Reklama
REKLAMA
Automatycznie wyświetlimy artykuł za 10 sekund
Przejdź do artykułu
Reklama
Reklama

Najbardziej popularne pojęcia związane z public relations

A A A
materiał partnera

Dodano: 22-09-2021

Najbardziej popularne pojęcia związane z public relations
 
 
Amerykańskie Towarzystwo Public Relations definiuje PR jako „strategiczny proces komunikacji, który buduje wzajemnie korzystne relacje między organizacjami a ich otoczeniem”. Zasadniczo specjaliści ds. public relations zarządzają więc wizerunkiem i reputacją firm oraz instytucji. Podobnie jak w innych branżach, eksperci ds. wizerunku posługują się wieloma skrótami, akronimami i pojęciami, które warto znać. Oto przegląd najważniejszych z nich. 
 
Media relations, NDA
 
Media relations (inaczej relacje z mediami) – to narzędzie budowania i utrzymywania kontaktu pomiędzy specjalistami ds. public relations a przedstawicielami mediów i dziennikarzami. Łukasz Jurkiewicz z Pan Pikto, agencji PR w Katowicach mówi, że “Media relations polega na budowaniu partnerskich relacji pomiędzy zespołem odpowiedzialnym za PR w organizacji a przedstawicielami mediów.”
Reklama
 
NDA (Umowa o zachowaniu poufności - ang. non-disclosure agreement) – umowa, w ramach której strony zobowiązują się do przestrzegania zasad poufności, w tym zakazu ujawniania informacji, wiedzy lub materiałów poufnych. Czasami zawiązywana jest jako część innej umowy, na przykład o świadczeniu usług. Istotny element podczas zawierania współpracy z agencją PR, która zobowiązuje się do zachowania wszelkich informacji dotyczących organizacji.
 
Informacja prasowa, artykuł sponsorowany
 
Informacja prasowa (komunikat prasowy, ang. press release) – zwięzła informacja napisana najczęściej przez specjalistę ds. public relations i wysłana do przedstawicieli mediów, aby zainteresować ich poruszoną tematyką. Dotyczy zdarzeń, idei, osób, działań i procesów zachodzących w organizacji. Bardzo często odpowiada na następujące pytania: co, kto, kiedy, jak i dlaczego. Zawiera najczęściej tytuł, wprowadzenie, rozwinięcie, komentarze i dane do kontaktu. Jest materiałem, na podstawie którego dziennikarz może stworzyć własny artykuł. Jest najważniejszym narzędziem relacji z mediami, pełniąc funkcję oficjalnego dokumentu organizacji zawierającego jej stanowisko. Informacja prasowa jest częścią tak zwanego press packa, czyli zestawu informacji dla mediów.
 
Artykuł sponsorowany (ang. advertorial) – artykuł, za którego publikację należy zapłacić konkretnemu medium np. portalowi informacyjnemu lub branżowemu. Zawiera elementy reklamy i najczęściej jest oznaczony jako “materiał reklamowy, “materiał partnera”, “artykuł sponsorowany”. Takie oznaczenie wskazuje na płatny charakter publikacji. Najczęściej wprost opisuje produkt lub usługę lub przedstawia ich wykorzystanie w określonym kontekście, np. w formie poradnika. Używany przez PR-owców w szczególnych okolicznościach, zwykle przy publikacji ważnego oświadczenia lub sprostowania. Zwykle jest jednak narzędziem specjalistów ds. marketingu. 
Reklama
 
Brief, Briefing prasowy, Konferencja prasowa
Brief – dokument lub formularz, który pozwala agencji PR poznać lepiej potencjalnego klienta i jest podstawą do stworzenia oferty. Określa wymagania wobec obsługi agencji, aktualne problemy, oczekiwane działania i rezultaty, ale też opis firmy, historię komunikacyjną, wyróżnienie produktów lub usług oraz celów komunikacyjnych.
 
Briefing prasowy – to uproszczone spotkanie z dziennikarzami, które jest często organizowane z dnia na dzień z konkretnego powodu np. przetargu, kryzysu, ważnego wydarzenia. Służy przede wszystkim zwięzłemu przekazaniu informacji prasie na temat zaistniałej sytuacji, odbywa się w pozycji stojącej i dotyczy jednego tematu przewodniego spotkania.
 
