Skuteczna sprzedaż wymaga dobrego planu działania. W związku z tym najlepiej opierać się na strategii idącej z duchem czasu, takiej jak na przykład omnichannel. Jeśli nie wiesz, czym właściwie jest omnichannel, to w tym artykule zostanie to przedstawione.
Czym tak naprawdę jest omnichannel?
Omnichannel to przede wszystkim strategia marketingowa, która bazuje na integracji wszystkich kanałów korporacyjnych w celu interakcji z konsumentami, a także stworzenia spójnego wizerunku marki. Marketing wielokanałowy polega na zapewnieniu klientom takiego samego doświadczenia w odniesieniu do odbioru każdego kanału marki. Ta aktywność obejmuje zarówno kanały fizyczne (np. sklepy), a także kanały cyfrowe (np.sklepy internetowe czy też media społecznościowe). Podczas gdy e-commerce opiera się wyłącznie na sprzedaży online, a handel detaliczny opiera się na sprzedaży bezpośredniej, omnichannel wykorzystuje oba jednocześnie i pozwala na miks różnych kanałów. Omnichannel marketing to naprawdę nowoczesna praktyka nastawiona w głównej mierze na wygodę klienta, która pozytywnie wpływa na sprzedaż oraz wizerunek danej marki.
Audyt Omnichannel
Omnichannel jest między innymi elementem analizy istniejącej strategii omnichannel, porównania procesu z kontekstem rynkowym lub też zarekomendowania zmian w procesie z wykorzystaniem dostępnych procedur lub technologii. Doradztwo omnichannel to element łączący domenę e-commerce, retail i logistykę. Potencjalny zakres audytu omnichannel koncentruje się na:
-Zbadaniu aktualnej sytuacji przedsiębiorstwa.
-Researchu konkurencji, a także benchmarkingu.
-Kreacji odpowiednich kanałów kontaktu.
Skuteczność podejścia omnichannel zależy przede wszystkim od znajomości klienta, a także słabych i mocnych stron dotychczasowych działań. Wszystkich tych czynników można się nauczyć właśnie poprzez przeprowadzenie audytu. Podstawą przeprowadzonego audytu omnichannel jest analiza wielu urządzeń oraz wszystkich kanałów, z którymi dany klient może się spotkać wchodząc w interakcję z daną marką.
-Etap 1 to Analiza, na którą składa się zdefiniowanie kluczowych celów biznesowych, procesów, a także ograniczeń technicznych, zdefiniowanie kluczowych produktów czy też kanałów kontaktu.
-Etap 2 to tak zwana Eksploracja. Jest to analiza konkurencji (benchmarki, raporty branżowe), audyt analityczny (Google Analytics), audyt kanałów kontaktu (Omniland), a także scenariusze użycia, Customer Journey Buying Map, profile użytkowników (persony).
-Na Etap 3 składają się warsztaty i sprawozdania. Jest to raport końcowy z podsumowaniem projektu oraz listą rekomendacji zmian.
Omnichannel- Podsumowanie
Omnichannel to przed wszystkim sprzedaż wielokanałowa, a dokładniej mówiąc strategia zakładająca integrację wszystkich kanałów sprzedaży w celu interakcji z klientami danej firmy. Oznacza to, że konsumenci otrzymują doświadczenie podobne do marki niezależnie od tego, czy wchodzą z nią w interakcję za pośrednictwem strony internetowej, sklepu stacjonarnego albo też aplikacji na smartfona. W związku z tym ta strategia nie dotyczy tylko kanałów online, dotyczy wszystkich kanałów. Dlatego też wiele sklepów internetowych zachęca swoich klientów do kupowania produktów online i odbierania ich w sklepie. To jeden z elementów marketingu omnichannel.