Reklama

Biznes

Od 3 września zmiany w prawie transportowym. Co trzeba wiedzieć? TSLA EXPO 2018

Jaromir Kwiatkowski
Dodano: 01.10.2018
41184_transport
Share
Udostępnij
Zmiany w taryfikatorze oraz nowe naruszenia i kary to najważniejsze zmiany w znowelizowanej ustawie o transporcie drogowym, która weszła w życie 3 września br. Nowe uregulowania przedstawił podczas Kongresu TSLA EXPO Rzeszów 2018 w G2A Arenie w Jasionce, Paweł Miąsik z Agencji Bezpieczeństwa Transportu. 
 
Najważniejsze dla przewoźników są przede wszystkim zmiany w taryfikatorze. Został on dostosowany do unijnego rozporządzenia 403/2016 i zawiera podział naruszeń na poważne (PN), bardzo poważne (BPN) i najpoważniejsze (NN). 
 
Warto wiedzieć, że do najpoważniejszych naruszeń zalicza się: przekroczenie maksymalnych 6- lub 14-dniowych okresów prowadzenia pojazdu o co najmniej 25 proc.; przekroczenie, w rozliczeniu dziennym, o co najmniej 50 proc. maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy lub czasu odpoczynku trwającego nieprzerwanie przynajmniej 4,5 godziny; brak tachografu bądź ogranicznika prędkości lub korzystanie z  nielegalnego urządzenia, jak również fałszowanie wykresów lub danych pobranych z tachografu lub karty kierowcy; kierowanie pojazdem bez ważnego certyfikatu stwierdzającego zdatność do ruchu drogowego, jeżeli taki dokument jest wymagany na mocy prawa wspólnotowego, lub z poważnym uszkodzeniem m.in. układu hamulcowego, kierowniczego, kół/opon, zawieszenia lub podwozia, które mogłoby stanowić bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa drogowego prowadzące do podjęcia decyzji o unieruchomieniu pojazdu; transport towarów niebezpiecznych, których przewożenie jest zakazane lub które są przewożone w sposób zakazany, bez zezwolenia lub bez oznaczenia ich w  pojeździe; przewóz osób lub towarów bez ważnego prawa jazdy lub przez przedsiębiorcę, który nie posiada ważnej licencji wspólnotowej; posługiwanie się przez kierowcę sfałszowaną kartą kierowcy, kartą, której nie jest posiadaczem lub którą otrzymał na podstawie fałszywych oświadczeń lub sfałszowanych dokumentów; przewóz towarów przekraczających o  20 proc. lub więcej maksymalną dopuszczalną masę całkowitą w  przypadku pojazdów o powyżej 12 ton oraz przekraczających o 25 proc. lub więcej – w przypadku pojazdów do 12 ton.
 
 
Fot. Tadeusz Poźniak
 
Pojawiły się kary za naruszenia, za które do tej pory w Polsce ITD nie nakładała sankcji, np. za brak wpisu kraju rozpoczęcia/zakończenia pracy w tachografie cyfrowym, czy za przekroczenie 10 godzin czasu pracy wykonywanej w porze nocnej.
 
Jedna z surowszych kar dotyczy ewidencjonowania czasu pracy. Za fałszowanie ewidencji lub odmowę udostępnienia jej kontrolerom można teraz otrzymać karę w wysokości 8 tys. zł. Maksymalna kara dla przedsiębiorcy podczas kontroli drogowej wzrośnie z 10 do 12 tys. zł.
 
Istotną kwestią jest też zmiana trybu nakładania kar na osoby zarządzające transportem z wykroczeniowego na administracyjny. Maksymalna kara za wszystkie naruszenia dla osoby zarządzającej również się zmieniła i wynosi obecnie 3 tys. zł. 

Doprecyzowane zostały przepisy odnoszące się do postępowań w sprawie oceny dobrej reputacji przewoźnika w celu np. uruchamiania procedury związanej z ,,dobrą reputacją”.
 
Nowością jest procedura cofnięcia wypisów z licencji wspólnotowej oraz zawieszenia wydawania nowych wypisów. Stwierdzenie przez odpowiedni organ (starostę lub GITD) trzech poważnych naruszeń lub jednego bardzo poważnego naruszenia w przeliczeniu na kierowcę na rok w danym przedsiębiorstwie powoduje wydanie ostrzeżenia o możliwości wszczęcia takiej procedury. Odtąd rozpoczyna się okres, w którym każde kolejne bardzo poważne naruszenie odnotowane przez organ może skutkować coraz bardziej dotkliwymi sankcjami dla przedsiębiorcy. Ostrzeżenie uznaje się za niebyłe po upływie roku od dnia stwierdzenia przez organ bardzo poważnego naruszenia.
 
W przypadku, gdy w ciągu roku od wydania ostrzeżenia organ stwierdzi drugie bardzo poważne naruszenie, dokonuje w drodze decyzji administracyjnej: cofnięcia na okres trzech miesięcy 20 proc. wypisów z licencji wspólnotowej oraz zawieszenia wydawania dodatkowych wypisów na okres sześciu miesięcy – gdy przedsiębiorca posiada więcej niż 10 wypisów z licencji wspólnotowej; cofnięcia jednego wypisu na okres trzech miesięcy oraz zawieszenia wydawania dodatkowych wypisów na okres sześciu miesięcy – gdy przedsiębiorca posiada od 2 do 10 wypisów z licencji wspólnotowej lub zawieszenia wydawania dodatkowych wypisów z licencji wspólnotowej na okres sześciu miesięcy – gdy przedsiębiorca posiada jeden wypis. Jeżeli w ciągu roku od dnia wystosowania ostrzeżenia stwierdzone zostanie trzecie bardzo poważne naruszenie – organ wszczyna postępowanie administracyjne w zakresie spełniania przez przedsiębiorcę wymogu dobrej reputacji.
 
 
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy