Reklama

Biznes

Kolej w Rzeszowie wraca na właściwe tory. Rewitalizacja za 205 mln zł

Natalia Chrapek
Dodano: 24.02.2020
49754_kolej
Share
Udostępnij
Latem PKP Polskie Linie Kolejowe zakończą dwuletnią modernizację kolei w Rzeszowie wartą 205 mln zł. Już teraz podróżni korzystają z dwóch odnowionych peronów i części podziemnego przejścia na stacji Rzeszów Główny oraz z nowo wybudowanego przystanku Rzeszów-Zachodni i przebudowanych po sąsiedzku trzech wiaduktów przy al. Wyzwolenia. Nie sposób nie wspomnieć o zmodernizowanym przejeździe drogowo-kolejowym przy ul. Marii Konopnickiej. Mieszkańcom Rzeszowa do szczęścia brakuje już tylko wyremontowanego peronu nr 3, rozbudowanego tunelu pod torami – aż do ul. Kochanowskiego,  wybudowanego na nowo wiaduktu przy ul. Batorego oraz zrewitalizowanego budynku Dworca Głównego PKP. O ile pierwsze trzy inwestycje kolejarze planują zakończyć jeszcze na wakacjach, o tyle na wyremontowanie obiektu przy ul. Grottgera 1 trzeba będzie  poczekać.  
 
Rzeszów posiada największy węzeł kolejowy w województwie podkarpackim i jeden z najważniejszych w południowo-wschodniej Polsce. W jego skład wchodzą dwie stacje: Rzeszów Główny i Rzeszów Staroniwa. Do tej pory w mieście były trzy przystanki kolejowe: Rzeszów Osiedle, Rzeszów Załęże i Rzeszów Zwięczyca. Po kompleksowej modernizacji infrastruktury kolejowej prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe, rzeszowianie doczekali się czwartego obiektu – Rzeszów Zachodni, który został oddany do użytku w czerwcu 2019 r., a wraz z nim dwóch nowych peronów w rejonie al. Wyzwolenia. Pierwszy usprawnia komunikację linii 71 na trasie Kolbuszowa-Rzeszów, drugi ułatwia podróżowanie pociągami relacji 91, między Krakowem a Rzeszowem. Daje to kilkanaście regularnie kursujących pociągów, m.in. w stronę Lublina, Stalowej Woli i Przemyśla. Tutaj antypoślizgowe nawierzchnie na dwóch peronach, linie naprowadzające, ruchome schody, winda oraz pochylnia ułatwiają poruszanie się osobom starszym i niepełnosprawnym. Dla komfortu rozlokowano także wiaty, ławki oraz nowoczesne tablice informacyjne.
 
Przy al. Wyzwolenia przebudowano też trzy mosty, aby ułatwić dostęp do pociągów, zwłaszcza mieszkańcom Staromieścia i Baranówki. Równocześnie kolejarze podjęli się modernizacji przejazdu kolejowego przy ul. Marii Konopnickiej w Rzeszowie. Na efekty nie trzeba było długo czekać – od ośmiu miesięcy przekraczanie tego skrzyżowania jest znacznie sprawniejsze, m.in. dzięki przebudowie znajdującej się w tym rejonie linii kolejowej i zamontowaniu na przejeździe kolejowo-drogowym nowych urządzeń zabezpieczenia ruchu. Nierówne płyty, które funkcjonowały tu przed remontem, zastąpiono nową nawierzchnią, która pozwala komfortowo pokonać tory samochodem.
 
Nowe oblicze stacji Rzeszów Główny
 
Drugim etapem 205-milionowej inwestycji PKP PLK była przebudowa i modernizacja trzech peronów na stacji Rzeszów Główny. Dwa z nich są już gotowe i oddane do użytku – większe, wyższe i wygodniejsze przy wsiadaniu do pociągów. Z nowymi wiatami, ławkami oraz czytelnymi tablicami informacyjnymi, ledowym oświetleniem i nowoczesnym nagłośnieniem. Do tego w pełni zadaszone i wyposażone w granitowe nawierzchnie oraz linie naprowadzające, dzięki którym osoby starsze, niepełnosprawne i słabo widzące bez problemu dotrą do wybranego przez siebie miejsca. 
 
 
Fot. Tadeusz Poźniak
 
– Specjaliści zainstalują oraz przetestują na stacji system sterowania ruchem. Dzięki nowym urządzeniom dyżurni będą sprawniej przygotowywać trasy przejazdów pociągów. Zwiększy się też poziom bezpieczeństwa w obsłudze składów – mówi Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK. 
 
