Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Zdzisław Pupa senatorem. "Zmiażdżył" kontrkandydatów

A A A
Jaromir Kwiatkowski

Dodano: 09-09-2013

Zdzisław Pupa (fot. materiały prasowe)

Zdzisław Pupa (fot. materiały prasowe)

Niespodzianki w niedzielę nie było. Zdzisław Pupa (PiS) wygrał wybory uzupełniające do Senatu w okręgu nr 55 (powiaty: dębicki, mielecki, kolbuszowski, ropczycko-sędziszowski i strzyżowski). Pewnym zaskoczeniem może być jedynie skala jego zwycięstwa. Kandydat PiS otrzymał 60,8 proc. głosów – prawie trzykrotnie więcej niż jego główny kontrkandydat Mariusz Kawa (PO-PSL) – 21,3 proc. Kandydat Solidarnej Polski, Kazimierz Ziobro, uzyskał niewiele ponad 11 proc. głosów, pozostali otrzymali śladowe poparcie. Frekwencja była niska – do urn poszło niespełna 16 proc. uprawnionych.
 
Dr Paweł Kuca, politolog z Uniwersytetu Rzeszowskiego, uważa, że to było starcie partii politycznych, a nazwiska kandydatów nie miały wielkiego znaczenia. – Chodziło o to, by wyniki wyborcze wykorzystać w ogólnopolskiej akcji marketingowej tych partii – uważa Kuca.
 
Reklama
Osoba czy partyjny szyld
 
W przypadku PiS potwierdza to krótki wywiad, jakiego zwycięzca wyborów udzielił naszemu portalowi w poniedziałek rano. Zdzisław Pupa wyraża w nim radość z tego, że znaczący wynik osiągnęła jego partia (a nie on osobiście). W następnym zdaniu tłumaczy, dlaczego: „Sam bym takiego wyniku nie osiągnął, gdyby nie PiS, gdyby nie prezes i koledzy parlamentarzyści”.
 
Większy akcent na partię niż kandydata kładzie także poseł Stanisław Ożóg, lider PiS w okręgu rzeszowskim, który komentuje wynik wyborów następująco: - Wynik PiS, którego kandydatem był Zdzisław Pupa, nie jest zaskoczeniem. Takiego wyniku się spodziewaliśmy.

- Żałuję, że wyborcy nabierają się na demagogię, a nie rzetelne argumenty w trakcie kampanii. Na Podkarpaciu szczególnie to widać, że łatwo obiecywać - ubolewa posłanka Krystyna Skowrońska (PO), szefowa sztabu wyborczego Mariusza Kawy. I dodaje: - W przypadku pana Pupy był to prędzej głos  oddany na pana Kaczyńskiego. W przypadku pana Kawy stawialiśmy na osobę. Gdyby wyborcy patrzyli bardziej na osobę niż partyjny szyld, wynik Mariusza Kawy byłby lepszy.

Kto w co grał i co z tego wyszło

Zdaniem Pawła Kucy, skala zaangażowania PiS w tę kampanię (kilka wizyt prezesa Jarosława Kaczyńskiego, obecność innych liderów i całego klubu parlamentarnego) była bardzo wysoka. A teraz partia będzie mogła pokazać, że jej dobra passa, widoczna w sondażach i choćby podczas wyborów prezydenta Elbląga, trwa. Nie bez znaczenia dla wyniku osiągniętego przez Zdzisława Pupę było, według politologa z UR, poparcie, jakiego udzielił mu o. Tadeusz Rydzyk, dyrektor Radia Maryja.

PO z kolei uznała, że prawdopodobieństwo porażki jest duże i dlatego nie wystawiła samodzielnego kandydata. - Wspólny kandydat był bardziej na rękę Platformie niż PSL-owi - uważa Paweł Kuca. 
Reklama
 
Wynik osiągnięty przez koalicyjnego kandydata PO-PSL musi rozczarowywać. Tym bardziej, gdy się pamięta, że Kawa dwa lata temu przegrał z Władysławem Ortylem (PiS) wybory do Senatu w tym okręgu znacznie korzystniejszym procentowym stosunkiem głosów – 36:49. Poseł Stanisław Ożóg nie bez satysfakcji mówi, że niedzielny wynik kandydata PO-PSL jest „bardzo słaby”. I niewykluczone, że teraz PO zacznie się delikatnie od Mariusza Kawy dystansować. 
 
- Kandydat PO-PSL zebrał całą niechęć wyborców do rządu – podkreśla Paweł Kuca. Politolog uważa, że teraz ludowcy powinni przemyśleć, czy w kolejnych wyborach wchodzić w koalicję z PO, czy nie. – Bo co PSL miało z tego, że wystawiło wspólnego kandydata z PO? Sądząc po przebiegu kampanii, niewiele - uważa Kuca.

11 proc. dla Kazimierza Ziobry to dla Solidarnej Polski, zdaniem politologa z UR, przedłużenie nadziei na to, że SP będzie liczącą się siłą w skali ogólnopolskiej. Poseł Ożóg widzi to inaczej: - Wyborcy w Polsce, na Podkarpaciu, nie akceptują podziału prawicy. Zwłaszcza, że został on stworzony sztucznie przez Solidarną Polskę. Jednak potężne nakłady finansowe, agresywna kampania, zaangażowanie liderów, nie przełożyły się na wyborczy wynik SP.
 
