewskiego – Syna i Ojca, czy Ewy Telegi perfekcyjnej w roli świętoszkowatej służącej Doroty.
Węgorzewska pije, bierze morfinę i miota się między matczyną miłością, a złością i pogardą dla Syna
„Matka” Witkacego to opowieść o toksycznej relacji matki i syna. Tytułowa Matka, Janina Węgorzewska wdowa-arystokratka, „Baronówna von Obrock” zarabia na życie ręcznymi robótkami. Na utrzymaniu ma syna Leona – filozofa wieszczącego koniec cywilizacji, wiecznie niespełnionego artystę, który całymi dniami przesiaduje na kozetce z dziecięcą piłką w ręku. Węgorzewska pije, bierze morfinę i miota się między matczyną miłością, a złością i pogardą dla Syna, którego nazywa „podłym wampirem”. Ile w intelektualnym bełkocie Syna jest wartości, ale ile niespełnionych ambicji na wyrost?!
W tym przedstawieniu każdy epizod ma znaczenie, tak samo jak przejmująca, ascetyczna scenografia Marka Brauna. Gdy słowa są tak gęste, na scenie wystarczy zaledwie kilka sprzętów: łóżko szpitalne, fotel, taboret lekarski, wózek dziecięcy, parę krzeseł. Do tego projekcje video Wojciecha Kapeli w czerni, bieli i szarościach i takie same kostium Tomasza Armady.
Czesław Miłosz pisał o Stanisławie Ignacym Witkiewiczu w “Traktacie moralnym”: “Umysł drapieżny. Jego książek nie czytać prawie obowiązek…”. Sugerował tym samym, że Witkacy jest znany, doceniany, ale nieczytany. W Rzeszowie na pewno był z przyjemnością oglądany.
Wiele do obejrzenia jest też w kolejnych festiwalowych dniach w Siemaszkowej.
– W programie tegorocznego Festiwalu Arcydzieł chcę zwrócić uwagę na bogactwo gatunków literackich i konwencji scenicznych, w których arcydzieła spotykają się z teatrem, w spektaklach z mocnym przekazem – mówi Jan Nowara, dyrektor festiwalu.
Trzon Festiwalu stanowić spektakle na podstawie dzieł największych pisarzy polskich i światowych, m.in. S. I. Witkiewicza („Matka” Teatru Ateneum im. S. Jaracza w Warszawie), B. Prusa („Lalka” Teatru im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie), W. Szekspira („Makbet – głosy z ciemności” Teatru Przedmieście w Rzeszowie oraz „Miarka za miarkę” Teatru im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie), A. Mickiewicza („Gusła” Lubuskiego Teatru w Zielonej Górze), J. Kandera, F. Ebba, J. Masteroffa („Kabaret” Teatru Polskiego w Bielsku-Białej), S. Żeromskiego („Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” Teatru im. H. Modrzejewskiej w Legnicy) i P. Shaffera („Amadeusz” Teatru im. S. Jaracza w Łodzi).
W ramach festiwalu zaplanowano też wydarzenia towarzyszące: otwarcie wystawy 19. Międzynarodowego Biennale Plakatu Teatralnego, na które nadesłano ponad 500 prac z całego świata. Spektakle (monodram Agnieszki Przepiórskiej pt. „W maju się nie umiera. Historia Barbary Sadowskiej” oraz „Grecy” z łotewskiego Liepājas Teātris), koncerty („W poszukiwaniu utraconego czasu” Bartłomiej „Eskaubei” Skubisz 25 lat na scenie oraz „Śpiewodzieła” Marka Bałaty), a także czytania performatywne dramatów zrealizowanych w ramach tegorocznej Sceny Nowej Dramaturgii.
Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Współfinansowano ze środków budżetu Województwa Podkarpackiego.
62. Rzeszowskie Spotkania Teatralne: 03. Festiwal Arcydzieł
19.10 (sob.) | godz. 18:00 | Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie: „Lalka” na motywach powieści B. Prusa, reż. J. J. Połoński (SK) | Duża Scena
20.10 (nd.) | godz. 17:00 | Teatr Przedmieście Rzeszów: „Makbet – głosy z ciemności” wg W. Shakespeare’a, reż. A. Adamska-Szukała (SK) | Teatr Przedmieście
20.10 (nd.) | godz. 17:00 | Młoda Scena Teatru im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie: „Tajemna historia, czyli etiudy z Ajschylosa”, reż. B. Napieraj | Szajna Galeria
20.10 (nd.) | godz. 20:00 | „W poszukiwaniu utraconego czasu” Bartłomiej „Eskaubei” Skubisz 25 lat na scenie | Duża Scena
21.10 (pon.) | godz. 19:00 | Lubuski Teatr w Zielonej Górze: „Gusła” na podstawie II i fragmentów IV części „Dziadów” A. Mickiewicza, reż. G. Bral (SK) | Duża Scena
22.10 (wt.) | godz. 18:00 | Teatr Polski w Bielsku-Białej: „Kabaret” J. Kandera, F. Ebba, J. Masteroffa, reż. M. Warsicka (SK) | Duża Scena
23.10 (śr.) | godz. 18:00 i 21:00 | Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy: „Dzieje grzechu. Opowiedziane na nowo” wg S. Żeromskiego, reż. D. Kopiec (SK) | Duża Scena
23.10 (śr.) | godz. 18:00 | „Najcieplejsza zima naszego życia” T. Motyki, reż. M. Jaszczyński (SND) | miejsce: Mała Scena
24.10 (czw.) | godz. 18:00 | „Śpiewodzieła” koncert Marka Bałaty | Sala kameralna Filharmonii Podkarpackiej im. A. Malawskiego
24.10 (czw.) | godz. 20:00 | Dom Spotkań z Historią: „W maju się nie umiera. Historia Barbary Sadowskiej”, monodram Agnieszki Przepiórskiej, reż. A. Gryszkówna | Mała Scena
25.10 (pt.) | godz. 18:00 | Teatr im. S. Jaracza w Łodzi: „Amadeusz” P. Shaffera, reż. A. Wieczur (SK) | Duża Scena
26.10 (sob.) | godz. 17:00 | „Grub_” H. Michalaka, reż. A. Wolszczak (SND) | miejsce: Mała Scena
26.10 (sob.) | godz. 19:00 |PREMIERA Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie: „Miarka za miarkę” W. Shakespeare’a, reż. Sz. Kaczmarek (SK) | Duża Scena
27.10 (nd.) | godz. 17:00 | „Kochanieńka.Xterminate” A. Skrzypek, reż. M. Popiel (SND) | miejsce: Szajna Galeria
27.10 (nd.) | godz. 19:00 |Liepājas Teātris (Łotwa): „Grecy”, reż. E. Seņkovs | Duża Scena
27.10 (nd.) ZAKOŃCZENIE FESTIWALU: OGŁOSZENIE WERDYKTU JURY ORAZ NAGRODY PUBLICZNOŚCI | Foyer
SK – spektakl konkursowy
SND – Scena Nowej Dramaturgii
*po wszystkich spektaklach i czytaniach performatywnych rozmowy z twórcami we teatralnym foyer.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.