Od lewej: Joanna Klich, Piotr Barszczewski, Agnieszka Lech-Bińczycka, Jolanta Rycerska. Fot. Karol Ząbik
Udostępnij
W Galerii Integracyjnej w siedzibie Podkarpackiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Rzeszowie do 31 października wystawa ,,Cum Nuntius Pro Populo – Z przesłaniem dla ludzi”, na której prace pokazują: Jolanta Rycerska z Warszawy, Piotr Barszczewski z Tarnowa, Agnieszka Lech-Bińczycka z Rzeszowa oraz Joanna Klich z Filipin. Dzięki znakomitej kuratorce wystawy, Annie Baran, w tej nieoczywistej przestrzeni udało się stworzyć poruszającą opowieść o pięknie, dobru i prawdzie. Z tym platońskim przesłaniem wita na wystawie także dr Piotr Barszczewski, autor „Ostatniej Wieczerzy XXI” nagrodzonej złotym medalem i nagrodą publiczności na XIII Biennale Sztuki we Florencji.
Ta wystawa to przenikanie się wrażliwości 4 różnych osób związanych z 4 różnymi miejscami. Są z różnych środowisk, niekiedy kultur, a mimo to chętnie spotkali się w artystycznej przestrzeni. Język sztuki okazuje się uniwersalnym do wyrażania siebie i natury świata.
Agnieszka Lech-Bińczycka „Ja – Ona”
Agnieszka Lech-Bińczycka prezentuje cykl wielkoformatowych grafik „Ja – Ona”, a tematem, który interesuje autorkę, jest cielesna kobiecość i strój będący jej nieodłącznym atrybutem.
– Kobieta w osobistej świątyni, w sacrum intymności. To bardzo ważny przekaz i spostrzeżenie, o którym zapominamy na co dzień– mówi o pracach rzeszowskiej artystki Anna Baran, kuratorka wystawy. – Nie umiemy w szalonym tempie życia znaleźć i delektować się chwilą samotności. Zatrzymanie się, to jedyny skuteczny przyczynek do zrozumienia siebie, a na pewno przeżycia intymnej kontemplacji. Ona, ja, jest teraz i tu. Młoda, piękna dziewczyna, w niewyszukanych pozach, bez świadomej kokieterii, w narzuconym bez szczególnego modelowania kimonie, bawiąca się pasem, wykonuje dla samej siebie powolny, pełen gracji, spokoju, kontemplacji, rytualny taniec w świątyni swojego ja. Niespieszne, zminimalizowane gesty, przypominają taniec dawnych japońskich gejsz. Cieszy się sobą, swoją młodością, swoim ciałem, wolnością umysłu, duszy i serca. I wreszcie bez wścibskich oczu. W antrakcie codzienności zamierzonej przez autorkę ciszy, słychać jedynie delikatne muśnięcia nagich stóp po podłodze. Jest w tym rytualnym tańcu niebywałe dostojeństwo, piękno, moc działania i jest też absolutny zachwyt.
I choć prezentowane na wystawie prace zdają się być skrajnie różne, to Annie Baran udało się znaleźć dla nich wspólny mianownik, a pokazane w przestrzeni Galerii Integracyjnej Podkarpackiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, mają niezwykłą moc oddziaływania. Neowitraż „Ostatnia Wieczerza XXI” Piotra Barszczewskiego jest nową wizją wydarzenia biblijnego, próbą rezygnacji z silnego wzoru, jakim jest kompozycja „długiej ławy Da Vinciego” na rzecz nowatorskiego rozwiązania w warstwie plastyczno-teologicznej. Dr Barszczowski proponuje nowy układ kompozycji, niespodziewaną perspektywę; osadza biblijną historię w XXI wieku, stosuje Złoty Podział, bryły platońskie, atrybuty, znaki i symbole. Neowitraż “Ostatnia wieczerza XXI” oraz trzy prace artysty: „Panta Rhei – Alegoria Czasu”, “Amor Vincit Omnia” oraz “Sztorm”, prezentowane podczas XIII Biennale Sztuki we Florencji w 2021 roku zostały wyróżnione złotym medalem im. Wawrzyńca Wspaniałego “Lorenzo il Magnifico” w kategorii Sztuki Multimedialne oraz nagrodą publiczności Biennale.
