Od najbliższego poniedziałku, 4 marca, krakowianie znów będą mogli korzystać z miejskiego systemu rowerowego Park-e-Bike. Elektryczne jednoślady, tak jak dotychczas, można będzie wypożyczać na czterech krakowskich parkingach Park & Ride.
Miejskie rowery Park-e-Bike trafiły na zimę do magazynu, ponieważ musiały przejść konserwację. W ciągu roku są bardzo intensywnie użytkowane, dlatego dokładna kontrola ich stanu odbywa się właśnie na przełomie roku. Teraz rowery Park-e-Bike mogą wrócić do użytkowania, zapewniając pełne bezpieczeństwo i maksymalny możliwy komfort jazdy.
Rowerów będzie tyle samo co w zeszłym roku – łącznie 143. Będzie można je wypożyczyć na parkingach P+R: Czerwone Maki, Kurdwanów, Mały Płaszów, Nowy Bieżanów.
System jest bezpłatny. Wymaga jednak wcześniejszej rejestracji. Ay to zrobić, należy wypełnić formularz – najlepiej w siedzibach ZTP na ul. Wielopole 1 lub ul. Przewóz 21.
Aby ułatwić ten proces ,organizowane są także dodatkowe akcje przekazywania wniosków, np. w ramach wydarzeń miejskich. Najbliższym z nich będzie wydarzenie rowerowe na dziedzińcu Radia Kraków. Odbędzie się ono w sobotę, 9 marca, w god.z od 10.00 do 15.00. Wnioski można też składać przez platformę ePUAP.
W formularzu rejestracyjnym użytkownik, który będzie chciał korzystać z systemu, przekazuje dokładniejsze dane o sobie. Są one sprawdzane na podstawie dokumentu tożsamości ze zdjęciem. Składający formularz muszą też podpisać oświadczenie, że przeczytali i akceptują regulamin Park-e-Bike’a. Ay zostać użytkownikiem systemu, trzeba mieć ukończone 18 lat, posiadać PESEL oraz polski numer telefonu.
Z rowerów Park-e-Bike można korzystać na terenie Krakowa oraz Skawiny. Tam też można zostawić sprzęt w ciągu dnia (np. na czas pracy), w trybie postoju, w dowolnym ogólnodostępnym punkcie. Nie można zostawiać tych rowerów na terenach zamkniętych (m.in. w budynkach), natomiast wyjazd poza strefę spowoduje zablokowanie sprzętu. Do stacji systemu rower Park-e-Bike musi wrócić najpóźniej wieczorem tego samego dnia, kiedy został wypożyczony. Stacje są czynne we wszystkie dni tygodnia w godzinach od 6.00 do 21.00. Sprzęt można najpóźniej wypożyczyć do godz. 20.00, natomiast zwrócić trzeba do godz. 21.00. Brak zwrotu roweru będzie skutkował m.in. zablokowaniem konta użytkownika.
Przypomnijmy, że system Park-e-Bike został uruchomiony w 2020 r. w ramach unijnego projektu „Low Carb. Budowanie potencjału na rzecz zintegrowanego planowania mobilności niskoemisyjnej w funkcjonalnych obszarach miejskich”. Wtedy kupione zostały 43 rowery i utworzona została pierwsza stacja na parkingu P+R Czerwone Maki, czyli na pograniczu gmin biorących udział w projekcie – Krakowa i Skawiny. Chodziło przede wszystkim o stworzenie możliwości przesiadki z samochodu pozostawianego na P+R na bezpłatny rower elektryczny. Ma być to atrakcyjna alternatywa dla stania w korkach i szukania miejsca do parkowania na zatłoczonych osiedlach. Po rozbudowie systemu i zakupie kolejnych 100 rowerów ze środków własnych miasta, nowe stacje utworzone zostały na trzech kolejnych parkingach P+R. W przyszłości, po całkowitym zakończeniu inwestycji związanych z budową nowych parkingów P+R (np. na Górce Narodowej) na terenie północnych dzielnic Krakowa, także tam planowane jest uruchomienie stacji Park-e-Bike (każda z nich, podobnie jak te obecnie funkcjonujące, pomieści ok. 20 rowerów).
Szczegóły na stronie internetowej park-e-bike.ztp.krakow.pl.
LajkBike
Warto dodać, że cały czas można zapisywać się do innego miejskiego sytemu rowerowego – LajkBike. To wypożyczalnia długoterminowa – rower (elektryczny lub tradycyjny) bierze się do domu na co najmniej miesiąc, a maksymalnie na trzy. Kosztuje to 29 zł (rower tradycyjny) lub 79 zł (rower ze wspomaganiem) miesięcznie. Trzeba mieć ukończone 18 lat i mieszkać w Krakowie. Więcej na stronie internetowej lajkbike.ztp.krakow.pl.
Stacje napraw rowerów
Zarząd Transportu Publicznego informuje, że od przyszłego tygodnia na krakowskie ulice zaczną także wracać stacje naprawy rowerów.