Merytoryczne argumenty i emocje

Główni rywale inaczej widzą merytoryczną stronę kampanii. Mariusz Kawa uważa, że była ona mało merytoryczna. – Ze strony pana Pupy nie było woli rozmowy o kształcie i warunkach polityki rolnej – podkreśla kandydat PO-PSL, po czym dodaje: - My prowadziliśmy kampanię pozytywną, opartą o argumenty. Mówiliśmy o wyzwaniach stojących przed gospodarką. Druga strona grała na emocjach, a jeszcze na koniec sztaby PiS i SP wyciągnęły „kwity” na kontrkandydata.
Reklama
 
Zupełnie inaczej widzi to Zdzisław Pupa: „Zwyciężyła wizja Polski, która jest jednocześnie wizją Prawa i Sprawiedliwości. Pozostałe partie nie mają programu, posługują się ogólnikami” – powiedział w wywiadzie, który publikujemy poniżej.
 
Frekwencja - standard czy powód do niepokoju

Zwraca uwagę niska frekwencja przy urnach - niespełna 16 proc. Mariusz Kawa uważa, że do urn poszły tylko „żelazne” elektoraty poszczególnych partii. - Jako koalicyjny komitet PO-PSL zdawaliśmy sobie sprawę, że frekwencja może być niska, choć zabiegaliśmy o to, by ją podwyższyć – podkreśla.
 
Okazało się, że „żelazny” elektorat PiS-u na Podkarpaciu jest nie tylko liczniejszy, ale i bardziej zdyscyplinowany. – My mamy elektorat bardziej „miękki”, który trudniej zmobilizować – podkreśla kandydat PO-PSL.
 
Zdaniem Krystyny Skowrońskiej, do niskiej frekwencji przyczyniła się także słaba informacja o terminie wyborów. – Wiele osób nie było nawet świadomych, że są jakieś wybory – stwierdziła posłanka PO.
 
Jednak politolog Paweł Kuca uważa, że nie ma powodów do niepokoju. – Niska frekwencja przy tego typu wyborach to standard – podkreśla.
 

Rozmowa ze Zdzisławem Pupą (PiS), wybranym w niedzielę do Senatu w wyborach uzupełniających w okręgu nr 55.

Jaromir Kwiatkowski: Dla uważnych obserwatorów podkarpackiej sceny politycznej wyniki niedzielnych wyborów nie są zaskoczeniem. Ale rozmiary Pana zwycięstwa - już tak. Czy spodziewał się Pan aż tak wysokiego wyniku?
 
Zdzisław Pupa: Przede wszystkim chciałbym powiedzieć, że tak wysokie zwycięstwo przyjmuję z pokorą. Jest mi miło, że Prawo i Sprawiedliwość uzyskało na Podkarpaciu tak znaczący wynik. Sam bym takiego wyniku nie osiągnął, gdyby nie PiS, gdyby nie prezes i koledzy parlamentarzyści. Gdyby nie ludzie dobrej woli, nie związani z Prawem i Sprawiedliwością, którzy starali się mi pomagać i mnie wspierać. To wszystko wskazuje na to, że następuje odwrót od układu liberalno-lewicowego, który w Polsce dominuje, i że ludzie coraz bardziej czują się przedmiotem, a nie podmiotem różnych działań politycznych. Dobrze by było, aby – dla dobra Polski – ekipa rządząca zaczęła to rozumieć.
Reklama
 
PiS od 12 lat zawsze na Podkarpaciu wygrywał. Jednak czy tak wysokie zwycięstwo Pana jako kandydata tej partii nie świadczy o tym, że na to wysokie poparcie nałożyło się zmęczenie rządami PO-PSL?

Do tej pory straszono prezesem Jarosławem Kaczyńskim. Jednak ludzie przejrzeli już kłamstwa ekipy rządzącej, zrozumieli, że nie służy ona obywatelom, tylko sobie samej i dlatego – jak widać – następuje wyraźny odwrót od tej ekipy. 
 
Jak Pan skomentuje fakt, że centrale partyjne, zwłaszcza PiS, w dużej mierze PSL i Solidarnej Polski, w mniejszej PO, nadały tym wyborom znaczenie niewspółmiernie duże w porównaniu z rzeczywistym. Gołym okiem było widać, że potraktowały one te wybory jako poligon doświadczalny, który ma przynieść wiedzę o nastrojach społecznych w perspektywie „sezonu wyborczego 2014-2015”. 

Kampania wyborcza służyła poinformowaniu społeczeństwa o wizji Polski, jaką mają poszczególne partie. Zwyciężyła wizja Polski, która jest jednocześnie wizją Prawa i Sprawiedliwości. Pozostałe partie nie mają programu, posługują się ogólnikami. Nawet współczułem niektórym kandydatom, którzy zostali w kampanii osamotnieni. Powiedzmy sobie uczciwie, pan Kawa pozostał sam, bo nie stanął za nim premier, który – mimo zapowiedzi – nie przyjechał na Podkarpacie, a politycy PSL – po początkowych wizytach – później jakby się wycofali. Współczuję panu Kawie, bo nie dostał żadnego wsparcia. Natomiast Prawo i Sprawiedliwość stało za mną od początku do końca.
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2021-11-26 18:58
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2021-11-26
USD 4,1754 +0,37%
EUR 4,7038 +0,75%
CHF 4,5071 +1,15%
GBP 5,5597 +0,23%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1731,30 +0,00% [21:59]
 Ropa brent baryłka 64,38 +0,00% [21:58]
 Pallad uncja 2680,00 +0,00% [21:57]
 Platyna uncja 1191,10 +0,00% [21:59]
 Srebro uncja 25,11 +0,00% [21:59]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.