250 mln zł dofinansowania uzyskał Rzeszów na wybudowanie ostatniej części północnej obwodnicy miasta – łącznika ulicy Warszawskiej z Krakowskiej. Do wybudowania jest 6,5 km drogi z wiaduktem nad torami. Założenia do projektu przygotuje firma Sweco z Poznania, która właśnie wygrała przetarg.
Trasa północna Rzeszowa docelowo będzie się składać z trzech odcinków. Dwa z nich są gotowe. Pierwszy połączył ul. Rzecha z Lubelską. Jego częścią jest most im. Tadeusza Mazowieckiego. Drugi odcinek to oddana w 2019 roku droga, która została wybudowana pomiędzy ul. Lubelską a Warszawską. Każda ma po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, rozdzielone pasem zieleni, a także chodniki i ścieżki rowerowe. Tak samo będzie wyglądał ostatni odcinek, czyli połączenie ulic Warszawskiej z Krakowską o długości 6,5 km. Jego ważnym elementem będzie wiadukt nad ul. Warszawską oraz torami kolejowymi, który będzie miał ponad 300 metrów długości. Następnie droga zostanie poprowadzona w kierunku zachodnim, do terenów strefy przemysłowej Dworzysko i gdzie skręci w kierunku południowym i dojdzie do ul. Krakowskiej.
Za osiem miesięcy będą założenia do projektu. Potem przetarg
Przyszłe połączenie drogowe częściowo będzie przebiegać poza granicami Rzeszowa, dlatego też w jego realizację zaangażowane są władze Rzeszowa i województwa podkarpackiego. Z pieniędzy miasta i województwa sfinansowany zostanie program funkcjonalno-użytkowy, czyli szczegółowe założenia przyszłej inwestycji. PFU opracuje firma Sweco Polska z Poznania, która zwyciężyła w rozstrzygniętym w czwartek (5 października 2023 r.) przetargu. Koszt opracowania tego dokumentu to ponad 2,4 mln zł. Program funkcjonalno-użytkowy będzie gotowy za osiem miesięcy. Kolejnym krokiem będzie przetarg na wybór firmy, która zaprojektuje i wybuduje drogę od ul. Warszawskiej do Krakowskiej.
250 mln zł, które trafi do Rzeszowa na budowę ostatniego odcinka obwodnicy północnej, pochodzi z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych i puli na wsparcie stref przemysłowych.
– To jest znakomity moment dla naszego miasta. Dzięki otrzymanemu dziś wsparciu – 250 mln zł z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych będziemy mogli wybudować strategiczne połączenie drogowe na północy miasta, pomiędzy ulicą Warszawską, która już dziś jest świetnie skomunikowana z autostradą A4 a rzeszowską strefą przemysłową Dworzysko i ul. Krakowską. Bardzo cieszę się, że nasze argumenty o tym, jak ważną rolę obecnie odgrywa Rzeszów i jaką będzie odgrywał w przyszłości jako hub gospodarczy dla odbudowy Ukrainy, znalazły uznanie i odzwierciedlenie w tak dużej dotacji. Budowa tej drogi lepiej skomunikuje strefę przemysłową i da możliwość jej intensywnej rozbudowy – podkreśla Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
Rzeszów i kto jeszcze?
– Od rozwoju stref przemysłowych zależy także rozwój naszego regionu – to nowe miejsca pracy i dobre warunki do tego, aby inwestować na terenie Podkarpacia – podkreśliła podczas spotkania z samorządowcami wojewoda Ewa Leniart. Oprócz budowy drogi od ul. Warszawskiej do terenów inwestycyjnych strefy „Dworzysko” w Rzeszowie, z programu RPIS dofinansowane zostaną również: rozbudowa infrastruktury służącej funkcjonowaniu strefy ekonomicznej w Zadąbrowiu w gminie Orły (45,6 mln zł); projekt i budowa infrastruktury technicznej w Strategicznym Parku Inwestycyjnym w Stalowej Woli (150 mln zł) oraz budowa odcinka drogi wojewódzkiej nr 881 łączącej drogę krajową nr 77 z terminalem kolejowym T1 w Żurawicy (inwestycja województwa podkarpackiego z dofinansowaniem prawie 100 mln zł).