Reklama

Biznes

RARR przyzna granty, by szkoły stały się bardziej dostępne dla niepełnosprawnych

Opracowanie Alina Bosak
Dodano: 07.01.2020
48948_rarr
Share
Udostępnij
Co najmniej 90 szkół w Polsce będzie miało możliwość wprowadzić rozwiązania, które uczynią je bardziej dostępnymi dla uczniów z niepełnosprawnościami. Granty na ten cel przyznane zostaną w ramach projektu, który do 30 maja 2023 roku realizuje Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Młodych Lubuszan i Politechniką Gdańską. 
 
Projekt „Dostępna Szkoła – innowacyjne rozwiązania w kreowaniu przyjaznej przestrzeni edukacyjnej z uwzględnieniem potrzeb uczniów oraz otoczenia” polega na opracowaniu Modelu Dostępnej Szkoły, a następnie jego przetestowaniu wśród 30 jednostek samorządu terytorialnego prowadzących szkoły w całej Polsce.
 
Umowa o dofinansowanie na kwotę niemal 50 mln zł została podpisana 30 grudnia 2019 roku, w siedzibie RARR przez minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzatę Jarosińską-Jedynak oraz prezesa RARR Mariusza Bednarza.

Rosnąca liczba dzieci z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wymaga wprowadzenia systemowych rozwiązań w polskich szkołach. Projekt „Dostępna Szkoła” ma pomóc w stworzeniu takiego systemu wsparcia edukacyjnego. 
 
– To projekt zaplanowany na 3 lata, który ma zrewolucjonizować polskie szkoły. Dwa zespoły eksperckie stworzą wspólny model dostępnej szkoły, nie tylko od strony ograniczeń architektonicznych, ale też opieki nad dziećmi, bezpieczeństwa, czy otoczenia i przejść dla pieszych wokół szkoły. W oparciu o wypracowany model przeprowadzimy nabór wniosków na granty dla organów prowadzących szkoły, które zarządzają szkołami zarówno publicznymi jak i niepublicznymi, a następnie przekażemy im pieniądze na modernizację szkół w oparciu o wypracowany model. Mam nadzieję, że część tych pieniędzy trafi również do podkarpackich szkół – mówi Mariusz Bednarz, prezes RARR S.A.
 
W ramach projektu bezpośrednie wsparcie otrzyma co najmniej 90 szkół podstawowych, ale co równie istotne, zostanie wypracowane i przetestowane innowacyjne rozwiązanie systemowe – „Model Dostępnej Szkoły”.
 
Przed przystąpieniem do projektu szkoły zostaną poddane audytom dostępności tak, by możliwe było pełne zdiagnozowanie ich potrzeb i dopasowanie wsparcia do indywidualnej sytuacji placówki. Następnie szkoła otrzyma grant na przetestowanie wypracowanego wcześniej planu poprawy dostępności (zgodnie z Modelem), który umożliwi przeprowadzenie działań modernizacyjnych, zakupu pomocy dydaktycznych i wyposażenia. Placówki otrzymają również środki na działania podnoszące świadomość oraz kompetencje nauczycieli i specjalistów szkolnych.
 
Konkurs grantowy będzie dostępny dla wszystkich szkół podstawowych, niezależnie od ich zróżnicowania pod względem wielkości, formy własności (zarówno szkoły publiczne i niepubliczne), lokalizacji oraz rodzaju (szkoły specjalne, powszechne, integracyjne).

Projekt jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, oś priorytetowa IV: Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, działanie 4.1 Innowacje społeczne.  
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy