Reklama
Reklama

Skrawek trawy to nie wszystko. Jakich mieszkań szukają dziś Polacy?

A A A
Polski Związek Firm Deweloperskich/PAP

Dodano: 15-03-2023

Skrawek trawy to nie wszystko. Jakich mieszkań szukają dziś Polacy?
Szczytem marzeń naszych babć było klaustrofobiczne M3 w bloku z wielkiej płyty. Kolejne pokolenie, po latach życia w niewielkiej przestrzeni marzyło o widnej, otwartej na salon kuchni. Poprzeczka w zakresie tego, czego oczekują klienci ciągle się podnosi, a o odpowiednie standardy dba Polski Związek Firm Deweloperskich - największa organizacja branżowa w kraju. Na co dziś stawiają Polacy, szukając wymarzonego miejsca do zamieszkania?

Badania nie pozostawiają wątpliwości. Polacy uwielbiają mieć własne M. Z raportu „Nie ma jak w domu, czyli jak mieszkają Polacy”, przeprowadzonego na zlecenie Echo Investment wynika, że dwóch na trzech ankietowanych posiada lokum własnościowe, a prawie połowa wskazuje, że posiadanie mieszkania jest dla nich tożsame z poczuciem niezależności. Więc na przekór inflacji i wszechobecnej niepewności, Polacy nie przestają dążyć do posiadania własnego M. Tyle że dziś obiekt westchnień znacznie różni się od tego, o jakim Polacy marzyli przed laty.
Reklama

Nie tylko liczba pokoi. Funkcjonalność odmieniana przez wszystkie przypadki

Czasy, kiedy Polacy kupowali wszystko jedno co, „byle mogli iść na swoje”, bezpowrotnie minęły. Klienci nie akceptują dziś nieustawnych pomieszczeń czy nieprzemyślanych rozwiązań. Dziś kupujący mają z reguły jasno sprecyzowane oczekiwania co do nowego lokum. Istotną kwestią, którą klienci biorą pod uwagę przy zakupie mieszkania jest układ pomieszczeń.

„Nabywcy poszukują przede wszystkim nieruchomości funkcjonalnych. To dla nich aktualnie najważniejszy aspekt” - mówi Klementyna Sobieraj, dyrektor ds. marketingu w Archicom. „Dostrzegamy, że konsumenci chcą dziś przede wszystkim, aby ich własne M było przestronne, dobrze doświetlone, otoczone zielenią i zaaranżowane w sposób umożliwiający dostosowanie wystroju wnętrz do ich aktualnych potrzeb. To stosunkowo uniwersalne kryteria, które dotyczą wszystkich nieruchomości bez względu na metraż” - dodaje Sobieraj.

Pomogła w tym pandemia, która w wielu przypadkach wymusiła pilną potrzebę rearanżacji przestrzeni poprzez przygotowanie miejsca do pracy, nauki czy hobby.

„Aby takie zmiany były możliwe, mieszkanie musi cechować optymalny układ i przemyślane zagospodarowanie dostępnych pomieszczeń” - podkreśla Klementyna Sobieraj z Archicom.

Nie ulega wątpliwości, że na preferencje mieszkaniowe Polaków wpływ miała zarówno pandemia, jak i późniejsza wojna w Ukrainie.

„Te wydarzenia uwrażliwiły Polaków na wartości, takie jak poczucie bezpieczeństwa, a także wpłynęły na ich potrzeby mieszkaniowe, co sprawiło, że metraż czy liczba pokoi nie są już na szczycie listy priorytetów” - zaznacza dyrektor ds. marketingu w Archicom.
Reklama

Lokalizacja ważniejsza niż metraż

Na konieczność zrewidowania swoich oczekiwań wpływ ma również rosnąca inflacja czy utrudniony dostęp do kredytów hipotecznych. Badanie ARC Rynek i Opinia „Jak mieszkają Polacy? Dekada na rynku nieruchomości” wykonane na zlecenie Nexity wskazuje, że wybierając mieszkanie, Polacy najczęściej kierują się ceną (90 proc.), lokalizacją (89 proc.). Wielkość mieszkania zajęła dopiero trzecie miejsce (78 proc.).

„Pierwsze skrzypce gra dziś lokalizacja, pod którą należy rozumieć nie tylko przyjemną dzielnicę, ale także rozległe tereny zielone w pobliżu czy satysfakcjonującą infrastrukturę handlowo-usługową i komunikacyjną. Musimy jednak przy tym pamiętać, że sama konkretna lokalizacja bez wspomnianych udogodnień, takich jak funkcjonalność mieszkania, zdecydowanie traci na atrakcyjności” - zaznacza Klementyna Sobieraj, dyrektor ds. marketingu w Archicom.

