Mimo epidemii i ograniczeń, wykonawcy nie przerywają robót przy budowie drogi ekspresowej S19. – Wspólnie monitorujemy sytuację na budowach, a realizacja prac budowlanych odbywa się z zachowaniem bezpieczeństwa i zaleceń sanitarnych – informuje rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Postęp prac dokumentuje zdjęciami lotniczymi z kwietnia.
Budowa drogi ekspresowej S19 od Sokołowa Młp. do granicy z województwem lubelskim podzielona została na sześć odcinków. Ostatni raport GDDKiA dotyczy trzech, które są w budowie, czyli ok. 25 km od węzła Lasy Janowskie do węzła Nisko Południe.
Mimo pandemii nieprzerwanie trwają na nich prace budowlane. I tak:
Fot. GDDKIA
Na liczącym 9,3 km odcinku od węzła Lasy Janowskie do węzła Zdziary, dla którego wojewoda podkarpacki najpóźniej, bo 27 lutego 2020 roku, wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wykonawca (konsorcjum firm Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.), prowadzi prace przygotowawcze. Jest to wycinka drzew i karczowanie pni oraz prace geodezyjne polegające na tyczeniu pasa drogowego budowanej drogi ekspresowej S19. Rozpoczęto również odhumusowanie, wykonywanie nasypu i wykopu w pasie drogowym S19.
Fot. GDDKiA
Na kolejnym, 9-kilometrowym odcinku od węzła Zdziary do węzła Rudnik nad Sanem wykonawca Mosty Łódź S.A. również prowadzi prace przygotowawcze, m.in. karczowanie pni. Realizowane są również prace nad odhumusowaniem i wykonaniem nasypów w pasie drogowym S19, wykonaniem wykopów oraz platform roboczych pod dreny. Trwają prace nad zbrojeniem filarów i podpór oraz betonowanie na obiektach w ciągu drogi ekspresowej S19 nad linią kolejową Zwierzyniec Towarowy – Stalowa Wola Południe oraz mostu nad Sanem i wiaduktów.
Fot. GDDKiA
Na odcinku od Rudnika nad Sanem do Niska Południe , który liczy 6 km, pracuje firma Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Prowadzone są tam prace przygotowawcze, jak wycinka drzew i karczowanie pni, oraz prace geodezyjne, polegające na tyczeniu pasa drogowego S19. Wykonywane są także prace związane z odhumusowaniem w pasie drogowym „ekspresówki”. Prowadzone są także prace budowlane przy nasypach i wykopach drogowych oraz przebudowy kolizji branżowych. Trwa również wymiana gruntów słabonośnych i organicznych.
Wysokość kontraktów dla wymienionych odcinków oscyluje w granicach 196-287 mln zł. Najwięcej będzie kosztował fragment S19 Zdziary – Rudnik nad Sanem (ok. 287 mln zł), drugi co do wartości jest odcinek Lasy Janowskie – Zdziary (ok. 236 mln zł), a trzeci – Rudnik nad Sanem – Nisko Południe będzie kosztował ok. 196 mln zł.
Z całej trasy pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim kierowcy mają korzystać w połowie 2022 r. Tym samym Rzeszów poprzez Lublin połączy się drogą ekspresową z Warszawą.
Cała Via Carpatia, której częścią jest S19, połączy północ Europy z południem. W Polsce szlak będzie miał długość ponad 700 km i przebiegał będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Połączy, wzdłuż wschodniej granicy naszego kraju, państwa bałtyckie z południem Europy, tworząc nowy korytarz transportowy.