W piątek, 10 sierpnia, w Jarosławiu podpisana została umowa na koncepcję nowej drogi wojewódzkiej i mostu na Sanie. – Będzie to jedna z pierwszych w Polsce inwestycji finansowanych z ogłoszonego w maju przez rząd Programu Mosty Plus – przypomniał marszałek podkarpacki Władysław Ortyl.
Koło 120 mln zł ma kosztować most na Sanie w Jarosławiu. Umowa na opracowanie projektu koncepcyjnego inwestycji oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, podpisana została w piątek, 10 sierpnia br. Jej wartość to 326 tys. zł i sfinansowana zostanie ze środków województwa podkarpackiego. Pieniądze na budowę mostu wraz z częścią drogi wojewódzkiej w głównej mierze pochodzić mają z rządowego Programu Mosty Plus. Zapowiedział to jeszcze w maju goszczący na Podkarpaciu minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.
– Na tym moście zyska cały region, powiat jarosławski, ale także lubaczowski. Inwestycja będzie skomunikowana zarówno z autostradą, jak i drogą ekspresową. Budujemy też komplementarne inwestycje m.in. obwodnice w Cieszanowie, Narolu i w Oleszycach – podkreślał podczas majowego spotkania z ministrem marszałek Władysław Ortyl.
Koncepcję inwestycji do połowy marca 2019 roku przygotuje konsorcjum film: Drogowa Inżynieria sp. z o.o. sp.k. (lider) i Biuro Opracowywania Programów i Projektów Inżynierii Komunikacyjnej „LISPUS” Marcin Dobek (partner). Ich zadanie dotyczy koncepcji dla budowy nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 865 Jarosław – Oleszyce – Cieszanów – Bełżec wraz z budową mostu na rzece San oraz budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej, budowli i urządzeń budowlanych w Jarosławiu.
Opracowanie ma określić zakres rzeczowy i finansowy realizacji inwestycji, w tym określenie uwarunkowań środowiskowych i geologiczno-inżynierskich dla ustalenia geotechnicznych warunków posadowienia obiektów budowlanych, szczegółowe ustalenie podstawowych parametrów dróg, konstrukcji obiektów inżynierskich zakresu budowy i przebudowy urządzeń infrastruktury technicznej oraz obiektów budowlanych ze wskazaniem ostatecznych granic inwestycji, a także kosztów przedsięwzięcia. Zakresem objęta będzie w szczególności budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 865 od drogi krajowej nr 94 (obwodnica Jarosławia) w kierunku miejscowości Makowisko z ominięciem Koniaczowa oraz budowa skrzyżowań/węzłów wraz z rozwiązaniami zapewniającymi prawidłowe warunki ruchu pieszych i rowerzystów (w tym dojścia do przystanków komunikacji zbiorowej i autobusowej) oraz budowa mostu na Sanie wraz z wszelką niezbędną infrastrukturą.
– Zgodnie z obietnicą realizujemy kolejny etap przygotowań do budowy mostu dla Jarosławia. Przy tej inwestycji pracują różne instytucje podległe marszałkowi województwa. W sposób szczególny dziękuję dyrekcjom departamentu dróg oraz Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich za szybkie i skuteczne działanie – powiedziała w dniu podpisania umowy poseł Anna Schmidt-Rodziewicz.
W Programie Mosty Plus dofinansowane zostaną przeprawy powstające w ciągach dróg zarządzanych przez samorządy, tj. na drogach gminnych, powiatowych czy wojewódzkich. W pierwszej kolejności powstanie 20. priorytetowych przepraw mostowych.
Ich łączny koszt szacowany jest na 2,3 mld zł. Samorządy będą mogły otrzymać dofinansowanie na pokrycie aż 80% wydatków kwalifikowanych danej inwestycji. Pozostałe 20% wartości zadania to wymagany wkład własny, który jednostki samorządu terytorialnego muszą zapewnić w swoim budżecie.