Analiza zachowania użytkowników na naszej stronie internetowej to absolutna podstawa analityki internetowej i nieodłączny element związany z prowadzeniem kampanii marketingowych. Samo przyciągnięcie ruchu na stronę w większości przypadków nie jest celem właścicieli witryny czy sklepu internetowego. Najważniejsze jest dokonanie zakupu lub zamówienie usługi. Jeśli nie podpięliśmy narzędzi internetowych do śledzenia zachowania naszych klientów możemy tracić naprawdę sporo informacji na temat użyteczności naszej witryny, co w oczywisty sposób przekłada się na konwersję. Z tego tekstu dowiesz się, dlaczego warto rozpocząć analizę zachowania użytkowników, z jakich narzędzi skorzystać i na jakie wskaźniki zwrócić uwagę.
Czym jest śledzenia zachowania użytkowników na stronie?
Śledzenie zachowania użytkownik to proces gromadzenia informacji o odwiedzających naszą witrynę z pomocą specjalistycznego oprogramowania. Dzięki niemu możemy zweryfikować, jakie podstrony są przez nich odwiedzane, a także,jakie treści przyciągają ich uwagę. Możemy zweryfikować, jak wygląda ścieżka zakupowa i jak nasi potencjalni klienci poruszają się po naszej stronie. Dowiemy się, w które elementy w naszej witrynie klikają, a które pomijają mimo naszych starań. Jednocześnie możemy się dowiedzieć, na jakich stronach spędzają mnóstwo czasu, a które opuszczają natychmiast. Jeśli chciałbyś poznać lepiej użyteczność swojej witryny poprzez analizę zachowania użytkowników, to świetnym rozwiązaniem będzie zdecydowanie pomoc specjalistów w tej dziedzinie, np. firmę Conversion, która od lat zajmują się szeroko rozumiana analityką internetową i UX.
Dlaczego analiza zachowania użytkowników jest tak ważna dla Twojego biznesu?
Samo śledzenie zachowania nie jest oczywiście celem samym w sobie. Zebrane dane należy przeanalizować. Po co to wszystko? Dzięki analizie problemów możemy zrozumieć słabe i mocne strony naszej witryny, a tym samym zadbać o optymalizację elementów, które użytkowników odstraszają, irytują lub są po prostu dla nich niezrozumiałe. Możemy między innymi dowiedzieć się, dlaczego użytkownicy, którzy rozpoczynają proces zakupowy, przerywają go. Poprawa kilka elementów często może wpłynąć na znaczny wzrost przychodów. Jednocześnie szczegółowa ich analiza zachowania pozwala nam na ich lepsze poznania, co może się przełożyć na lepsze dopasowanie oferty, jak i kampanii marketingowych.
Z jakich narzędzi warto korzystać przy badaniu zachowania użytkowników?
Jednym z najbardziej podstawowych narzędzi, które muszą być zaimplementowane na stronie internetowej jest z całą pewnością darmowy Google Analytics. Dzięki niemu dowiemy się, z jakich kanałów trafiają do nas użytkownicy, poznamy dane demograficzne na ich temat, a także dowiemy się z jakich urządzeń korzystają. Dzięki Google Analytics dowiemy się również oczywiście, jak wygląda przepływ użytkowników pomiędzy poszczególnymi podstronami w naszym serwisie. Ta usługa umożliwia zebranie jeszcze wielu informacji, ale jeśli chcemy bardziej kompleksowo podejść do analizy użytkowników na pewno nie warto na tym poprzestawać. Świetnym rozwiązaniem jest wykorzystanie tzw. map ciepła, dzięki którym możemy zebrać informacje na temat ruchów myszką czy kliknięć naszych potencjalnych klientów. Możemy w ten sposób dowiedzieć się, w których miejscach na stronie umieścić najważniejsze z naszego punktu widzenia elementy.
Zebranie takich informacji do analizy jest możliwe między innymi dzięki takim programom jak Hotjar Czy Crazy Egg. Umożliwiają one także nagrywanie sesji na naszej stronie, dzięki czemu będziemy w stanie poznać realne problemy naszych użytkowników.
Możemy również badać użyteczność naszej witryny poprzez testy z pomocą takich narzędzi jak Google Optimize. Dzięki niemu jesteśmy w stanie sprawdzić, jak użytkownicy zachowują się na różnych wersjach naszej strony internetowej.
Jakie wskaźniki wziąć pod uwagę
Istnieje wiele wskaźników, na które warto zwracać uwagę w przypadku analizy użytkowników. Można między innymi weryfikować współczynnik zaangażowania, który możemy zdefiniować przez czas spędzony na stronie lub ilość odwiedzonych podstron. Warto analizować ponadto kliknięcia, ruchy myszką, a także głębokość przewijania strony. Dobry analityk nie pominie również stron analizy stron wejścia i wyjścia. Jednak oczywiście ostatecznym elementem do analizy, który interesuje wszystkich to współczynnik konwersji.