Wywiad z Jędrzejem Bobowskim grafikiem projektantem przeprowadził Adam Cynk
Adam Cynk:
Jest Pan znanym projektantem grafiki reklamowej. Niedawno można było oglądać retrospektywną wystawę Pańskich Plakatów w Miejskim Ośrodku Kultury w Dębicy. Teraz przygotowania do dużej wystawy poświęconej projektom znaków graficznych w Krakowie. Co zobaczymy tym razem?
Jędrzej Bobowski :
Przede wszystkim wybór projektów logo z ostatnich 10 lat a jest tego o ile dobrze policzę koło 150 realizacji dla różnych firm, instytucji kultury i osób prywatnych. Nie zabraknie też kilku plakatów o charakterze znaku graficznego.
A.C:
Jakie kryteria powinno spełniać dobrze zaprojektowane logo?
J.B:
To przede wszystkim jednoznaczność, czyli to, że grafika powinna kojarzyć się z zadaną tematyką. Jednocześnie bardzo ważną cechą znaku graficznego powinna być czytelność, a co za tym idzie i jego skalowalność. Na koniec oryginalność czyli to co ma wyróżnić projekt wśród innych rozwiązań.
A.C:
Czym zatem jest znak graficzny?
J.B :
Jest uproszczonym sposobem komunikacji. W przeciwieństwie do na przykład ilustracji książkowej, gdzie poszerzona narracja jest wręcz wskazana –znak posługuje się syntezą, skrótem myślowym.
A.C:
Skąd ta potrzeba skrótu?
J.B:
Ponieważ w większości zagadnień chodzi tu o nasze bezpieczeństwo tak jak choćby w systemie znaków drogowych. Będąc w obcym mieście na dworcu czy lotnisku dzięki jednoznaczności znaków możemy też komfortowo i bezstresowo dotrzeć w pożądane miejsce. Nasza percepcja jest ograniczona, więc dobrze zaprojektowany znak ma pomagać – nie odwrotnie..
A.C:
A jak się to ma w wypadku znaków graficznych dla dużych firm i korporacji?
J.B:
Geneza znaków korporacyjnych sięga głęboko czasów średniowiecza, gdzie rywalizujące ze sobą państwa-miasta posiadały wyróżniającą identyfikacje w postaci herbów, proporców, flag czy oznakowań na zbrojach rycerzy.
Obecnie świat bardzo przyspieszył i brakuje nam czasu na analizę. Łakniemy prostoty przekazu. Dobrze zaprojektowany znak graficzny jest podstawą komunikacji wizualnej między firmą a klientem.
A.C:
Zaprojektował Pan dziesiątki znaków graficznych. Czy jest taki , z którego realizacji jest szczególnie zadowolony?
J.B:
Dla mnie jako projektanta, szczególnie istotne jest by znak dobrze ,,pracował’’ dla klienta. ,,Pracował’’ to znaczy zarabiał na siebie – poprzez swoją funkcjonalność, łatwość aplikacji na różnych nośnikach reklamowych, łatwość w zapamiętaniu. Wracając do pytania jestem zadowolony kiedy znak się sprawdza.
A.C:
Jak wygląda Pana praca nad projektem?
J.B:
Do każdego zamówienia podchodzę indywidualnie i traktuję je jako kolejne ekscytujące wyzwanie projektowe. Na pierwszym etapie chcę jak najwięcej dowiedzieć się o specyfice firmy jak i jej oczekiwaniom względem rynku odbiorców – tak zwanej grupy docelowej.
Później wykonuje szereg szkiców, z których te kilka , które uważam za dobre przesyłam w formie koncepcji do klienta. Pozostaje na koniec konstruktywna rozmowa i wybranie finalnego projektu.
A.C:
Życzę więc Panu dużo ciekawych wyzwań w pracy projektowej i dziękuję za rozmowę
J.B:
Dziękuję serdecznie i zapraszam wszystkich do współpracy
Jędrzej Bobowski ur. 1971 r. w Krakowie. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie na wydziale Grafiki. Wykładowca akademicki i grafik projektant. Tworzy opracowania graficzne okładek , ilustracji, znaków firmowych i reklam w szerokim zakresie. Szczególną uwagę przywiązuje do projektowania znaków graficznych i plakatu. Wystawiał prace na kilkudziesięciu wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą. Laureat konkursów graficznych.
Zapraszam do kreatywnej współpracy w zakresie plakatu i szeroko rozumianej grafiki projektowej.
Jedrzej_bobowski@vp.p
kom. 0048-669-999-188