Konferencja prasowa – wydarzenie organizowane z większym wyprzedzeniem w celu przekazania oficjalnego stanowiska firmy lub osoby oraz odpowiedzi na pytania mediów. Najczęściej występuje na niej rzecznik prasowy lub przedstawiciel firmy, który podobnie jak na briefingu, odczytuje lub prezentuje wcześniej przygotowane oświadczenie. Zwykle oznacza spotkanie w sali konferencyjnej, w której przed osobą przemawiającą zasiadają przedstawiciele mediów. Po jego wygłoszeniu oświadczenia następuje czas na zadawanie pytań, na zasadach określonych przez organizatora konferencji prasowej.
 
Czarny PR
 
Czarny PR – potoczne określenie na zaplanowane działania ukierunkowane na dezorientację i próbę zniszczenia reputacji firmy lub osoby. Pierwotnie pojęcie czarnego PR (ang. Black PR) funkcjonowało w odniesieniu do PR ukierunkowanego na afroamerykańską społeczność w USA. Dziś oznacza działanie nieetyczne, niemające wpływu z profesjonalnym prowadzeniem usług w zakresie public relations. Ta praktyka ma na celu podkreślenie wad, ujawnienie nieprawdziwej informacji, preparowanie faktów, tworzenie plotek lub wyciąganie daleko idących wniosków np. na temat konkurencji. Samo określenie czarnego PR budzi poruszenie wśród specjalistów ds. PR. Według nich public relations, jako dziedzina nauki, sama w sobie jest etyczna i nie powinno się jej wiązać z niemoralnymi działaniami.
Reklama
 
Zarządzanie kryzysowe
 
Zarządzanie kryzysowe – funkcja zarządzania komunikacją wykorzystywana do przeprowadzenia firmy, instytucji lub osoby przez kryzys np. wizerunkowy, wynikający z popełnionego błędu lub niekorzystnych okoliczności. Obejmuje przygotowanie się na wypadek wystąpienia sytuacji kryzysowej, które często pozwala na jego uniknięcie lub odpowiednią reakcję. W przypadku jej wystąpienia konieczne jest powołanie komórki kryzysowej (inaczej zwanej sztabem kryzysowym), której zadaniem jest zdefiniowanie przyczyn i ustalenie faktów, wypracowanie planu działania oraz klucza komunikacji z otoczeniem organizacji. Zarządzanie kryzysowe obejmuje także proces szkolenia pracowników oraz stworzenia wskazówek komunikacyjnych na wypadek wystąpienia trudnej sytuacji. 
Reklama
Reklama
Reklama
zobacz więcej

POLECANE

Money.pl - Kliknij po więcej
Giełda
GPW 2021-10-15 18:58
WIG Informujemy, iż w związku ze zmianami zasad dystrybucji danych GPW wprowadzonymi 1 stycznia 2018 r. notowania dostępne są bezpośrednio na stronie money.pl
WIG20
mWIG40
sWIG80
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2021-10-15
USD 3,9413 +0,03%
EUR 4,5733 -0,08%
CHF 4,2691 -0,29%
GBP 5,4083 +0,11%
Wspierane przez Money.pl
Money.pl - Kliknij po więcej
Surowce - notowania online
Nazwa Jednostka Wartość [USD] Zmiana Ostatnia zmiana
 Złoto uncja 1731,30 +0,00% [21:59]
 Ropa brent baryłka 64,38 +0,00% [21:58]
 Pallad uncja 2680,00 +0,00% [21:57]
 Platyna uncja 1191,10 +0,00% [21:59]
 Srebro uncja 25,11 +0,00% [21:59]
Wspierane przez Money.pl
RZESZÓW WEATHER
Reklama

NASI PARTNERZY

zamknij

Szanowny Czytelniku !

Zanim klikniesz „Zgadzam się” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Zgadzam się” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres.