Piotr Barszczewski neowitraż “Ostatnia wieczerza XXI”
– Prawda, dobro, piękno. Z takim przesłaniem artysta wita nas u progu wędrówki do swojej twórczości – opisuje Anna Baran. – Hasła piękne i to one powinny wytyczać kierunek drogi naszego życia każdego dnia. Na kanwie tych trzech haseł autor zbudował swoje prace przedstawione na wystawie. Mamy w wielkim skrócie przedstawioną plastyczną opowieść o życiu Jezusa, począwszy od pełnego miłości matczynej dzieciństwa, przez czas nauczania w kontakcie z Bogiem Ojcem, i w końcu zwiastun tragicznego finału jego misji w akcie Ostatniej Wieczerzy, gdzie ustawiane w formie krzyża stoły, już sugerują rodzaj jego męki. Historia Chrystusa wydarzyła się ponad dwa tysiące lat temu, ale jest z nami do dzisiaj. Jego nauki zapisane w Nowym Testamencie są wyznacznikami drogi życia dla każdego chrześcijanina i pomimo upływu setek lat zawsze żywe i aktualne.
Jak tłumaczy kuratorka wystawy, Ostatnia wieczerza z obecnością Chrystusa dla chrześcijan stała się w znaczeniu teologicznym symbolem wyjątkowym i ponad miarę ważnym. Bo to właśnie podczas tego zdarzenia ustanowiona została Eucharystia, przepełniona ogromną dozą pokory, miłości, ale też niestety i zdrady. W złej postawie Judasza wobec Jezusa, Piotr jednak widzi człowieka nie do końca złego i dlatego w swoim dziele, nie wprost, stawia bardzo istotne, ważne pytanie o ocenę jego postaci, o ocenę tego zdarzenia. Czy naprawdę tak musiał spełniać się scenariusz Jezusowego losu?!
I jak przyznaje sam Piotr Barszczewski, „Ostatnia Wieczerza XXI” powstała z myślą o wszystkich ludziach dobrej woli, których czasami dopada kryzysy wiary, nie tylko w Boga, lecz również w drugiego człowieka. Powstała również, aby skłaniać do refleksji, medytacji i kontemplacji zarówno starszych, jak i młodszych.
– Pragnę tym obrazem dać nadzieję, prosić o cierpliwość i wyrozumiałość, dać do myślenia – tłumaczy artysta.
Jolanta Rycerska “Bajki niczyje”
Anna Baran równie wnikliwie weszła w świat prac Jolanty Rycerskiej i Joanny Klich. A fotografie Joli Rycerskiej układają się w piękny cykl „Bajki niczyje”.
– Fotografie są wycinkami rzeczywistości o symbolicznym wymiarze. Nie muszą być końcem artystycznej przygody, bywają początkiem. Zdjęte widoki odtwarzają pojedyncze fragmenty napotkanych historii. Oderwane od źródła, pozbawione koloru i nadmiaru detali, przestają być realne. Budzą raczej ciąg luźnych skojarzeń, zapraszają do refleksji i reminiscencji – mówi autorka.
– Bo bajki jakoś tak dziwnie wzruszają i stają się bezpieczne w podróży do przeszłości, wspomnień z dzieciństwa – dodaje Anna Baran. – To artystyczne zapisy, które można rozumieć jako duchową, emocjonalną zabawę intelektualno-filozoficzną. W mrocznej, spacerowej przestrzeni, gdzie kolory gasną od szarości do czerni, artystka budzi wyobraźnię odbiorcy, otwiera jej podwoje i zaprasza do dziwnego teatru, jakby z marzeń sennych. W kontemplacji ciszy wieczornego spaceru artystka przywołuje i ujawnia mało ważne, porzucone, czasem nawet niepotrzebne, zapomniane przedmioty, które w jej obiektywie nabierają innych kontekstów, nowej dynamiki ważności, a w naszej wyobraźni stają się piękne. Prace te mają swoją szlachetną narrację, wyważoną estetykę, swój dramatyzm, nostalgię i wyciszone emocje. Wzbudzają swoim pięknem zachwyt i szacunek.
O pasji jako esencji życia mówiła też kuratorka wystawy w nawiązaniu do prac Joanny Klich, która jest inicjatorką wystawy.
Joanna Klich “Face to Face”
– Sztuka to emocje. Joanna zajmuje się artystyczną fotografią pejzażową, portretową, jak również aktem. Fotografia w jej twórczości pełni funkcje dokumentacyjne, jest dla niej nośnikiem emocji. Aparat fotograficzny traktuje jako narzędzie do sporządzania notatek z podróży, z których później powstają artystyczne cykle oraz różnego rodzaju instalacje. Fotografie dają artystce możliwości rozwoju dla działań plastycznych bez żadnych ograniczeń. Na bazie fotografii tworzy filmy i organizuje happeningi. Szeroko rozumiana interdyscyplinarność, jaką uprawia, pozwala jej na płynne poruszanie się pomiędzy malarstwem, fotografią, instalacją, happeningiem oraz innymi technikami – opisuje Anna Baran. – Od 7 lat Joanna mieszka na Filipinach. Bogata kultura i sztuka tego kraju, życie wśród rdzennych plemion, blisko przyrody, w palącym słońcu, wśród przestrzeni oceanu, dotyku wiatru i deszczu, delikatności piasku, stało się inspiracją do powstania prac, które prezentowane są jako zbiór „Face to Face.” Jej fotografie nawiązują do malarstwa impresjonistycznego. Utrzymane w tonacjach czerwieni, brązu, emanują energią. Są zapisem zdarzeń, spotkań, myśli i zachwycających kadrów natury. U Joanny uprawianie sztuki to ciągłe poszukiwanie piękna, niezwykłości w prostych zdarzeniach i przedmiotach.
