Reklama

Biznes

Ustrój nośny estakady ES-22 na S19 gotowy

Opracowanie AC / Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Rzeszów
Dodano: 20.12.2025
Foto: Estakada ES-22.1 na odc. S19 Babica - Jawornik
Foto: Estakada ES-22.1 na odc. S19 Babica - Jawornik
Share
Udostępnij

Za nami ważny etap budowy estakady ES-22, która powstaje na odcinku S19 Babica-Jawornik. Wykonawca zakończył nasuwanie ostatniego segmentu ustroju nośnego.

ES‑22.1 + ES-22.2 = ES-22

Na odcinku S19 Babica – Jawornik powstaje: osiem estakad, pięć wiaduktów i cztery przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, po jednym dla zwierząt dużych i małych). Estakada ES‑22 jest jednym z trzech kluczowych obiektów inżynieryjnych realizowanych na tym odcinku trasy. Powstaje w technologii nasuwania podłużnego, a pełny proces zbrojenia i betonowania prowadzony był bezpośrednio na placu budowy.

Obiekt zlokalizowany jest pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa w gminie Strzyżów. Ze względu na ukształtowanie terenu oraz wymagania projektowe, estakada została podzielona na dwa niezależne ustroje oznaczone jako ES‑22.1 oraz ES‑22.2, które połączone zostaną 169‑metrowym nasypem.

Forma architektoniczna obiektu została dostosowana do warunków terenowych. Zastosowano prostą w formie sześcioprzęsłową konstrukcję kablobetonową, jednodźwigarową dla każdej z nitek obiektu. Dźwigary będą miały przekrój skrzynkowy o stałej wysokości, adekwatnej do pokonywanej rozpiętości, dopasowanej do techniki budowy konstrukcji nośnej (nasuwanie podłużne), dającej spokojną linię obiektu.

ES‑22.1 – dla obiektu ES‑22.1, o długości około 320 m, wykonano łącznie 25 nasunięć: 12 segmentów dla jezdni prawej i 13 segmentów dla jezdni lewej. W cyklu tygodniowym przybywało średnio 24 metry ustroju nośnego, przy czym długość poszczególnych segmentów wahała się od 10 do 30 metrów. Konstrukcja została oparta na siedmiu podporach, z których najwyższe sięgają około 34 metrów. Podpory posadowiono na 378 palach o łącznej długości 9 053 metrów.

ES‑22.2 – druga część estakady, ES‑22.2, jest nieco krótsza i ma około 240 m długości. Obiekt ten powstawał w ramach 22 nasunięć (po 11 dla każdej jezdni). Średnie tygodniowe tempo wynosiło także 24 metry, a segmenty miały długość od 19 do 24 metrów. Ustrój nośny opiera się także na siedmiu podporach, z których najwyższa osiąga około 35 metrów. Posadowienie wykonano na 396 palach o łącznej długości 9 930 metrów.

Skala przedsięwzięcia w liczbach

Łącznie na estakadzie ES‑22 wykonano:

  • 774 pale o łącznej długości 18,9 km – to dystans porównywalny z trasą z Rzeszowa do Łańcuta,
  • 5,7 tys. ton stali zbrojeniowej – tyle waży około 22 w pełni zatankowanych Boeingów 787 Dreamliner,
  • prawie 644 tony stali sprężającej – masa odpowiadająca 480 samochodom typu Dacia Duster lub około 9 lokomotywom spalinowym,
  • 51 712 m³ betonu – ilość, która pozwoliłaby zbudować duży stadion piłkarski na 50 tysięcy miejsc, od fundamentów aż po trybuny.

Czytaj także:

Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy