Budowanie marki osobistej, inaczej personal branding, to działania, które umożliwiają pokazanie swoich kompetencji i wartości w sposób pozwalający na wyróżnienie się i osiągnięcie celów zawodowych. Istotne jest, by charakteryzowała ją autentyczność i spójność. Budowanie marki to ciągły proces wymagający opracowania strategii. Jak ją tworzyć? Jakie działania PR mogą pomóc?
Słowo „marka” najczęściej kojarzy się z produktami czy usługami oferowanymi przez dane przedsiębiorstwo — firmy pracują nad nimi, starając wyróżnić się na tle konkurencji i umocnić swoją pozycję na rynku. Równolegle funkcjonuje tzw. personal branding — określenie nie odnosi się do firmy czy oferowanych produktów, ale do osoby budującej swój wizerunek jako przedsiębiorcy lub pracownika (ale też eksperta etc.). W obu omawianych przypadkach istotna jest strategia — określenie celów i znalezienie sposób na ich osiągnięcie.
O czym należy pamiętać, budując markę osobistą?
Budowanie marki osobistej jest procesem, wymaga systematycznej pracy, ale przede wszystkim dobrze przygotowanego planu. Do osiągnięcia zawodowego sukcesu nie wystarczą wysokie kompetencje i ugruntowana wiedza, konieczne jest zdobywanie nowych umiejętności, a co się z tym wiąże, przekazywanie określonych komunikatów swoim klientom i partnerom biznesowym. Otoczenie, w którym funkcjonuje biznes, musi otrzymywać informację na temat działalności i wyznawanych wartości danego przedsiębiorcy. Co więcej, płynące wiadomości muszą tworzyć spójny i autentyczny przekaz. Kreowanie nieprawdziwego wizerunku bardzo szybko prowadzi do zmniejszenia prawdomówności i dyskwalifikacji na rynku.
Co będzie potrzebne, by zbudować silną markę osobistą? Osoby planujące karierę potrafią określić swoje pragnienia i wyznaczyć cele, jednak często działają bez zdefiniowanego planu, ponieważ nie wiedzą, jaką drogę obrać. Gdzie szukać wsparcia? Agencje public relations nie tylko pomagają budować wizerunek firm, ale również marki osobiste. Warto przekonać się, jakie działania PR mogą okazać się skuteczne.
Czym powinna wyróżniać się marka osobista?
Działania PR skupiają się na kreowaniu obrazu przedsiębiorcy, ale również specjalistów poszukujących dobrej pracy. Wizerunek musi budzić pozytywne emocje, budować zaufanie, pokazywać kluczowe kompetencje i umiejętności danej osoby. Marka osobista ma podkreślać reprezentowane wartości, dlatego warto je wcześniej wyselekcjonować, określić i nazwać. W tworzeniu strategii ważne jest także wyznaczenie grupy odbiorców, do których zostanie skierowany komunikat. Budując swój wizerunek, trzeba pamiętać o byciu autentycznym, ale również o cechach wyróżniających, unikalnych.
Praca nad marką, własnym wizerunkiem, nie jest drogą prostą, a osiągnięcie celów wymaga czasu — ważna jest systematyczność w podejmowanych działaniach. Warto jednak pamiętać, że personal branding powinien prowadzić do bycia postrzeganym jako osoba kompetentna i wartościowa na rynku.