Agnieszka Lech-Bińczycka, absolwentka Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, kierunku Edukacja Artystyczna w zakresie Sztuk Plastycznych, specjalizacja: grafika warsztatowa (wklęsłodruk). Dyplom z wyróżnieniem w 2008 roku w pracowni Prof. Włodzimierza Kotkowskiego. Stypendystka Fundacji im. Tadeusza Kulisiewicza (2008). W 2011 roku ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (pracownia Prof. Henryka Ożoga). Od roku 2012 zatrudniona na stanowisku adiunkta w Zakładzie Grafiki Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, od 2020 roku na stanowisku profesora UR w Instytucie Sztuk Pięknych, gdzie prowadzi wykłady z historii grafiki oraz zajęcia w pracowni druku wklęsłego. Brała udział w ponad 100 wystawach ogólnopolskich i międzynarodowych w kraju i za granicą. Autorka tekstów i artykułów o grafice i jej historii publikowanych roczniku „Warstwy”. Współorganizatorka konferencji „Inspiracje japońskie w grafice” (ISP UR 2023).
Joanna Klich, inicjatorka wystawy pochodzi z Podkarpacia, ale od 7 lat mieszka na Filipinach. Plastyczka, fotografka, animatorka kultury. Organizatorka wielu spotkań, wystaw, miłośniczka kapeluszy. Kolekcjonuje je od lat. Absolwentka Akademii Świętokrzyskiej dyplom z malarstwa uzyskany w pracowni prof. Ewy Pełki. Członkini ZPAF Okręg Świętokrzyski. W swojej twórczości artystycznej nie ogranicza się do jednej dziedziny sztuki, łączy, miesza ze sobą techniki, motywy, by uzyskać dla siebie najlepszy efekt. W zależności od zamysłu miejsca i czasu dostosowuje materię oraz możliwości wykonania dzieła. Mogą to być fotografie, kolaże, bricolage, instalacje oraz działania w przestrzeni publicznej. Obecnie tworzy obrazy fotograficzne, inspirowane bujną tropikalną przyrodą i kulturą. Światło, cień, barwa forma to tylko odzwierciedlenie emocji, stanu między snem a jawą. Bogata kultura i sztuka Filipin stały się inspiracją do powstania tejże prezentacji.
Jolanta Rycerska, zawodowo kurator i wykładowca. Od dwudziestu lat zajmuje się fotografią jako narzędziem budowania wypowiedzi artystycznej. Od chwili ukończenia Studium Fotografii ZPAF w 2004 roku aktywnie pracuje twórczo – była autorką trzydziestu pięciu wystaw indywidualnych, ponad czterdziestu zbiorowych, jurorką wielu konkursów, członkinią rady programowej galerii Kordegarda, dwukrotną stypendystką MKIDN oraz laureatką nagrody specjalnej MKIDN w dziedzinie sztuk wizualnych. Od roku 2011 pełni funkcję prezes Związku Polskich Artystów Fotografików, od roku 2009 również prezes Okręgu Warszawskiego ZPAF. Autorka m. in. cykli: Poetyka trwania, Mozaiki, Wierzby, Silentium, Iluminacje, Sąsiedzi, Bajki niczyje.
Piotr Barszczewski, absolwent dwóch krakowskich uczelni: Akademii Sztuk Pięknych oraz Papieskiej Akademii Teologicznej. Specjalizował się w dziedzinie Komunikacji Wizualnej oraz w Historii Sztuki Sakralnej. Grafik, projektant, fotografik, pionier i promotor grafiki komputerowej, założyciel Pracowni Projektów Plastycznych “SYMBOL” (1995 r.). Twórca komputerowej grafiki użytkowej i artystycznej (od 1990 r. ponad 2000 udokumentowanych projektów).
Autor identyfikacji wizualnych ponad 200 firm – ich logotypów i reklam. W swoich pracach artystycznych łączy grafikę komputerową z malarstwem i fotografią cyfrową. Instruktor pierwszych zajęć grafiki komputerowej w tarnowskim Liceum Sztuk Plastycznych. Obecnie nauczyciel tej dziedziny sztuki w swojej autorskiej pracowni. Uczestnik międzynarodowych konkursów, wystaw i prezentacji. Zdobywca wielu nagród i wyróżnień.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.