Nie ma życia bez ogródka czy balkonu. Ekoklient stawia na zieleń

Z barometru Archicom pt. „Dobrze mieszkać” wynika, że 82 proc. respondentów nie wyobraża sobie życia bez balkonu lub tarasu. Potwierdza to Badanie ARC Rynek i Opinia, które wskazuje, że aż 9 na 10 Polaków uważa przestrzeń zewnętrzną, np. balkon lub taras, za dodatkowy atut, co jeszcze kilka lat temu nie zawsze należało do priorytetów. Dziś deweloperzy widzą, jakim powodzeniem cieszą się mieszkania z ogródkiem.

Dostęp do własnego skrawka trawy to nie wszystko. Klienci idą o krok dalej. Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Echo Investment przez Panel Badawczy Ariadna, aż 58 proc. Polaków oczekuje od nowo powstających inwestycji mieszkaniowych więcej zieleni. Także i tej wspólnej. W badaniu „Nie ma jak w domu” Nexity ponad połowa respondentów chciałaby mieć na osiedlu „dużo zieleni i przestrzeni do wypoczynku”. Co trzeci ankietowany marzy o miejscu do rekreacji i budowaniu więzi społecznej. Ale jednocześnie, nawiązując znów do pandemicznych zmian, aż 16 proc. marzy o wydzielonym na osiedlu… miejscu do pracy.
Reklama

Coraz bardziej stawia się też na ekologię. Czynniki, na które zwraca się uwagę podczas wyboru idealnego miejsca do mieszkania, to także nawadnianie wodą deszczową terenów zielonych, panele fotowoltaiczne, które zasilają części wspólne budynków, energooszczędne oświetlenie LED w częściach wspólnych czy stacje ładowania samochodów elektrycznych.

Brama na aplikację i paczkomat

Rośnie także znaczenie innowacyjnych technologii. Z badań Echo Investment wynika, że istnieje niemała grupa osób (38 proc.), które zgodziłyby się dopłacić deweloperowi za inteligentne rozwiązania, takie jak np. otwieranie smartfonem osiedlowej furtki czy drzwi lub sterowanie różnymi funkcjami w mieszkaniu z poziomu aplikacji.

Są też kwestie niezmienne. Z barometru Archicom pt. „Dobrze mieszkać” wynika, że 80 proc. szuka w nowych mieszkaniach ustawności, a 79 proc. chce zachowania prywatności. Ponadto priorytetami dotyczącymi najbliższej okolicy są: obecność supermarketu (61 proc.), parku (48 proc.) oraz sklepu osiedlowego (41 proc). Nowością w stosunku do lat wcześniejszych jest to, że dzisiejsi klienci uwagę zwracają także na to, czy na osiedlu jest… paczkomat. W barometrze Archicom na obecność automatu na paczki wskazało aż 40 proc.

„Na podstawie raportu możemy wysnuć wniosek, że pewne trendy są chwilowe, jednak to, co wpływa na długofalową atrakcyjność mieszkania to wartości ponadczasowe. Można je w pewnym sensie zawęzić do koncepcji miasta 15-minutowego. Chcemy mieć możliwość załatwienia wszystkich codziennych spraw w pobliżu osiedla, które powinno jednocześnie pełnić funkcję społeczną, wspierać ekologiczne nawyki, umożliwiać zacieśnianie więzów z innymi mieszkańcami, a także oddawać historyczną tożsamość danej lokalizacji” - ocenia Klementyna Sobieraj.
Reklama

Co ciekawe, na wybory kupujących wpływa także ich płeć. Jak wykazało badanie Otodom oraz SWPS Innowacje, większą uwagę m.in. na nasłonecznienie lokum oraz to, czy jest przy nim ogródek zwracają zdecydowanie kobiety. Dla panów ważniejsze są kwestie takie jak m.in. rozwiązania smart home oraz to, kto mieszka po sąsiedzku.

Niezmienne jest jedno. Bez względu na preferencje co do metrażu, otoczenia czy płci, klienci zawsze chcą jednego: po wejściu do lokalu pragną poczuć, że to jest dokładnie to, czego szukali.

Polski Związek Firm Deweloperskich jest największą i najbardziej wpływową organizacją branży deweloperskiej, która od 2002 roku lat reprezentuje interesy firm deweloperskich w Polsce i Unii Europejskiej. Podejmuje działania na rzecz tworzenia dobrego prawa, polepszania warunków inwestowania na rynku nieruchomości, rozwoju zawodowego pracowników firm członkowskich oraz poprawy wizerunku branży. Związek zrzesza około 300 firm z całego kraju, reprezentując cały przekrój rynku - zarówno małe firmy rodzinne, jak i międzynarodowe korporacje, obejmując rynek mieszkaniowy i komercyjny. Jest członkiem Build Europe, organizacji reprezentującej interesy rynku nieruchomości wobec Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i innych instytucji unijnych. PZFD współpracuje stale z organami administracji państwowej i samorządowej, organizacjami eksperckimi, prawnikami, finansistami, architektami, urbanistami i szeroko pojętym biznesem, przez co wywiera istotny wpływ na sytuację branży w Polsce.

Źródło informacji: Polski Związek Firm Deweloperskich/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.