– Budowa obwodnicy północnej Rzeszowa będzie największym zadaniem drogowym w historii Rzeszowa. Koszt ok. 300 mln zł, z czego aż 250 mln zł udało nam się pozyskać jako dofinansowanie – mówi Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
– Dotychczas największą z inwestycji drogowych Rzeszowa była budowa mostu im. Tadeusza Mazowieckiego wraz z drogami do niego prowadzącymi. My obecnie realizujemy inwestycję równie dużą, o ile nie większą – budujemy Wisłokostradę, która kosztuje 170 mln zł. Ta droga połączy al. Rejtana z ul. Ciepłowniczą i dalej z drogą ekspresową S19. Natomiast obwodnica północna będzie największym przedsięwzięciem drogowym Rzeszowa. Będzie kosztowała aż 300 mln zł – wylicza prezydent Rzeszowa.
Jak będzie przebiegać obwodnica północna
Obwodnica będzie rozpoczynała się u zbiegu ulic Warszawskiej i Krogulskiego. Tam wybudowany zostanie ponad 300-metrowy wiadukt, który będzie przebiegał nie tylko nad ul. Warszawską ale także nad torami kolejowymi. Następnie droga dojdzie do ul. Miłocińskiej, gdzie powstanie rondo. Następnie od nowego ronda droga zostanie poprowadzona wzdłuż torów kolejowych, omijając osiedla i dojedzie do strefy Dworzysko – tłumaczy Konrad Fijołek.
Ta inwestycja będzie bardzo ważna dla strefy, w której powstają kolejne obiekty przemysłowe. Obecnie Dworzysko jest skomunikowane ulicą Chmury, dość mocno już obciążoną. Obwodnica da strefie oddech komunikacyjny, będzie świetnym alternatywnym połączeniem, domykającym układ dróg na północy miasta. I co najistotniejsze uruchomi inwestycyjnie nowe tereny zarówno te znajdujące się w Rzeszowie jak i te poza granicą miasta.
Drogi alternatywne w Rzeszowie
Jak przekonuje Konrad Fijołek, dziś w Rzeszowie nie stawia się już na takie rozwiązania, jak kolejne poszerzanie istniejących dróg. Aby usprawnić ruch w mieście buduje się drogi alternatywne – takie jak właśnie obwodnica północna, czy też realizowane Wisłokostrada i droga, która połączy osiedla Katuli i Staroniwa. Takim alternatywnym połączeniem będzie też nowa droga pomiędzy al. Armii Krajowej i ul. Wieniawskiego, na budowę której ogłoszony został przetarg.
Połączenie ul. Warszawskiej ze strefą Dworzysko i dalej z ul. Krakowską będzie miało ok. 6 km długości. Będzie to droga dwujezdniowa, po dwa pasy w każdym kierunku, z chodnikami, ścieżkami rowerowymi po obu jej stronach, zatokami autobusowymi. Przetarg na dokumentację i budowę zostanie ogłoszony w drugim kwartale tego roku.
Kiedy południowa obwodnica Rzeszowa
– Ta inwestycja ma finansowanie i wybudujemy ją. Ale nie chcemy na tym poprzestać. W najbliższej kadencji najważniejsza będzie droga południowa. Jej przebieg budził pewne protesty. Były one największe, jeśli chodzi o odcinek przebiegający przez osiedle Budziwój. Dlatego też podjąłem decyzję, by podzielić to zadanie na dwie części i zrezygnować z tej, która jest teraz mniej pilna. Mam tu na myśli odcinek, który przebiega przez osiedle Budziwój. Skoncentrujemy się na budowie odcinka od ul. Podkarpackiej do ul. Jana Pawła II wraz z budową mostu na Wisłoku – informuje prezydent Rzeszowa.
Trwa też opracowanie dokumentacji budowy i rozbudowy dróg na południu osiedla Budziwój, m.in. ul. Senatorskiej. Ta ulica połączy Rzeszów z Boguchwałą. O tym połączeniu i nowym moście na Wisłoku Rzeszów rozmawia z władzami Boguchwały.