Co do peronu trzeciego, ten ze wszystkich jest najkrótszy, najwęższy i w najgorszym stanie. Nie ma zadaszenia ani jakichkolwiek elementów małej architektury, oprócz tablicy informacyjnej oczywiście. Po przebudowie, która powinna zakończyć się na wakacjach 2020 r., pojawi się na nim podwyższona platforma, jasne oświetlenie i odpowiednie oznakowanie.  

Tunel, jakiego w Rzeszowie jeszcze nie było
 
Jedną z najważniejszych inwestycji realizowaną przez kolejarzy jest budowa podziemnego  tunelu, który zastąpi kultową kładkę nad torami i podobnie jak jego „poprzedniczka” połączy dworzec kolejowy i centrum miasta z os. 1000-lecia. Całość ma być gotowa na wakacjach, ale już 17 lutego br. do użytku została oddana pierwsza część obiektu, łącząca 1 i 2 peron.  Wejście do tunelu znajduje po stronie budynku dworca PKP, tuż obok schodów prowadzących na kładkę. 
 
W tym samym czasie wykonawca ruszył z kolejnymi etapami budowy obiektu, który docelowo zostanie połączony z trzecim peronem. Przy podziemnym przejściu pracuje codziennie kilkadziesiąt osób, korzystających z palownic, dźwigów i wiertnic. Do budowy kolejarze używają ponad 3 tys. metrów sześciennych betonu i 267 kilometrów stali  – prawie tyle samo, ile liczy trasa kolejowa z Przemyśla do Krakowa. Całkowita długość przejścia sięgnie 137 metrów, a wysokość – 2,8 metra. Co do szerokości, ta planowana jest od 10 do 6 metrów. Do tego dochodzi jeszcze wyposażenie: schody, schody ruchome oraz pięć wind z myślą o osobach z ograniczonymi możliwościami poruszania się.  
 
– W pierwszej kolejności demontowane są elementy starego przejścia, później powstaje wykop. W nim budowana jest zbrojna konstrukcja tunelu, która na koniec zalewana jest betonem – tłumaczy Piotr Hamarnik. 
 
A co czeka zabytkową kładkę, która przez dziesięciolecia służyła mieszkańcom, ułatwiając komunikację w centrum miasta? Póki co, nie została zdemontowana i nadal ułatwia mieszkańcom przedostanie się z centrum na os. 1000-lecia. PKP PLK zapowiadają jednak, że gdy tylko budowa podziemnego tunelu dobiegnie końca, konstrukcję nad torami odnowią i przeniosą w inne lokalizacje. Szersza jej część wróci na swoje historyczne miejsce jako łącznik ul. Grunwaldzkiej z ul. Sienkiewicza, natomiast węższa trafi na stację Rzeszów Staroniwa. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nastąpi to podczas tegorocznych wakacji. 

Wiadukt na Batorego z nowym przejazdem
 
Remont wiaduktu przy ul. Batorego w Rzeszowie, który rozpoczął się we wrześniu ubiegłego roku, to długo wyczekiwana przez mieszkańców inwestycja. Od lat odbywa się tu ruch wahadłowy, sterowany sygnalizacją świetlną, co w godzinach szczytu utrudnia kierowcom przejazd w kierunku m.in. ul. Siemieńskiego, Kosynierów, Placu Głowackiego, czy ul. Warszawskiej. Po gruntownej przebudowie, za którą odpowiadają kolejarze i Ratusz, droga pod obiektem będzie miała dwa szersze pasy ruchu oraz dodatkowy – awaryjny.  Nie da się ich wybudować pod obecnie istniejącym wiaduktem, dlatego konieczne jest wyburzenie betonowych ścian, podtrzymujących całą konstrukcję. Z nowej jezdni będą mogły korzystać nawet blisko 4-metrowe autobusy. Do tej pory maksymalna wysokość pojazdów wjeżdżających pod wiadukt nie mogła przekraczać 2,8 metra. Z myślą o okolicznych mieszkańcach pojawią się też dwustronne chodniki i ścieżki rowerowe. 
 
– Najtrudniejsze prace do wykonania są właśnie pod wiaduktem, bo nowo powstała droga musi być obniżona w stosunku do chodnika o prawie 2,5 metra – mówi Andrzej Skowroński z Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie i dodaje: To pierwsza tego typu jezdnia w mieście. Drugiej takiej w Rzeszowie nie znajdziemy. 
 