Zgoda

Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy SAGIER Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych, w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i w aplikacjach w celu ustalenia Twoich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania reklamy i oferty) w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników, kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić zgody, kliknij „Nie teraz”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz edytować zakres zgody, w tym wycofać ją całkowicie, przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania Twoich danych osobowych w celach marketingowych Zaufanych Partnerów. Zaufani Partnerzy to firmy z obszaru e-commerce i reklamodawcy oraz działające w ich imieniu domy mediowe i podobne organizacje, z którymi Grupa SAGIER współpracuje.
Podmioty z Grupy SAGIER w ramach udostępnianych przez siebie usług internetowych przetwarzają Twoje dane we własnych celach marketingowych w oparciu o prawnie uzasadniony, wspólny interes podmiotów Grupy SAGIER. Przetwarzanie takie nie wymaga dodatkowej zgody z Twojej strony, ale możesz mu się w każdej chwili sprzeciwić. O ile nie zdecydujesz inaczej, dokonując stosownych zmian ustawień w Twojej przeglądarce, podmioty z Grupy SAGIER będą również instalować na Twoich urządzeniach pliki cookies i podobne oraz odczytywać informacje z takich plików. Bliższe informacje o cookies znajdziesz w akapicie „Cookies” pod koniec tej informacji.

Administrator danych osobowych

Administratorami Twoich danych są podmioty z Grupy SAGIER czyli podmioty z grupy kapitałowej SAGIER, w której skład wchodzą Sagier Sp. z o.o. ul. Mieszka I 48/50, 35-303 Rzeszów oraz Podmioty Zależne. Ponadto, w świetle obowiązującego prawa, administratorami Twoich danych w ramach poszczególnych Usług mogą być również Zaufani Partnerzy, w tym klienci.
PODMIOTY ZALEŻNE:
http://www.biznesistyl.pl/
http://poradnikbudowlany.eu/
http://modnieizdrowo.pl/
http://www.sagier.pl/
Jeżeli wyrazisz zgodę, o którą wyżej prosimy, administratorami Twoich danych osobowych będą także nasi Zaufani Partnerzy. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie na stronie naszej polityki prywatności i tam też zmodyfikować lub cofnąć swoje zgody.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:
• 1. Jeśli zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi (np. usługi zapewniającej Ci możliwość zapoznania się z jednym z naszych serwisów w oparciu o treść regulaminu tego serwisu), to możemy przetwarzać Twoje dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
• 2. Zapewnianie bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszanie naszych usług i dopasowanie ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach), jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług (np. jeśli interesujesz się motoryzacją i oglądasz artykuły w biznesistyl.pl lub na innych stronach internetowych, to możemy Ci wyświetlić reklamę dotyczącą artykułu w serwisie biznesistyl.pl/automoto. Takie przetwarzanie danych to realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów.
• 3. Za Twoją zgodą usługi marketingowe dostarczą Ci nasi Zaufani Partnerzy oraz my dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np. produktu, którego możesz potrzebować) reklamodawcy i ich przedstawiciele chcieliby mieć możliwość przetwarzania Twoich danych związanych z odwiedzanymi przez Ciebie stronami internetowymi. Udzielenie takiej zgody jest dobrowolne, nie musisz jej udzielać, nie pozbawi Cię to dostępu do naszych usług. Masz również możliwość ograniczenia zakresu lub zmiany zgody w dowolnym momencie.

Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania, czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy, przez czas jej wykonywania i ewentualnie okres przedawnienia roszczeń z niej (zwykle nie więcej niż 3 lata, a maksymalnie 10 lat), a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora, do czasu zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu.

Przekazywanie danych

Administratorzy danych mogą powierzać Twoje dane podwykonawcom IT, księgowym, agencjom marketingowym etc. Zrobią to jedynie na podstawie umowy o powierzenie przetwarzania danych zobowiązującej taki podmiot do odpowiedniego zabezpieczenia danych i niekorzystania z nich do własnych celów.

Cookies

Na naszych stronach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również podmioty z Grupy SAGIER oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą dopasowywać reklamy do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie. Szczegółową informację na temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym linkiem. Pod tym linkiem znajdziesz także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, aby ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego urządzenia.

Twoje uprawnienia

Przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas, inne podmioty z Grupy SAGIER i Zaufanych Partnerów:
1. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać (cofnięcie zgody oczywiście nie uchyli zgodności z prawem przetwarzania już dokonanego na jej podstawie);
2. Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pod tym adresem znajdziesz dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.