Sektor usług B2B, czyli tych świadczonych przez firmy dla firm, stale się zmienia. Jeszcze kilkanaście lat temu przedsiębiorcy reklamowali się w telewizji, na ulotkach i plakatach, teraz niemal żaden nie funkcjonuje bez szybko działającej strony internetowej. Stale rozwijające się usługi e-commerce b2b są dla wielu firm szansą na pozyskanie nowych klientów z kolejnych segmentów rynku.
1. Dlaczego przedsiębiorcy pokochali e-commerce?
2. E-commerce B2B od kuchni
Wiele firm nie tylko reklamuje się w internecie, ale również swoje usługi świadczy niemal w całości online. Wybór e-commerce jako modelu biznesowego nie jest przypadkowy. Przedsiębiorcy, podobnie jak konsumenci prywatni, właśnie w sieci poszukują dopasowanych do swoich potrzeb usług i produktów, tworząc tym samym ogromną szansę dla tych dostawców, którzy są otwarci na zmiany i funkcjonowanie w oparciu o nowoczesny sposób sprzedaży.
Dlaczego przedsiębiorcy pokochali e-commerce?
Branża e-commerce początkowo rozwijała się w segmencie sprzedaży B2C, czyli business to consumer, oznaczającej sprzedaż dla klienta indywidualnego. Sukces tego modelu biznesowego jest ogromny, dlatego nic dziwnego, że taką formą pracy zainteresowali się również przedsiębiorcy, którzy swoje usługi i produkty kierują do innych przedsiębiorców. E-commerce B2B w ciągu ostatnich kilkunastu lat rozwinęło się do tego stopnia, że istnieją już firmy opierające swoją działalność jedynie o pracę zdalną, w całości online. Co ciekawe, liczba tak funkcjonujących przedsiębiorstw rośnie, a ich różnorodność jest coraz większa. Z zalet e-commerce korzystają już nie tylko sklepy internetowe, ale i biura rachunkowe czy kancelarie prawne, czyli firmy, które dotąd prowadzone były w sposób tradycyjny.
Działając jedynie przez internet, firmy mogą zaoszczędzić na kosztach prowadzenia działalności w postaci wynajmowania lokalu usługowego czy zapewnienia odpowiednich warunków pracy dla prawników. Model ten jest wykorzystywany zarówno przez małe, jednoosobowe firmy, jak i duże przedsiębiorstwa, które e-commerce B2B traktują jako formę poszerzenia swojej działalności. Jedni i drudzy stawiają na nowoczesność, szybką i skuteczną komunikację z klientem oraz wygodę własnej pracy.
Największą zaletą jest jednak możliwość zarządzania biznesem z dowolnego miejsca. Wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ma dostęp do internetu, może skutecznie podejmować różnego typu działania, zarówno te dotyczące prowadzenia wewnętrznych spraw firmy, jak i kontaktu z klientami. Praca w e-commerce nie ma ograniczeń geograficznych – pracować można zarówno z własnego domu, jak i siedząc na jednej ze słonecznych plaż na drugim końcu świata.
E-commerce B2B od kuchni
Prowadzenie sprzedaży online wiąże się nie tylko z licznymi zaletami, ale również nowymi obowiązkami i możliwościami. Dla skutecznego działania konieczny jest stały dostęp do internetu, a w niektórych przypadkach również założenie własnego serwera lub skorzystanie z usług firmy oferującej miejsce na serwerze zewnętrznym. Funkcjonowanie w e-commerce oznacza także współpracę z informatykami, agencją interaktywną, czy specjalistami do spraw prowadzenia fanpage na portalach społecznościowych, którzy zajmą się reklamą nowego stylu sprzedaży oferowanych przez firmę produktów lub usług. Działalność online cieszy się coraz większym zainteresowaniem, dlatego rośnie również konkurencja w niemal każdej branży. Aby maksymalnie wykorzystać nowe możliwości, jakie daje ten model biznesu, warto przeczytać więcej o e-commerce dla b2b na blogu Harbingers.io.