 
Fot. Tadeusz Poźniak
 
Dokumentacja projektowa inwestycji jest już gotowa. Pozostało znaleźć wykonawcę, którego miasto wybierze w postępowaniu przetargowym jeszcze w marcu br. W tym samym czasie kolejarze rozpoczną drugi etap prac rozbiórkowych wiaduktu i wykonają kolejne elementy lekkiej, żelbetowej konstrukcji. Pierwszą połowę robót mają już za sobą. – Gotowa jest połowa obiektu, na której położyliśmy nowy tor. Drugi etap prac, który potrwa ok. sześciu miesięcy, ruszy w drugiej połowie lutego – informuje Hamarnik. – Budowa samego wiaduktu powinna zakończyć się na wakacjach.
 
Po wyłonieniu wykonawcy i zakończonej przebudowie samego wiaduktu przez PKP PLK, Miejski Zarząd Dróg rozpocznie prace nad poszerzeniem i pogłębieniem drogi pod obiektem (2-kilometrowy odcinek – od al. Piłsudskiego do ul. Siemieńskiego na wysokości Drugiego Urzędu Skarbowego). Stanie się to najprawdopodobniej na przełomie wiosny i lata 2020. Nie wiadomo jednak, czy ten nowo powstający układ komunikacyjny będzie oddawany kierowcom do użytku fragmentami. Jedno jest pewne, posiadacze samochodów i okoliczni mieszkańcy, którzy korzystają z zastępczej komunikacji miejskiej (linie autobusowe: 5, 9, 12, 29, 59 oraz N1 w trakcie prac remontowych jeżdżą innymi trasami) muszą uzbroić się w cierpliwość, bo zakończenie robót budowlanych na Batorego planowane jest dopiero w 2021 rok.
 
Budynek dworca PKP jak za dawnych lat
 
Z informacji podanych przez Aleksandrę Rudzińską-Rdzanek z biura prasowego Polskich Kolei Państwowych S.A. wynika, że przebudowa budynku Dworca Głównego w Rzeszowie rozpocznie się w drugiej połowie 2020 roku i potrwa ponad dwa lata. Za wykonanie prac projektowych wartych prawie pół miliona złotych odpowiedzialne były pracownie z Zakopanego i Krakowa, które musiały opracować dokumentację w ścisłej współpracy z konserwatorami zabytków. Wszystko dlatego, że część zabudowań w rejonie dworcowego budynku wpisana jest do rejestru zabytków, nie mogą więc ulec zniszczeniu. 

– Koszt przebudowy obiektu będzie uzależniony od wyniku postępowania przetargowego na wykonawcę robót budowlanych, które zostanie ogłoszone jeszcze w marcu. PKP S.A odpowiadają za modernizację budynku oraz połączenie go z podziemnym przejściem pod torami, które jest w tej chwili rozbudowywane na stacji, a także parkingiem powstałego w przyszłości Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego – informuje Aleksandra Rudzińska-Rdzanek.
 
Po renowacji obiekt nadal zachowa swój modernistyczny charakter, a jego hol zostanie odtworzony zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków. Pozostała część ma być przebudowana w taki sposób, by zwiększyć komfort obsługi pasażerów: pojawią się windy, ścieżki prowadzące i odpowiednio dostosowane toalety czy pochylnie dla osób niepełnosprawnych.
 
Budynek ma odzyskać wygląd z początku lat 60. XX wieku. W południowo-zachodnim narożniku budynku ponownie zawiśnie zegar, który przez wiele lat wyróżniał rzeszowski dworzec. W pobliżu ma być też więcej stoisk handlowych i gastronomicznych. Inwestycja będzie realizowana we współpracy z gminą miasto Rzeszów. 
 
*********
Przebudowa stacji Rzeszów Główny za 205 mln zł, z wyjątkiem remontu samego budynku dworca PKP, odbywa się w ramach Projektu Krajowego Programu Kolejowego „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych” i obejmuje trzy stacje: Szczecin Główny, Gdańsk Główny i Rzeszów Główny. Wykonawcą prac na Podkarpaciu jest konsorcjum składające się z 4 firm: Track Tec Construction Sp. z o.o., Inżynieria Rzeszów S.A., INTOP WARSZAWA Sp. z o.o. oraz INFRAKOL Sp. z o.o. Sp. k.
Share
Udostępnij
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nasi partnerzy