Reklama

Biznes

Unia Europejska dofinansuje budowę Via Carpatii

Opracowanie Aneta Gieroń, PAP
Dodano: 18.04.2019
45424_droga
Share
Udostępnij
W środę w Zamku w Łańcucie przedstawiciele 10 państw: Polski, Białorusi, Bułgarii, Chorwacji, Węgier, Litwy, Rumunii, Słowacji, Turcji i Ukrainy oraz Komisji Europejskiej podpisali porozumienie o włączenie Via Capratii do sieci najważniejszych dróg europejskich TEN-T. Polskę reprezentowali: marszałek Sejmu, Marek Kuchciński oraz minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk. Ale co ważniejsze, także w środę Parlament Europejski zdecydował o  dofinansowaniu z funduszy transgranicznych odcinków międzynarodowej drogi Via Carpatia. To oznacza, że dofinansowanie otrzyma między innymi odcinek drogi z Rzeszowa do Barwinka. 
 
Deklaracja Łańcucka III, zakłada wzmocnienie współpracy transportowej w Europie Środkowej i Południowej. Deklaracja przewiduje kontynuację rozwoju trasy Via Carpatia oraz przystąpienia do inicjatywy nowych członków.
 
Z inicjatywą utworzenia szlaku drogowego, łączącego Litwę, Polskę, Słowację i Węgry na wschodniej granicy Unii Europejskiej wystąpiła Polska już w 2006 r., kiedy to w Łańcucie odbyła się międzynarodowa konferencja – "Jedna droga – cztery kraje" z udziałem m.in. Prezydenta RP, Lecha Kaczyńskiego. Cztery kraje podpisały wówczas Deklarację Łańcucką w sprawie rozszerzenia Transeuropejskiej Sieci Transportowej poprzez utworzenie najkrótszego szlaku drogowego na osi Północ-Południe łączącego Litwę, Polskę, Słowację i Węgry. W 2010 roku do inicjatywy przyłączyły się trzy nowe kraje: Rumunia, Bułgaria i Grecja. Rok później marszałkowie województw: lubelskiego, mazowieckiego, podkarpackiego, podlaskiego i świętokrzyskiego podpisali w tej sprawie wspólne stanowisko, a w 2015 roku starania o Via Carpatia rozpoczęły wspólnie z województwem podkarpackim regiony ze Słowacji i Węgier. 
 
 
Fot. Materiały prasowe
 
–  To nasza wspólna szansa na pierwsze w historii połączenie naszych państw i regionów. Nowe państwa, czyli Białoruś i Chorwacja jeszcze bardziej urzeczywistnią ideę Trójmorza. Wkrótce dołączą do nas kolejne kraje jak Łotwa i Estonia – mówił w środę w Łańcucie minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.
 
Szlak drogowy Via Carpatia będzie przebiegał z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.
 
Ostateczny termin powstania całego polskiego odcinka Via Carpatia to 2025 rok. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako priorytet inwestycyjny. W Polsce szlak będzie miał długość  ponad 700 km i przebiegał przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu S19, która jest częścią trasy Via Carpatia, będzie miała ok. 170 km.
 
– Wielki dzień dla Via Carpatia, wielki dzień dla Polski Wschodniej i dla Podkarpacia, ponieważ jeszcze kilka lat temu nikomu się nie śniło, że będzie to możliwe – stwierdził Tomasz Poręba, europoseł PiS.
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy